سهم تولید داخل در بازار دارویی به ۷۰ درصد رسید

معاون وزیر بهداشت سهم تولید داخل در بازار دارویی به ۷۰ درصد رسید معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه دارویی کشور و ارتقای دسترسی مردم به دارو گفت: هر چند که عده‌ای سعی کردند ما را تخریب کنند اما با کمک خدا و رسانه‌ها […]

معاون وزیر بهداشت

سهم تولید داخل در بازار دارویی به ۷۰ درصد رسید

معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه دارویی کشور و ارتقای دسترسی مردم به دارو گفت: هر چند که عده‌ای سعی کردند ما را تخریب کنند اما با کمک خدا و رسانه‌ها این تخریب‌‌ها به هیچ عنوان ما را از اجرای قوانین و دفاع از سلامت مردم باز نداشت.

به گزارش ایلنا، رسول دیناروند در مراسمی که به مناسبت بزرگداشت روز خبرنگار برگزار شد گفت: به هر حال این برنامه با پایان دولت یازدهم مصادف است و باید توجه کرد که قضاوت مردم از این دوره ۴ ساله به ویژه در حوزه سلامت مثبت است و رسانه‌ها هم که دستاورد‌ها و ناکامی‌‌ها و از طرفی دغدغه‌ها و نظرات مردم را منعکس می‌کنند شاهدند که در این حوزه اقدامات زیادی انجام شده است.

وی با بیان این‌که البته هنوز این اقدامات جایگاهی در شأن مردم را ایجاد نکرده است افزود: بر این اساس، هنوز فاصله زیادی با جایگاهی که در شأن مردم و کشور است داریم اما در حد توان تلاش‌هایی را انجام دادیم و باعث شد رضایت مردم در بالا‌ترین سطح ایجاد شود. باید توجه کرد که یکی از حوزه‌هایی که در سال‌های گذشته کم‌ترین رضایتمندی مردم را داشت حوزه سلامت بود. این در حالیست که در ۴ سال اخیر حوزه سلامت از رضایتمندی بالای مردم برخوردار شده و مردم در این حوزه احساس امنیت و آرامش می‌کنند.

دیناروند با بیان این‌که آمار و ارقام هم نشان می‌دهد که تلاش‌های انجام شده در راستای آسایش مردم مفید واقع شده‌اند، ادامه داد: ۴ سال پیش که آقای دکترهاشمی به عنوان وزیر بهداشت معرفی شدند، برای عموم مردم کم‌تر شناخته شده بودند اما خوشبختانه دکترهاشمی با رأی بالایی وزیر شدند و در آن زمان یکی از اولویت‌هایی که مردم، رییس‌جمهور و دولت از ایشان انتظار داشتند، حل بحران دارویی کشور بود که ناشی از کمبود صد‌ها قلم دارو و هزینه‌های سنگین دارویی بود.

رییس سازمان غذا و دارو همچنین گفت: زمان زیادی نکشید تا این اولویت به نتیجه برسد به‌طوری که پیش از پایان سال ۹۲ رییس‌جمهور نتیجه این موضوع را به عنوان دستاوردهای دولت در ۱۰۰ روز ابتدایی اعلام کردند. البته در آن زمان نگرانی‌هایی وجود داشت و برخی می‌گفتند شاید حل این بحران مقطعی باشد اما شرایط مدیریت شد و بحران دارو هم حل شد به‌طوری که نه گرانی دارو و نه کمبودهای دارویی برنگشتند.

دیناروند با بیان این‌که در این دوره هیچگاه میزان کمبود دارویی از ۳۰ تا ۴۰ قلم بیش‌تر نشد، گفت: هزینه پرداختی از جیب مردم نیز به ویژه برای بیماران خاص و صعب‌العلاج کاهش یافت به‌طوری که در سال ۹۲ هزینه دارویی آنها ۴۵ درصد بود که در سال گذشته به ۱۱ درصد رسید البته کل بیماران خاص یا صعب‌العلاج ۴۰۰ یا ۵۰۰ هزار نفرند اما هزینه‌های دارویی آنها یک سوم هزینه‌های دارویی کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

دیناروند تأکید کرد: حال جالب است که این اتفاق افتاده اما عده‌ای می‌گویند انجام این اقدامات مشکل نیست و اگر به ما هم پول دهند این کار‌ها را انجام می‌دهیم. اما باید به آنها گفت که به‌طور کلی دو ردیف بودجه‌ای برای اعتبارات دارو وجود دارد که مجموعاً در سال اول دولت ۲۴۰۰ میلیارد تومان بود اما در آخرین سال دولت یعنی امسال به ۲۱۰۰ میلیارد تومان رسید. یعنی درحالی‌که بودجه جاری دولت سه برابر شده اما این دو ردیف نه تنها افزایش پیدا نکردند بلکه با کاهش ۱۵ درصدی هم مواجه شدند.

وی ادامه داد: بنابراین حل بحران دارویی به دلیل رونق تولید داخل، مدیریت مناسب، کاهش واردات و… اتفاق افتاده است و دسترسی به دارو فراهم شده و در عین حال هزینه‌های دارویی کشور نیز افزایش نیافته است که این جزو افتخارات حوزه سلامت است که امیدواریم در دولت دوازدهم از این دستاورد‌ها محافظت شده و تداوم یابند.

 

دیناروند با بیان این‌که بنابراین در حوزه دارو هم به رضایتمندی مردم و دسترسی‌شان به دارو و هم به بحث اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخل توجه شده است، اظهار کرد: بر این اساس، سهم تولید داخل در بازار دارویی کشور در سال اول دولت ۶۰ درصد بود اما اکنون به ۷۰ درصد رسیده است. همچنین به‌طور میانگین میزان داروهای وارداتی در این دوره یک میلیارد دلار بود که نسبت به ۴ سال گذشته ۵۰۰ میلیارد دلار کاهش یافته است.