کشتیرانی در تلاطم طوفان مشکلات داخلی

کشتیرانی در تلاطم طوفان مشکلات داخلی   گروه راه و شهرسازی- در اختیار داشتن نزدیک به ۵۸۰۰ کیلومتر سواحل دریایی در یاران و ارتباط با آبهای آزاد در جهان، ظرفیت بالایی از رشد صنعت کشتیرانی را برای ایران به‌وجود آورده است. در این میان شکسته شدن و برداشته شدن تحریم‌های کشتیرانی فضا را برای توسعه […]

کشتیرانی در تلاطم طوفان مشکلات داخلی

 

گروه راه و شهرسازی- در اختیار داشتن نزدیک به ۵۸۰۰ کیلومتر سواحل دریایی در یاران و ارتباط با آبهای آزاد در جهان، ظرفیت بالایی از رشد صنعت کشتیرانی را برای ایران به‌وجود آورده است. در این میان شکسته شدن و برداشته شدن تحریم‌های کشتیرانی فضا را برای توسعه بیش از پیش این بخش و توسعه آن را فراهم کرده است تا به عنوان بازویی قدرتمند بتواند اقتصاد ایران را جهانی کند اما واقعیت آن است صنعت کشیرانی و کشتی‌سازی کشور با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند که برای حل کردن آن باید برنامه‌ریزی مدونی صورت پذیرد.

صنعت بیمه داخلی با بخش دریایی آشنا نیست

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از افزایش پوشش بین‌المللی بیمه ناوگان ملی تا سقف یک میلیارد دلار خبر داد و گفت: صنعت بیمه داخلی با بخش دریایی آشنا نیست.

محمدسعیدی با تأکید بر این واقعیت که اگر اقتصاد به بیمه متکی نباشد در معرض خطرهای بزرگ و جبران‌ناپذیری قرار می‌گیرد، اظهارکرد: پیش از این و در اجلاس شرکت بیمه Stimship لندن هم گفتم، صنعت بیمه در جهان به سرعت در حال رشد و تعالی است، بنابراین، این صنعت نیازمند توسعه ارتباطات بین‌المللی است تا عقب‌ماندگی‌های فعلی آن جبران شود.

وی افزود: متأسفانه هم‌اکنون صنعت بیمه در ایران جایگاه مطلوبی ندارد که باید برای رفع این مشکل برنامه‌ریزی کنیم در واقع نباید صنعتی که خطرات را پوشش می‌دهد، خود در معرض خطر باشد.

وی با بیان این‌که صنعت بیمه توسعه نیافته سبب شده تا ضریب نفوذ بیمه در کشور به نسبت استاندارهای جهانی قابل قبول نباشد، افزود: در پسابرجام شرکت‌های داخلی قراردادهای متعددی با طرف‌های خارجی منعقد می‌کنند، صنعت بیمه باید همپای آنها باشد چرا که بدون حمایت بیمه‌ای توسعه‌یافتگی محقق نخواهد شد. در قراردادهای بین‌المللی اجرا و بخش عملیاتی اولویت اول است و بانک و بیمه اولویت‌های مهم بعدی هستند که به جرأت می‌توان گفت: بیمه اهمیتی بیش از حمایت‌های بانکی دارد.

مدیرعامل کشتیرانی اظهارکرد: در بخش دریایی به دلیل عدم آشنایی صنعت بیمه داخلی با بازار جهانی و عدم تمایل آنها برای ورود به این بازار، عملاً این بخش سال‌هاست که در اختیار شرکت‌های بیمه‌ای خارجی است و آنها گوی سبقت را از شرکت‌های ایرانی ربوده‌اند. در دوران تحریم نیز که بیمه‌های ما و بیمه مرکزی با مشکلات متعدد روبه‌رو شدند با تلاش کشتیرانی جمهوری‌اسلامی‌ایران و شرکت ملی نفتکش ایران P&I داخلی راه‌اندازی شد تا فرایند کاری آنها امتداد یابد.

سعیدی با بیان این‌که با اجرای برجام شرایط مناسبی برای انتقال ریسک عمده ناوگان ملی به خارج فراهم شده است، افزود: پس از برجام در کشتیرانی جمهوری‌اسلامی‌ایران دو اولویت داشتیم، نخست به سرعت کار را با بیمه‌های بین‌المللی آغاز کنیم و سپس به مؤسسات رده‌بندی جهانی متصل شویم. در این دوران در ‌گام اول توانستیم پوشش بین‌المللی ۷۵ میلیون دلاری را تأمین کنیم سپس و بلافاصله این پوشش را به ۴۵۰ میلیون دلار ارتقا دادیم و خوشحالم که بگویم امروز پوشش بین‌المللی ناوگان ملی کشتیرانی کشور را تا سقف یک میلیارد دلار افزایش داده‌ایم.

وی ضمن آسیب‌شناسی صنعت بیمه کشور بین‌المللی شدن را یکی از ملزومات عبور از عقب‌ماندگی‌ها دانست و درباره موفقیت‌های شرکت کشتیرانی در این زمینه گفت: ما اگر بخواهیم تأثیر‌گذار باشیم باید در مجامع جهانی و در بُردهای تخصصی حضور پیدا کنیم. به همین دلیل در پسابرجام موفق شدیم جایگاه حقوقی مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را به عضویت هیأت مدیره Stimship درآوریم. همچنین عضو شورای سیاست‌گذاری B.V فرانسه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های رده‌بندی دنیا بشویم.

وی افزود: کشتیرانی جمهوری‌اسلامی‌ایران می‌تواند در بخش بین‌المللی، با انتقال انواع روش‌های بیمه‌ای و تکنولوژی به صنعت بیمه کشور کمک کند تا این صنعت از استانداردهای جهانی بهره‌مند شود.

باید از ظرفیت‌های داخل استفاده کنیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: افق روشنی پیش‌ روی صنعت کشتی‌سازی کشور قرار گرفته است و باید از هر آنچه ظرفیت در داخل هست، از آن استفاده کنیم.

محمدرضانعمت‌زاده در مراسم بهره‌برداری از دو طرح‌ مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران، اظهارکرد: دو حوض خشکی که در مجتمع ایزوایکو مورد بهره‌برداری قرار گرفت، یک ظرفیت بزرگ برای توسعه صنایع دریایی کشورمان به‌شمار می‌رود که نیاز اصلی برای تعمیرات و ساخت کشتی‌های عظیم‌الجثه و حتی تعمیرات دکل‌های حفاری و تأسیسات نفتی و… است.

وی افزود: در حال حاضر یک دکل حفاری حدود یک ماه است که وارد حوضچه شماره یک ایزوایکو شده و تعمیرات آن در جریان است و یک کشتی برای تعمیرات نیز در دهانه خارجی حوضچه مستقر است که پس از پایان کار آبگیری حوضچه وارد شده و کار تعمیرات اساسی آن آغاز می‌شود. ما برای شروع، کارهای تعمیراتی را در این حوضچه‌ها انجام خواهیم داد اما قطعاً باید با وجود چنین زیرساختی به سمت ساخت کشتی‌های بزرگ نیز قدم‌ برداریم چرا که ظرفیت‌های موجود در ایزوایکو در کشور منحصربه‌فرد است و باید به‌طور ۲۴ ساعته در تمامی ایام سال در خدمت مشتریان قرار گیرد و این خدمات نیازمند به مدیریتی منسجم و فعال است که بتواند نهایت بهره‌وری را از این امکانات ایجاد کند.

نعمت‌زاده از مدیرعامل ایزوایکو و دیگر مدیران زیرمجموعه ایزوایکو نیز خواست تا با اعمال شیوه‌های جدید مدیریتی به سمت ایجاد نهایت بهره‌وری در استفاده از این تجهیزات حرکت کرده و این امکانات کم‌نظیر را در خدمت اقتصاد ملی قرار دهند.

نعمت‌زاده اظهارکرد: زیرساخت‌های بسیار خوبی در جهت توسعه صنعتی استان هرمزگان به خصوص در ارتباط با توسعه دریامحور ایجاد شده که یکی از آنها مجموعه حوض‌های خشک مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران است که امروز مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

وی افزود: این امکانات بسیار خوب و ظرفیت‌های باارزش حوزه کشتی‌سازی را امروز با حضور مدیران عامل کشتیرانی و شرکت ملی نفتکش مورد بررسی و بازدید قرار خواهیم داد و هر دو با توجه به انتسابی که به دولت دارند و اگرچه در ظاهر خصوصی هستند، به دنبال تحقق جذب سرمایه‌گذاری‌ها در داخل و رشد توانمندی‌های ملی هستیم.

وزیر صنعت با اشاره به مشکلات گذشته در حوزه کشتی‌سازی در کشورمان متأثر از شرایط تحریم، عنوان‌کرد: توافقاتی در قدیم انجام شده بود که متأسفانه با تأخیر مواجه شد و چهره‌ای نسبت به کشتی‌سازی جمهوری اسلامی وجود داشت که مطلوب نبود و مشتریان ترجیح می‌دادند تا تعمیر و ساخت خودشان را به خارج ببرند اما اکنون با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی و امکاناتی که به وجود آمده و قانون حمایت از صنایع دریایی که به تصویب رسیده است، افق روشنی پیش‌ روی صنعت کشتی‌سازی کشور قرار گرفته است و باید از هر آنچه ظرفیت در داخل هست، از آن استفاده کنیم.

اعلام آمادگی کشتیرانی برای توسعه حمل‌ونقل دریایی بوشهر

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری‌اسلامی‌ایران از آمادگی این شرکت برای توسعه فعالیت‌های حمل‌ونقل دریایی استان بوشهر خبر داد.

محمدسعیدی در دیدار با آیت‌ا…‌صفایی‌بوشهری، نماینده ولی فقیه و امام جمعه بوشهر با بیان این‌که به لطف خدا، رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و دولت از پیچ تحریم‌ها گذر کردیم و امروز فعالیت ناوگان ملی کشور دوباره به رونق دوباره رسیده است، اظهارکرد: دشمن به دلیل جابه‌جایی بیش از ۵۰ درصد محمولات توسط کشتیرانی درصدد بود حمل و نقل محمولات کشور را مختل کند.

وی ادامه داد: این در حالی بود که با رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و حرکت موفق دولت و مجموعه وزارت امور خارجه تحریم‌ها فرو ریخت و امروز بدون هیچ محدودیتی به تمام نقاط دنیا حرکت می‌کنیم.

وی همچنین از آمادگی کشتیرانی جمهوری‌اسلامی‌ایران جهت توسعه فعالیت‌های حمل و نقل دریایی استان بوشهر خبر داد.

نماینده ولی فقیه و امام جمعه بوشهر نیز در این دیدار گفت: آنچه مناسب است در این شرایط به آن توجه کرد، نوع رویکرد مناسب و دقیق شرکت کشتیرانی است که در راستای اقتصاد مقاومتی و ایجاد بستر‌های دانش‌بنیان قدم برداشته و از این منظر قابل قدردانی است.

آیت‌ا…‌غلامعلی‌صفایی‌بوشهری با اشاره به اهمیت مبحث دریانوردی و کشتیرانی بیان‌کرد: مقوله حمل و نقل از طریق دریا از دیر باز مورد توجه مردمان جهان به ویژه ایران بوده است و مشاهده می‌کنید این مقوله از چنان جایگاهی برخوردار است که دشمن برای صدمه زدن به کشور نیروهای خدوم دریانورد و کشتیران را مورد تحریم قرار می‌دهد.

وی با اشاره به دیدگاه ویژه رهبرمعظم‌انقلاب نسبت به توسعه دریا محور و ورود به آب‌های بین‌المللی ادامه‌داد: توسعه شقوق مختلف دریایی از جمله ساخت و تعمیر هم پای حمل و نقل و کشتیرانی ضروری دارد و بایسته است برای جلوگیری از صدمات به صنعت کشور در تندبادهایی چون تحریم به سمت بومی‌سازی علوم پیش رویم.

امام جمعه بوشهر با بیان «روحیه دریانوردی در تک‌تک مردم خونگرم بوشهر نهادینه شده است» گفت: با توجه به زیرساخت‌های موجود در صدرا و ظرفیت جذب نیروی کار در این شرکت باید همکاری‌ها ادامه داشته باشد.

 

وی با تقدیر از عنایت ویژه مدیرعامل کشتیرانی در جهت توسعه فعالیت‌ها در زمینه ساخت و تعمیر کشتی در استان بوشهر اظهارداشت: تا ۴ سال پیش وضعیت صدرا به‌گونه‌ای بود که توانایی پرداخت حقوق کارمندان خود را نداشت و شرایط بدی برای اشتغال به‌وجود آمده بود اما با تغییرات به‌وجود آمده در مدیریت این مجموعه شرایط امروز پویا و بهینه است لذا من از مجموعه کشتیرانی تقاضا دارم در جهت حمایت بیش‌تر قدم‌بردارد.