ضرورت خروج تجهیزات فرسوده از ناوگان جاده‌ای

رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اعلام کرد ضرورت خروج تجهیزات فرسوده از ناوگان جاده‌ای معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر این‌که باید هرچه سریع تر تجهیزات فرسوده از ناوگان جاده‌ای کشور خارج شود؛ اظهارداشت: توسعه حمل نقل جاده همانند بخش ریلی از اهمیت بالایی برخوردار است بنابراین باید در تخصص اعتبارات به […]

رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اعلام کرد

ضرورت خروج تجهیزات فرسوده از ناوگان جاده‌ای

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر این‌که باید هرچه سریع تر تجهیزات فرسوده از ناوگان جاده‌ای کشور خارج شود؛ اظهارداشت: توسعه حمل نقل جاده همانند بخش ریلی از اهمیت بالایی برخوردار است بنابراین باید در تخصص اعتبارات به حمل و نقل، بخش جاده‌ای نیز مورد اجحاف قرار نگیرد.

به گزارش «صما» داودکشاورزیان، رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بابیان این‌که سازمان راهداری کشور به دنبال اجرای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیراست، گفت: براساس این قانون وزارت نفت باید به میزان سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار در پروژه‌هایی که صرفه‌جویی در مصرف سوخت را دنبال می‌کنند سرمایه‌گذاری کند. البته این سرمایه‌گذاری صرف حمل‌ونقل جاده‌ای نبوده و در بخش ساختمان، کشاورزی و… نیز است.

قیمت پایین سوخت از چالش‌های پیش روی حمل‌ونقل جاده‌ای

کشاورزیان با اشاره به قیمت سوخت در کشور گفت: متأسفانه یکی از چالش‌های پیش روی حمل‌ونقل جاده‌ای قیمت پایین سوخت است که این مورد باید اصلاح شود.

وی با تأکید بر این موضوع که مشکلات کنونی در بخش حمل‌ونقل مربوط به قیمت پایین سوخت است، افزود: نگرانی‌هایی در خصوص افزایش کرایه بار وجود دارد اما باید بدانیم چاره‌ای جز اجرای مکانیسم طبیعی نداریم.

این مسؤول با اشاره به این‌که قیمت تمام‌شده سوخت ۱۴۰۰ تومان است. خاطرنشان‌کرد: در بیش‌تر کشور‌ها قیمتی که موجب انتقال بار از جاده به ریل و ترغیب به نوسازی ناوگان باری می‌شود، بالای یک دلار است البته در بعضی از کشور‌های دیگر بالای دو دلار است. باید به این موضوع توجه داشت این نرخ توانسته در این کشور‌ها از مصرف سوخت بالا و آلایندگی جلوگیری کند.

وی با انتقاد به این‌که عزم جدی برای رسمی کردن قیمت سوخت در دولت‌های قبل وجود نداشته تأکیدکرد: امیدوارم این اتفاق در دولت دوازدهم شکل بگیرد.

کشاورزیان گفت: اگر قیمت سوخت واقعی و تجهیزات فرسوده از ناوگان جاده‌ای خارج شود، این ناوگان جان تازه‌ای می‌گیرد. همچنین سرمایه‌گذاران برای نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای نیازمند توجیه اقتصادی هستند چرا که در حال حاضر بخش خصوصی و شرکت‌ها رغبتی به نوسازی و حضور در این عرصه ندارند.

جوان‌سازی تجهیزات و نوسازی ناوگان جاده‌ای از برنامه آتی سازمان راهداری

کشاورزیان با بیان این‌که برنامه آتی سازمان راهداری جوان‌سازی تجهیزات و نوسازی ناوگان جاده‌ای یک موضوع اجتماعی است، گفت: سال ۱۳۹۵ با ماموت قراردادی منعقد شد که به ازای ۷۵ درصد قیمت کامیون وام با بهره ۹ درصد داده شود که از ۵۰۰۰ دستگاه در نظر گرفته‌شده، حدود ۵۰۰ دستگاه نوسازی شده است و اخیراً نیز برای نوسازی ناوگان باری میان سایپادیزل، بانک توسعه و تعاون و شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و سازمان راهداری ﴿به‌عنوان متولی﴾ قراردادی منعقد شده است.

رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور گفت: در حال حاضر تسهیلات اعطایی برای نوسازی بسیار کم‌ارزش بوده و بدون تردید با این میزان تسهیلات ناوگان جاده‌ای جوان‌سازی نمی‌شود.

کشاورزیان با اعتقاد به این‌که باید شرکت‌های لیزینگی وارد چرخه نوسازی شوند، گفت: اگر شرکت‌ها لیزینگ داشته باشند که به‌طور قسطی کامیون بفروشد و صرفه‌جویی در مصرف سوخت محقق شود وزارت نفت از محل صرفه‌جویی مابه‌التفاوت سود تسهیلات را می‌دهد.

وی در این خصوص تصریح‌کرد: یکی از سیاست‌های سازمان راهداری محدود کردن فعالیت کامیون‌های فرسوده است که به‌عنوان نمونه به کامیون‌های با عمر بالای سن خاصی اجازه بارگیری یا ورود به بنادر را ندهند که این طرح مراحل مطالعاتی را سپری می‌کند و از سال آینده عملیاتی خواهد شد.

کشاورزیان با اشاره به این‌که برای نو‌سازی ناوگان جاده‌ای به دنبال اجرای یک مدل جدید هستیم، گفت: از محل صرفه‌جویی مصرف سوخت بخشی از سود دریافتی پرداخت می‌شود که ۹ درصد توسط مصرف‌کننده و بقیه توسط وزارت نفت و سازنده پرداخت می‌شود.

این مقام مسؤول گفت: توسعه ناوگان جاده‌ای و نوسازی آن می‌تواند در بهبود و بهسازی محیط‌زیست مؤثر باشد؛ بنابراین باید در برنامه آتی این موضوع به جد دنبال شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآورشد: تشکیل صف‌های طولانی توسط کامیون‌ها در بنادر، تردد یکسرخالی کامیون‌ها و کاهش رغبت به سرمایه‌گذاری در حوزه ناوگان به دلیل پایین بودن قیمت سوخت است.

 

کشاورزیان درنهایت گفت: توسعه حمل نقل جاده همانند بخش ریلی از اهمیت بالایی برخوردار است، بنابراین باید در تخصص اعتبارات به حمل و نقل، بخش جاده‌ای نیز مورد اجحاف قرار نگیرد.