تکلیف سپرده‌گذاران «افضل توس، آرمان و البرز ایرانیان» چیست؟

تکلیف سپرده‌گذاران «افضل توس، آرمان و البرز ایرانیان» چیست؟ بعد از انجام تفاهم برای واگذاری ۳ مؤسسه غیرمجاز افضل توس، آرمان و البرز ایرانیان به دو بانک و یک مؤسسه مجاز، به‌طور حتم سپرده‌گذاران این مؤسسات منتظر تعیین تکلیف حساب‌های خود هستند. اما مشخص آن است تا زمانی که فرایند تصفیه به‌طور کامل انجام نشده […]

تکلیف سپرده‌گذاران «افضل توس، آرمان و البرز ایرانیان» چیست؟

بعد از انجام تفاهم برای واگذاری ۳ مؤسسه غیرمجاز افضل توس، آرمان و البرز ایرانیان به دو بانک و یک مؤسسه مجاز، به‌طور حتم سپرده‌گذاران این مؤسسات منتظر تعیین تکلیف حساب‌های خود هستند. اما مشخص آن است تا زمانی که فرایند تصفیه به‌طور کامل انجام نشده و وضعیت دارایی و بدهی این مؤسسات تعیین نشود، سپرده‌گذاران نمی‌توانند به شعب این بانک‌ها مراجعه کنند.

به گزارش ایسنا، شورای پول و اعتبار در جلسه اخیر خود سیاست بانک مرکزی برای واگذاری ۳ مؤسسه غیرمجاز و انحلال آنها را تأیید کرده است.

این در حالی است که در جریان ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی و پایان دادن به فعالیت بزرگان غیرمجاز در هفته گذشته بانک مرکزی از تفاهمی خبر داد که براساس آن مدیریت دارایی‌ها و بدهی‌های ۳ تعاونی را واگذار کرد. بر این اساس افضل توس به بانک آینده، البرز ایرانیان به تجارت و همچنین آرمان (وحدت) به مؤسسه ملل واگذار شد.

در شرایطی سپرده‌گذاران این ۳ مؤسسه غیرمجاز مدت‌هاست که به دنبال تعیین تکلیف وضعیت خود بوده و حتی طی تجمعاتی اعتراض خود را اعلام می‌کردند که با واگذاری انجام شده به‌طور حتم به دنبال مراجعه به شعب این بانک‌ها و دریافت مطالبات خود خواهند بود. اما سپرده‌گذاران باید توجه داشته باشند که در حال حاضر و تا قبل از اعلام بانک‌های مربوطه نباید برای دریافت مطالبات خود و مشخص کردن وضعیت حساب‌ها مراجعه کنند و باید فرایند لازم در این رابطه از سوی بانک و مؤسسات واگذار شده، طی شود.

این در حالی است که با توجه به تفاهمنامه‌ای که با نظارت بانک مرکزی منعقد شده، با تشکیل هیأت تصفیه باید دارایی‌ها و بدهی‌های این مؤسسات مورد حسابرسی قرار گرفته و در صورت وجود کسری وضعیت آن مشخص شود. این در شرایطی است که بنا بر تأکید رییس کل بانک مرکزی قرار بر این بوده تا هرگونه کسری که در وضعیت مالی مؤسسات واگذار شده وجود دارد توسط همان مؤسسه پرداخت شده و مؤسسان و مدیران آنها هستند که مسؤولیت این کسری را برعهده خواهند داشت.

به هر ترتیب در حال حاضر با تأیید مرجع قضایی و نظارت بانک مرکزی بررسی و ارزیابی میزان دارایی‌ها و بدهی‌های این مؤسسات در حال انجام بوده و بعد از تکمیل آن، سپس با مشخص شدن وضعیت مالی آنها، مرحله رسیدگی به حساب‌های سپرده‌گذاران از سوی بانک‌های مربوطه آغاز خواهد شد.

با این حال به نظر نمی‌رسد که زمان چندانی برای تعیین تکلیف سپرده‌گذاران مؤسسات افضل‌توس، آرمان و البرز ایرانیان لازم باشد اما تا آن زمان مراجعه سپرده‌گذاران به شعب بانک‌های مربوطه نتیجه‌بخش نیست. ولی بعد از این‌که اعلام زمان مراجعه سپرده‌گذاران انجام شود، با فرایندی که در نظر گرفته خواهد شد می‌توانند با مراجعه نسبت به دریافت مبالغ و یا سپرده‌گذاری آن در بانک مربوطه اقدام کنند. به‌طورحتم این‌که سپرده‌ها به‌طور کامل پرداخت شده و یا تقسیم‌‌بندی شود، به نتیجه فرایند ارزیابی دارایی‌ها و بدهی‌های این مؤسسات و پاسخگویی به وجوه سپرده‌گذاران دارد.

در بین ۳ مؤسسه واگذار شده ظاهراً افضل توس که به بانک آینده واگذار شده از بقیه بزرگ‌تر بوده و البرز ایرانیان دارای منابع محدودتری است و به نظر می‌رسد بانک تجارت برای رسیدگی به وضعیت آن مشکل چندانی پیش رو نداشته باشد.

در نهایت با تعیین وضعیت مالی این مؤسسات و تعیین تکلیف سپرده‌گذاران آنها در نهایت این تعاونی‌های منحله جزوی از بانک‌هایی که مسؤولیت آنها را برعهده گرفته‌اند، خواهند شد.