بیگانه با سینما و تئاتر نیستم

وزیر پیشنهادی ارشاد بیگانه با سینما و تئاتر نیستم صالحی با بیان این‌که «با حوزه‌ کتاب مأنوس‌تر و مرتبط‌تر بوده‌ام اما با سینما و تئاتر و هنرهای دیگر هم بیگانه نیستیم» در عین حال دلیل عدم ارایه برنامه‌ برای تئاتر را به‌خاطر فرمتی دانست که در اختیار داشته است. سیدعباس‌صالحی، وزیر پیشنهادی ارشاد برای گرفتن […]

وزیر پیشنهادی ارشاد

بیگانه با سینما و تئاتر نیستم

صالحی با بیان این‌که «با حوزه‌ کتاب مأنوس‌تر و مرتبط‌تر بوده‌ام اما با سینما و تئاتر و هنرهای دیگر هم بیگانه نیستیم» در عین حال دلیل عدم ارایه برنامه‌ برای تئاتر را به‌خاطر فرمتی دانست که در اختیار داشته است.

سیدعباس‌صالحی، وزیر پیشنهادی ارشاد برای گرفتن رأی‌اعتماد از مجلس در گفت‌وگوی مبسوطی که با ایسنا داشته است، نکات مختلفی را مطرح کرده و به سؤالات مختلفی پاسخ داده است.

در ادامه بخش‌هایی از این گفت‌وگو را که به حوزه سینما و تئاتر مربوط می‌شود می‌خوانیم.

 صالحی در پاسخ به این سخن شایع که می‌گویند «در حوزه‌ کتاب اشراف کامل دارید اما در حوزه‌های دیگر مرتبط با این وزارتخانه اشراف ندارید»، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد موضوع‌های متنوعی را به همراه دارد و مسؤولیت‌ها و دامنه‌های آن از اوقاف و حج و زیارت، و فعالیت‌های قرآنی است تا موسیقی، تئاتر، سینما، کتاب و موضوعات دیگر. این دامنه‌ وسیع از لحاظ موضوعات طبعاً این انتظار را در اهالی هرکدام به‌وجود می‌آورد که کسی که سکانداری این وزارت را بر عهده می‌گیرد، در همه‌ حوزه‌ها تخصص داشته باشد. این اما انتظاری است که حاصل نمی‌شود و در هیچ دوره‌ای هم این‌گونه نبوده است. آنچه که شاید اهمیت داشته باشد، این است که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از لحاظ شخصیت وجودی با این دامنه‌ گسترده، قرابت داشته باشد. یعنی در این حوزه‌ها، آگاهی‌های لازم و پایه‌ای داشته باشد. از لحاظ کارکردی هم آگاهی‌ها به لوازم مدیریتی کمک می‌کند. من از لحاظ شخصیت فردی، با حیطه‌های مختلف فرهنگی و هنری انس وجودی داشته‌ام. گرچه شاید با حوزه‌ کتاب مأنوس‌تر و مرتبط‌تر بوده‌ام اما با سینما و تئاتر و هنرهای دیگر هم بیگانه نیستیم؛ حداقل از منظر علاقه‌های شخصی. البته مثل هر فرد دیگری، این دامنه‌های آشنایی ممکن است در حوزه‌هایی ضعیف‌تر و در حوزه‌هایی وسیع‌تر باشد. اگر کسی با حوزه‌هایی هیچ‌گونه انس وجودی نداشته باشد، می‌تواند در ادامه ضربه‌هایی به آن حوزه وارد کند. اما این انس وجودی و آگاهی‌های پایه‌ای در من این‌گونه بوده که در این ۳۰-۴۰ سال به حوزه‌های غیر از کتاب بی‌تعلق نبوده‌ام. در حوزه‌ اطلاعات و مدیریت هم ۴ سال در وزارت ارشاد بوده‌ام و طبیعتاً با حوزه‌های دیگر ارتباط داشته‌ام. از لحاظ اقتضائات مدیریتی‌ و حساسیت‌ها، حضور در شورای معاونان وزارتخانه و بحث‌هایی که در این سطح مطرح بوده، تجربه‌هایی برای من پدید آورده است.

وزیر پیشنهادی ارشاد در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: در حوزه‌های تئاتر و سینما، هم از لحاظ نظری و هم از لحاظ انس فردی ارتباطی وجود داشته است. از سن ۱۳-۱۴ سالگی شاید کم‌تر فیلم ایرانی باشد که آن را ندیده باشم. مجلات نقد فیلم را به شکل پیوسته دنبال کرده‌ام. در حوزه‌ تئاتر هم همین‌طور. ما گاهی راه‌های طولانی طی می‌کردیم تا تئاتر یا فیلمی را که عرضه شده است، ببینیم. مصرف فیلم‌بینی و تئاتربینی در خانواده‌ ما بسیار بالاست. شاید یکی از چیزهایی که جمع خانوادگی ما را دور هم جمع می‌کند، همین دیدن فیلم و تئاتر باشد. در بچه‌های کوچک ما تا فرزندان بزرگمان که در دهه‌ سوم زندگی‌شان هستند، این علاقه وجود دارد. مجموعاً یک خانواده‌ حرفه‌ای سینمارو-تئاتربین و علاقه‌مند به حوزه‌ هنر هستیم.

صالحی درباره‌ این‌که چگونه با چالش‌هایی همچون توقیف فیلم‌‌ها برخورد خواهد کرد، توضیح داد: یکی از چیزهایی که در این ۴ سال حضور در وزارت ارشاد شیوه‌ی من بوده، این است که اگر بتوانیم از مسیر گفت‌وگو بین کنشگران حوزه‌ فرهنگ حرکت کنیم، اگر نگوییم همه‌ مشکلات ما حل می‌شود، دست‌کم بخشی از مشکلات ما حل خواهد شد. گفت‌وگوی فعال، مستمر و سازنده بین اصحاب فرهنگ که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منافعشان را تعقیب می‌کند، با کسانی که در حیطه‌های فرهنگی از دیگر حوزه‌ها ورود دارند؛ چه کنشگران سیاست، چه کنشگران دین و امنیت. این گفت‌وگو‌ها در مرحله‌ اول، پاره‌ای از سوء‌تفاهم‌‌ها را می‌تواند حل کند و در مراحل بعدی، به نزدیکی ذهنیت‌ها منجر شود؛ برای این‌که برخی از اتفاقات به گونه‌ای دیگر رقم بخورد و تفاهمی بین طرفین به وجود بیاورد. با این گفت‌وگو، همان گونه‌ که در حوزه‌ نشر مسأله‌هایی را رو به جلو برده است، در حوزه‌ سینما، ‌تئاتر و موسیقی هم معتقدم که می‌توان رو به جلو حرکت کرد. با کمک تجربه‌ ۴ساله در مدیریت معاونت فرهنگی و دوستان خوبی که در وزارت ارشاد داریم، امیدواریم با یک گفت‌وگوی پیوسته بتوانیم ذهن‌‌ها را به هم نزدیک کنیم.

 

او همچنین درباره‌ این‌که چرا در برنامه‌ اولیه‌ درباره‌ تئاتر چیزی ذکر نشده است، گفت: باید بگویم بحث‌ نیامدن لفظ تئاتر در برنامه‌ پیشنهادی من به‌خاطر فرمتی بود که در اختیار داشتم. در این فرمت هر وزیر می‌توانست برنامه‌هایش را در صفحاتی محدود ارایه دهد. ما هم در وزارت ارشاد کل برنامه‌های تئاتر و هنرهای تجسمی و امثال آن را ذیل عنوان هنر آوردیم؛ همانطور که مباحث مربوط به زیرشاخه‌های فرهنگ در این برنامه ذکر نشده است. درواقع عبارت هنری عبارتی است که تمامی حوزه‌ هنر را به‌طور عام در بر می‌گیرد. طبیعتاً در این حوزه‌ها، اقدامات چاره‌جویانه‌تری نیاز است اما این اقدامات چاره‌جویانه‌تر موضوع‌هایی هستند که در مسیر خودشان باید آنها را به نقطه‌ای مطلوب برسانیم. قبول دارم ممکن است به نوعی سؤال‌برانگیز باشد که آیا تغییرات می‌تواند به نقطه‌های تفاهم منتهی شود یا نه. اما به نظر می‌رسد باید مقداری صبر و انتظار داشته باشیم. انشاا… نتیجه‌ خوبی خواهد داشت.