نقش ویروس «زیکا» در بروز بیماری ‌ام‌اس

  طبق یک تحقیق جدید، ویروس زیکا با اختلال خود ایمنی که در آن به غلاف میلین مغز همچون بیماری ‌ام‌اس حمله می‌شود، ارتباط دارد. به گزارش مهر، به گفته محققان برزیلی ویروس زیکا در یک نوع اختلال مغزی دیگر مشابه با بیماری ‌ام‌اس نیز نقش دارد. در حال حاضر این ویروس ناشی از پشه […]

 

طبق یک تحقیق جدید، ویروس زیکا با اختلال خود ایمنی که در آن به غلاف میلین مغز همچون بیماری ‌ام‌اس حمله می‌شود، ارتباط دارد.

به گزارش مهر، به گفته محققان برزیلی ویروس زیکا در یک نوع اختلال مغزی دیگر مشابه با بیماری ‌ام‌اس نیز نقش دارد.

در حال حاضر این ویروس ناشی از پشه موجب بروز بیماری‌ای موسوم به میکروسفالی با مشخصه سر و مغز کوچک غیرعادی و همچنین اختلال سیستم عصبی موسوم به سندروم گیلن-باره می‌شود.

حال یک مطالعه جدید نشان می‌دهد یک ارتباط احتمالی بین ویروس زیکا و اختلال خودایمنی موسوم به «آنسفالومیلیت حاد گسترش یافته» (ADEM) وجود دارد. در این بیماری سیستم عصبی به غلاف میلین اطراف الیاف عصبی در مغز و نخاع حمله کرده و علایمی بسیار شبیه بیماری ‌ام‌اس را ایجاد می‌کند.

ماریا لوسیا بریتو فریرا، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: اسناد و دلایل حاصله از مطالعه ما نشان می‌دهد که این ویروس دارای تأثیرات بسیار متفاوتی بر روی مغز بیش از مواردی است که در مطالعات قبلی شناسایی شده است.

 

محققان بر تحقیقات و مطالعات بیش‌تر در این زمینه تأکید دارند.