مشاغل اینترنتی در تعارض با مشاغل سنتی مجتبی قدیری روزگاری در کوچه پسکوچههای شهر شاهد مشاغل مختلفی بودیم که این روزها دیگر وجود ندارند و فقط یادی از خاطرات آنها در اذهان مانده است، مشاغلی مثل میرآب، غلطانکار، آبحوضی، رختشور، زالو فروش و… که با آمدن تکنولوژی و مدرن شدن زندگیها از بین رفته و […]
مشاغل اینترنتی در تعارض با مشاغل سنتی
مجتبی قدیری
روزگاری در کوچه پسکوچههای شهر شاهد مشاغل مختلفی بودیم که این روزها دیگر وجود ندارند و فقط یادی از خاطرات آنها در اذهان مانده است، مشاغلی مثل میرآب، غلطانکار، آبحوضی، رختشور، زالو فروش و… که با آمدن تکنولوژی و مدرن شدن زندگیها از بین رفته و به دست فراموشی سپرده شده است.
این روزها استارتآپهای حوزه فضای مجازی در رقابت با مشاغل سنتی هستند، استارتآپهایی که بدون محدودیت زمانی و مکانی فعالیت میکنند و در ارایه خدمات، گوی رقابت از مشاغل سنتی ربودهاند و حق انتخاب فراوان به مشتریان خود میدهند تا با محک زدن و قضاوت مشتریانشان آنها را انتخاب نمایند.
استارتآپهایی که این روزها تلاش دارند حتی در حوزههای بسیار تخصصی مثل پزشکی و وکالت با قیمتهای ناچیز به مشاوره و یا ویزیت بیماران بپردازند.
فعالیت استارتآپها مدرن شدن زندگیها را در پی دارد که باید با برخی مشاغل خداحافظی نمود و آنها را به خاطرهها سپرد. نکته اینجاست در این مدرنسازی، مشاغل سنتی به جای استفاده از فرصتهای پیش رو و به روز شدن خود تلاش دارند با سنگاندازی و چوب لای چرخ گذاشتن استارتآپها آنها را متوقف نمایند. غافل از آنکه چرخ استارتآپها بسیار بزرگتر و قدرتمندتر است که این چوبها یا سنگاندازیها بتواند مانع حرکت آنها شود.
در این میان برخی کاسبان مشاغل سنتی با به روز کردن خود و استفاده از فضای مجازی تلاش دارند در هر دو عرصه فعالیت کنند، یعنی با نگهداشتن مشتریان سنتی خود، کسبو کار خود در فضای مجازی را رونق بخشند و بازار خود را گستردهتر کنند. کاسبانی زیرک و باهوش که نگاه به آینده و پیشرو دارند. اما برخی دیگر دست روی دست گذاشته و از کسادی بازار مینالند و منتظر هستند با زمینخوردن استارتآپها رونق به بازار آنها باز گردد.
بدتر آنکه برخی رؤسای اصناف که باید مردان تیزهوش و آیندهنگر باشند نیز در دسته دوم قرار دارند و نه تنها نمیتوانند کسبو کار خود را نجات بدهند بلکه یک صنف را به زمین زده و نابود میکنند. اینکه رؤسای صنفی تلاش دارند مانع کسبوکار استارتآپهای مدرن فضای مجازی شوند، جای تعجب است! چرا این عزیزان با شناسایی فرصتهایی این چنینی به دنبال توسعه آن در صنف خود نیستند؟ مگر نه اینکه در قانون نظام صنفی کشور در ماده ۳۰ و ۳۱ به بحث آموزش اشاره شده است و اینکه اتحادیهها میتوانند در این خصوص فعالیت داشته باشند. چرا اتحادیهها و اصناف در خصوص استفاده و بهره بردن از فضای مجازی و امکانات آن آموزشی را برای اتحادیه یا صنف خود ارایه نمیدهند؟ و به جای این کار به دنبال زمین زدن استارتآپهای فضای مجازی هستند که خیال میکنند به حوزه کسبو کار آنها تجاوز کردهاند.
واقعیت این است اگر نگاه به آینده نداشته باشند و نخواهند به روز شوند، فردا را نخواهند دید و مشاغل آنها نیز مثل خنزرپنزرفروشیها به فراموشی سپرده خواهد شد و باید مشاغل صنفی آنها را چند سال دیگر در خاطرات جستجو کرد. لذا تا دیر نشده باید به روز و مدرن شد. باید کسب و کاری ایدهآل و خلاق خلق کرد تا بتوان در دنیای رقابت ماند و رقابت کرد. قطعاً این سنگزدنها و چوب لای چرخ استارتآپها گذاشتن به خود ما باز میگردد و مانع تحرک و حرکت خودمان میشود، به همین سادگی.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.