همایون شجریان درباره عشق و آزادی و وطن سرود

همایون شجریان درباره عشق و آزادی و وطن سرود کنسرت نمایش «سی» با داستان‌هایی از شاهنامه و با خوانندگی همایون شجریان درباره عشق، آزادی و میهن اجرا شد. به گزارش مهر، مجموعه فرهنگی هنری سعدآباد میزبان مردمی بود که ساعتی را به دیدن و شنیدن یک کنسرت نمایش با داستان‌هایی از شاهنامه درباره رویای عشق […]

همایون شجریان درباره عشق و آزادی و وطن سرود

کنسرت نمایش «سی» با داستان‌هایی از شاهنامه و با خوانندگی همایون شجریان درباره عشق، آزادی و میهن اجرا شد.

به گزارش مهر، مجموعه فرهنگی هنری سعدآباد میزبان مردمی بود که ساعتی را به دیدن و شنیدن یک کنسرت نمایش با داستان‌هایی از شاهنامه درباره رویای عشق و آزادی و وطن نشستند.

با تشویق‌های مردم، همایون‌شجریان خواننده و سهراب پورناظری و حسین‌رضایی‌نیا قطعه آغازین اجرا را به صحنه بردند که دقایق ابتدایی آن با نوای سه‌تار پورناظری همراه بود. بعد از دقایقی تک نوازی، همایون شجریان با این ترجیع بند که «ساز بی‌تاب است این قصه شنیدن دارد/گر تو همراه شوی راه هم شوق رسیدن دارد» آوازی خواند که اهورا ایمان شاعرش و سهراب پورناظری آهنگساز و تنظیم‌کننده آن بود و مقدمه‌ای برای ورود به داستان‌های شاهنامه فردوسی در ادامه نمایش‌ها فراهم شد.

کنسرت نمایش «سی» که نویسندگی متن نمایش‌هایش بر عهده نغمه‌ثمینی است به گفته خود ثمینی، یک درام موسیقایی است که در آن هنر تئاتر و موسیقی به یکدیگر متصل شده‌اند و این دو مدیوم به همراه ویدیومپینگ تلاش کرده‌اند تا با بهره‌گیری و اقتباس از شاهنامه فردوسی داستان‌هایی از عشق و بیداری و آزادی و میهن‌دوستی را روایت کنند.

در این کنسرت نمایش که در فواصل اجرای نمایش‌ها، قطعاتی آوازی توسط همایون‌شجریان خوانده و گاهی با تک‌نوازی پورناظری و گاهی با همراهی گروهی ساز‌ها و همچنین آنسامبل شهرزاد برگزار می‌شد، مخاطبان می‌توانستند با فضایی تصویری و موسیقایی همراه شوند که تلفیقی از دنیای کلاسیک و معاصر را به همراه داشت. اشعاری که برای این کنسرت نمایش برگزیده شده بود از بزرگان ادبیات ایران چون حکیم فردوسی و مولوی بود و آثار شاعران معاصری چون حسین‌منزوی و اهوراایمان نیز آوازخوانی شد.

اولین قصه از این درام موسیقایی با داستان عشق زال و رودابه آغاز شد که بازیگرانی چون صابرابر، بهرام‌رادان و سحر‌دولتشاهی در آن به ایفای نقش می‌پرداختند و در ادامه به داستان‌های رستم و اسفندیار و همچنین رستم و سهراب می‌رسید که دیگر بازیگرانش دلنیاآرام، مهدی‌پاکدل، بانیپال‌شومون و حسین‌صوفیان بودند و کارگردانی آنها را علی‌اصغر‌دشتی بر عهده داشت.

برای این کنسرت نمایش بیش از هزارنفر حضور پیدا کرده‌اند و تعداد زیاد صندلی‌ها در چندین و چند ردیف باعث می‌شد به دلیل فضای محوطه باز مجموعه سعدآباد گاه مخاطب با مشکلاتی هم برای تماشای کامل صحنه و شخصیت‌ها مواجه شود که البته تلاش شده بود با تصاویر ویدیومپ که روی دیواره کاخ می‌افتاد تسلط بیش‌تری روی داستان برای مخاطب وجود داشته باشد.

نوازنده اصلی قطعات میانی نمایش‌ها، پورناظری بود که با سازهای مختلفی چون تار و تنبور و کمانچه همایون‌شجریان را همراهی می‌کرد که گاه موجب تشویق‌های پی در پی مخاطبان هم می‌شد. همچنین از پرطرفدار‌ترین آثاری با تشویق‌های مخاطبان مواجه شد قطعات «رگ خواب» و «ابر می‌بارد» بود که در این اجرا گنجانده شده بود.

 

این کنسرت نمایش با قطعه پایانی «ایران» بعد از دو ساعت به‌کار خود پایان داد و مردم ایستاده همایون‌شجریان، خواننده این قطعه را همراهی کردند.