بیمه‌ها با ابلاغ نرخ دیه پول پارو می‌کنند

  فروش الحاقیه بیمه شخص ثالث توسط شرکت‌های بیمه، سودهای میلیاردی را نصیب آن‌ها می‌کند و بیمه‌گران با فروش الحاقیه سودهای کلان به جیب می‌زنند. به گزارش مهر، در پی ابلاغیه نرخ دیه سال جاری توسط قوه قضاییه و افزایش مبلغ آن، شرکت‌های بیمه متناسب با این رقم، سقف تعهدات را افزایش دادند و دارندگان […]

 

فروش الحاقیه بیمه شخص ثالث توسط شرکت‌های بیمه، سودهای میلیاردی را نصیب آن‌ها می‌کند و بیمه‌گران با فروش الحاقیه سودهای کلان به جیب می‌زنند.

به گزارش مهر، در پی ابلاغیه نرخ دیه سال جاری توسط قوه قضاییه و افزایش مبلغ آن، شرکت‌های بیمه متناسب با این رقم، سقف تعهدات را افزایش دادند و دارندگان بیمه‌نامه شخص ثالث را وادار به دریافت الحاقیه کردند، این در حالی است که علاوه بر این‌که مردم موظف به دریافت الحاقیه هستند، به دلیل فرا رسیدن ماه‌های حرام، دریافت الحاقیه برای ماه‌های مذکور نیز لازم به نظر می‌رسد.

از سوی دیگر دارندگان بیمه‌نامه شخص ثالث که به اعتقاد بیمه‌گران، بیمه‌نامه‌های آن‌ها که در سال ۹۴ صادر شده، برای سال جاری ناقص است، لازم است که تکمیل شود اما این موضوع نارضایتی بسیاری از دارندگان این نوع بیمه‌نامه را در پی داشته است.

دارندگان این نوع بیمه‌نامه عقیده دارند که شرکت‌های بیمه از این موضوع سوءاستفاده می‌کنند، در حالی که باید تدبیری برای یک بار شدن دریافت بیمه‌نامه کامل شخص ثالث صورت گیرد و مردم از این طریق دچار مشکل نشوند. به عبارت دیگر شرکت‌های بیمه باید با مذاکره با قوه قضاییه راهکاری برای حل این معضل بیندیشند.

بیمه‌گذاران این موضوع را مطرح می‌کنند که شرکت‌های بیمه به دنبال سود هستند، در حالی که نباید از دارندگان بیمه شخص ثالث برای دومین بار بخواهند که برای دریافت الحاقیه مراجعه کنند، اگر آن‌ها به راحتی مردم می‌اندیشیدند، می‌توانستند با همان بیمه‌نامه اولیه، پوشش‌های خود را به انجام برسانند.

مردم اعتقاد دارند که این شیوه یعنی دریافت الحاقیه در حال تبدیل شدن به یک روش معمول و مرسوم است که باید جلوی این اتفاق گرفته شود تا نه تنها مردم مجبور به مراجعه دوباره به بیمه‌ها نباشند و مبلغ جدیدی را پرداخت نکنند، بلکه ممکن است با وقفه‌ای که برای دریافت الحاقیه اتفاق می‌افتاد، مشکلات جبران‌ناپذیری برای مردم ایجاد شود.

دارندگان بیمه‌نامه شخص ثالث می‌گویند که اگر شرکت‌های بیمه با وجود دریافت مبالغ کلان، در صدور بیمه‌نامه شخص ثالث دارای مشکلاتی هستند یا خود را زیان‌ده معرفی می‌کنند، بنابراین دولت لازم است که در این رابطه با آن‌ها همکاری داشته و به شرکت‌های بیمه برای جبران خسارت‌هایشان کمک کند.

اما یک حساب سرانگشتی از مبالغ سودهای دریافتی شرکت‌های بیمه از ناحیه الحاقیه حاکی از دریافت سودهای کلان و میلیاردی است که به جیب شرکت‌های بیمه می‌رود.

در حال حاضر حدود ۲۰ میلیون خودرو در کشور تردد دارند؛ با احتساب این‌که اگر تمامی این خودرو‌ها دارای بیمه‌نامه شخص ثالث باشند و قرار باشد که به صورت میانگین هر یک از آن‌ها ۲۵ هزار تومان به شرکت‌های بیمه بابت تکمیل بیمه‌نامه شخص ثالث خود و در واقع دریافت الحاقیه بپردازند، ۵۰۰ میلیارد تومان سود به جیب شرکت‌های بیمه خواهد رفت.

اگر این مبلغ را با همان تعداد خودرو ۵۰ هزار تومان در نظر بگیریم، سود دریافتی شرکت‌های بیمه هزار میلیارد تومان، اگر این مبلغ ۱۰۰ هزار تومان باشد، سود دریافتی بیمه‌ها دو هزار میلیارد تومان و اگر آن را ۱۲۵ هزار تومان محاسبه کنیم، سود دریافتی شرکت‌های بیمه از این محل دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خواهد بود.

جدول سودهای دریافتی بیمه‌ها از الحاقیه (برآوردی)

تعداد خودروها             مبلغ دریافت الحاقیه از هر خودرو  سود شرکت‌های بیمه (تومان)

۲۰ میلیون خودرو        ۲۵ هزار تومان                               ۵۰۰ میلیارد تومان

۲۰ میلیون خودرو         ۵۰ هزار تومان                              هزار میلیارد تومان

۲۰ میلیون خودرو        ۱۰۰ هزار تومان                                      دو هزار میلیارد تومان

۲۰ میلیون خودرو        ۱۲۵ هزار تومان                                      دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان

 بیمه مرکزی به دارندگان وسایل نقلیه توصیه کرده و هشدار داده است که تمام بیمه‌نامه‌هایی که از تاریخ شروع آن‌ها کم‌تر از یک سال گذشته است، باید برای دریافت الحاقیه بیمه به شعب و نمایندگی‌های بیمه مراجعه کنند تا از پوشش کامل بیمه‌ای برخوردار شوند.

 

اکثر بیمه‌نامه‌ها دارای تعهدی کم‌تر از ۲۵۳ میلیون تومان است و با شروع ماه حرام نرخ دیه هر فرد به دو هزار و ۵۳۰ میلیون ریال (۲۵۳ میلیون تومان) افزایش می‌یابد. یعنی بیمه‌نامه‌هایی که هم‌اکنون در اختیار دارندگان وسایل نقلیه است دارای سقف دیه دو هزار و ۲۰۰ میلیون ریال (۲۲۰ میلیون تومان) است و بنابراین حدود ۳۳۰ میلیون ریال (۳۳ میلیون تومان) برای هر فرد کسری پوشش دارد.