پایان خام‌فروشی در معادن اسدآباد

پایان خام‌فروشی در معادن اسدآباد با راه‌اندازی دو واحد صنعتی فرآوری سنگ‌آهن در اسدآباد، به روند خام‌فروشی ذخایر معدنی معادن این منطقه پایان داده شد و با ایجاد ارزش افزوده و تولید محصول نهایی در این معادن، زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی بیش از پیش فراهم شد. به گزارش ایرنا اسدآباد را بدون اغراق می‌توان کلکسیونی […]

پایان خام‌فروشی در معادن اسدآباد

با راه‌اندازی دو واحد صنعتی فرآوری سنگ‌آهن در اسدآباد، به روند خام‌فروشی ذخایر معدنی معادن این منطقه پایان داده شد و با ایجاد ارزش افزوده و تولید محصول نهایی در این معادن، زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی بیش از پیش فراهم شد.

به گزارش ایرنا اسدآباد را بدون اغراق می‌توان کلکسیونی از سنگ‌های معدنی دانست و وجود ۱۶ معدن و استخراج سالانه افزون بر ۶۰۰ هزارتن انواع سنگ‌معدنی گواهی بر این ادعاست.

سنگ‌آهک، سنگ‌های ساختمانی، سیلیس، فلدسپات و آهن مهم‌ترین منابع معدنی اسدآباد هستند که سنگ‌آهن بیش‌ترین حجم ذخایرمعدنی را به خود اختصاص داده است.

بنابر آمارهای موجود بیش از ۹۰ درصد سنگهای استخراج شده بدون کوچک‌ترین فراوری صادر می‌شد و خام‌فروشی به بزرگ‌ترین معضل این منطقه بدل شده بود که نه تنها سود کمی داشت بلکه تبعاتی مانند تضییع موادمعدنی، تخریب منابع طبیعی به دلیل انباشت ضایعات، استفاده نامطلوب از ذخایر موجود و محرومیت مردم منطقه از اشتغال را به همراه داشت.

در سال‌های اخیر با تدبیر دولت و برنامه‌ریزی مدون، حذف پدیده خام‌فروشی اولویت گرفت و زیرساخت‌های فرآوری با کسب تکنولوژی روز با جذب سرمایه‌گذاران خصوصی در این شهرستان مهیا شد.

هم‌اکنون فرایند تولید محصولات معدنی از محل استخراج تا مرحله نهایی در این منطقه انجام می‌شود که علاوه بر جلوگیری از خام‌فروشی مواد معدنی خط ارزش ‌افزوده را در اسدآباد کامل نموده و چرخ اقتصاد و تولید ملی، روان‌تر به گردش درآمده و سایه شوم بیکاری و فقر را از این خطه کمرنگ کرده است.

فرماندار اسدآباد گفت: کارخانه کنستانتره آهن با ۴۰۰ میلیارد ریال در دولت یازدهم به بهره‌برداری رسید و از دو معدن منطقه چهاردولی تغذیه می‌شود و محصول این کارخانه تولید ۶۰۰ هزار تن کنستانتره سنگ‌آهن در سال است.

حسین افشاری افزود: کارخانه گندله‌سازی نیز از طرح‌های صنعتی و زیربنایی مهم در اسدآباد است که در جوار کارخانه کنستانتره با سرمایه‌گذاری ۱۳۰ میلیارد تومانی احداث شده و آماده بهره‌برداری در چند روز آینده است.

وی با اشاره به اهمیت این طرح از منظر اقتصاد مقاومتی بیان‌کرد: کنستانتره آهن تولید شده توسط کامیون و تریلر با ارزش افزوده پایین به سمت بنادر جنوب کشور حمل و از آنجا راهی کشورهای چین و هند می‌شد که هزینه انتقال هر تن کنستانتره ۸ دلار تمام می‌شد و از سویی گندله با صرف ارز هنگفت وارد کشور می‌شد.

وی ادامه‌داد: در این شرایط با راه‌اندازی کارخانه گندله‌سازی نه تنها در هزینه‌های حمل و نقل صرفه‌جویی می‌شود، بلکه سهم عمده‌ای از واردات گندله به کشور را کاهش می‌دهد.

وی همچنین نوید دیگری به مردم اسدآباد داد و گفت: مقدمات برای احداث کارخانه آهن اسفنجی در پایین این مجموعه صنعتی فراهم شده و با جذب سرمایه‌گذار مربوطه این امر نیز محقق خواهد شد.

گندله‌سازی دسترنج مهندسان ایرانی

فرماندار اسدآباد با بیان این‌که کارخانه گندله‌سازی مصداق عینی و بارز تولید ملی و تحقق اقتصاد مقاومتی است، گفت: پلان کارخانه گندله‌سازی توسط پیمانکاران چینی تهیه شده بود که به علت همکاری نکردن آنها احداث این کارخانه دچار کندی شد که با همت متخصصان داخلی طرح از سرگرفته شد و امروز شاهد به ثمر نشستن این کارخانه و تحقق آرزوی دیرینه مردم اسدآباد هستیم.

افشاری تصریح‌کرد: در ساخت این کارخانه از تکنولوژی برتر روز استفاده شده و در بازدید‌های صورت گرفته از ابزار دقیق و اتاق کنترل این موضوع به اثبات رسیده است.

نجات ۷۰۰ جوان از بیکاری

رییس اداره کار تعاون و رفاه اجتماعی اسدآباد نیز با اشاره به نقش این دو واحد صنعتی در رونق اشتغال شهرستان گفت: هم‌اکنون ۴۷۰ نفر در کارخانه کنستانتره در بخش تولید، حمل و نقل و معدن مشغول به‌کار هستند که بیش‌تر آنها از جوانان اسدآبادی هستند.

اصغر شرکایی افزود: کارخانه گندله‌سازی برای ۲۵۰ نفر به صورت مستقیم ایجاد اشتغال می‌کند و در حدود یک‌هزار نفر به صورت غیرمستقیم در این واحد صنعتی مشغول فعالیت خواهند شد.

وی با اشاره به حمایت‌های ویژه دولت در قالب بسته‌های حمایتی از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی گفت: اسدآباد دارای موقعیت بی‌نظیر از قبیل راه بین‌المللی و ارتباط با کشورهای خارجی، آب و خاک مرغوب و معادن غنی و نیروی انسانی متخصص است و زمینه و زیرساخت مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری در این منطقه فراهم است.

تعریض راه دسترسی به‌کارخانه

رییس راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اسدآباد از اجرای طرح تعریض و بهسازی راه دسترسی به این مجتمع صنعتی اشاره کرد و افزود: روزانه تقریباً یکصد دستگاه کامیون و تریلر از کارخانه کنستانتره و معادن آهن بارگیری شده و از محور داشبلاغ عبور می‌کنند.

 

ساسان رستمی گفت: به علت حجم تردد بسیار این جاده فرسوده و نیاز به تعریض و بازسازی داشت تا پاسخگوی نیاز ترافیکی این مسیر باشد، لذا تعریض این جاده در دستور کار دولت قرار گرفت و در فاز نخست ۵ کیلومتر از این راه با اعتبار۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در حال انجام است که هم‌اینک ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.