صنعت قطعه‌سازی نیازمند ۲۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان خودرو صنعت قطعه‌سازی نیازمند ۲۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است گروه خودرو- دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان خودرو گفت: در حال حاضر قطعه‌سازی کشور نیازمند ۳ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری ارزی و ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ریالی است که در مجموع معادل ۲۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است. به گزارش […]

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان خودرو

صنعت قطعه‌سازی نیازمند ۲۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است

گروه خودرو- دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان خودرو گفت: در حال حاضر قطعه‌سازی کشور نیازمند ۳ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری ارزی و ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ریالی است که در مجموع معادل ۲۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است.

به گزارش مناقصه‌مزایده، آرش‌محبی‌نژاد با اعلام مطلب فوق ادامه‌داد: نگران اجرای درست قرارداد جدید رنو هستیم.

محبی‌نژاد با اشاره به این‌که قرارداد جدید رنو در کاغذ خوب و تمام شروط وزارت صنعت و منافع ملی را رعایت کرده است، اظهارداشت: ما نگران این هستیم که اجرای این قرارداد بین‌المللی آن‌ هم با این سطح از سرمایه‌گذاری با ابهاماتی همراه شود زیرا هنوز ضمانت‌های اجرای این قرارداد مشخص نیست.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور تصریح‌کرد: زمان در نظر گرفته شده ۳ ساله برای عمق بخشیدن به داخلی‌سازی تولید خودرو تا ۷۰ درصد در قرارداد منعقده با رنو طولانی است و ممکن است به صنعت قطعه‌سازی آسیب بزند.

وی با بیان این‌که هنوز مشخص نیست بعد از تغییر دولت یا وزرا مفاد این قرارداد به صورت دقیق اجرایی خواهد شد یا نه، افزود: ما نگران داخلی‌سازی ۴۰ درصدی و حتی ۷۰ درصدی محصولات در این قرارداد هستیم زیرا به تجربه ثابت شده با وجود اسناد بالادستی قوی دولت‌ها و مجلس این اسناد را به صورت سلیقه‌ای اجرا کرده‌اند.

وی ادامه‌داد: علاوه بر این بهتر بود در کنار امضای قرارداد با رنو، انعقاد قرارداد همکاری چند قطعه‌ساز برتر رنو با قطعه‌سازان برتر ایرانی پیش‌بینی می‌شد تا روند سرمایه‌گذاری و انتقال تکنولوژی برای تولید قطعات خودروهای مشترک تولیدی از سوی شرکت مشترک رنو و ایدرو از ابتدای انعقاد این قرارداد آغاز می‌شد.

وی تصریح‌کرد: نکته پر اهمیت این است که اکنون رنو توجه خود را از دیگر سایت‌های تولیدی‌‌اش در خاورمیانه کم و به ایران توجه جدی کرده است، به‌طوری‌که در نظر دارد ایران را به عنوان قطب تولیدی و هاب تحقیق و توسعه خود قرار دهد.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان خودرو تصریح‌کرد: امروز صنعت قطعه‌سازی کشور با مشکلات متعددی روبه‌رو است که در این زمینه برای رفع مشکلات و اجرای قراردادهای جدید داخلی‌سازی باید زیرساخت‌های لازم انجام شود و از هم‌اکنون سرمایه‌گذاری و انتقال دانش فنی به شرکت‌های قطعه‌ساز ایرانی آغاز شود.

محبی‌نژاد با بیان این‌که براساس قرارداد جدید رنو باید تا اواخر سال ۹۷ داخلی‌سازی ۴۰ درصدی انجام شود، گفت: در برنامه‌ریزی‌ها داخلی‌سازی ۷۰ درصدی آن‌هم ظرف ۳ سال تدوین شده است که به اعتقاد ما برای رسیدن به این رقم باید از همان روز امضای قرارداد روند داخلی‌سازی آغاز شود تا بتوانیم به برنامه‌ریزی‌ها دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به حمایت کشورهایی نظیر ترکیه، مالزی، چین، کره‌جنوبی و هند از قطعه‌سازان کشورشان در سال‌های گذشته، اظهارداشت: امروز و با این حمایت‌ها، بخش عمده صادرات این کشور‌ها قطعات خودرو است و اعلام می‌کنیم که صنعت قطعه‌سازی کشورمان نیازمند تسهیلات کم بهره بلندمدت است تا اشتیاق لازم برای حضور در این عرصه و توسعه کار فراهم شود.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور خاطرنشان‌کرد: از ۴۰ درصد داخلی‌سازی در نظر گرفته شده، ۱۶ درصد مربوط به مونتاژ بدنه و رنگ و ۲۶ درصد دیگر مربوط به تزیینات داخلی، قطعات بدنه، تایر‌ها و باتری است، اما داخلی‌سازی قطعات موتوری و گیربکس زمانبر خواهد بود و مربوط به داخلی‌سازی بیش از ۴۰ درصدی است که استراتژی شرکت مشترک آن را تعیین خواهد کرد.

 

گفتنی است که با گذشت بیش از ۱۰ ماه از امضای توافق اولیه در نمایشگاه خودرو پاریس ۲۰۱۶، قرارداد بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری تاریخ صنعت خودرو ایران بین رنو فرانسه و ایدرو به عنوان نماینده بخش دولتی در ایران و شرکت «پرتو نگین‌ناصح» به عنوان نماینده بخش خصوصی امضا شد.