آسمان خراش‌هایی از جنس داده

  به تازگی دو متخصص معماری اقدام به ارایه طرح‌های مفهومی ویژه‌ای برای دیتاسنترهای آینده کرده‌اند که این دیتا سنتر‌‌‌ها برخلاف نمونه‌های امروزی خود، در حقیقت آسمان خراش‌هایی بزرگ برای نگهداری داده‌ها هستند. دیتا سنتر‌‌‌ها در دنیای امروزی و متصل ما نقشی کلیدی را ایفا می‌کنند. از نظر ظاهری معمولاً این مراکز شامل سوله‌های بزرگ […]

 

به تازگی دو متخصص معماری اقدام به ارایه طرح‌های مفهومی ویژه‌ای برای دیتاسنترهای آینده کرده‌اند که این دیتا سنتر‌‌‌ها برخلاف نمونه‌های امروزی خود، در حقیقت آسمان خراش‌هایی بزرگ برای نگهداری داده‌ها هستند.

دیتا سنتر‌‌‌ها در دنیای امروزی و متصل ما نقشی کلیدی را ایفا می‌کنند. از نظر ظاهری معمولاً این مراکز شامل سوله‌های بزرگ و انبارهای بزرگی هستند که در محور افقی گسترده شده‌اند ولی به نظر می‌رسد که در آینده شاهد تغییر این استاندارد خواهیم بود.

دو طراح و متخصص معماری به نام‌های مارکو مرلتی (Marco Merletti) و والریا مرکوری (Valeria Mercuri) اقدام به ارایه طرح‌های مفهومی ویژه‌ای برای دیتاسنترهای آینده کرده‌اند که این طرح‌ها نشان‌دهنده این است که این دیتا سنتر‌‌‌ها در برج‌هایی بلند تعبیه خواهند شد.

به تازگی دو طراح و متخصص معماری به نام‌های مارکو مرلتی (Marco Merletti) و والریا مرکوری (Valeria Mercuri) اقدام به ارایه طرح‌های مفهومی ویژه‌ای برای دیتاسنترهای اینده کرده‌اند که این طرح‌ها نشان دهنده این است که این دیتا سنتر‌‌‌ها در برج‌هایی بلند تعبیه خواهند شد. به این ترتیب طرح یاد شده با نام برج داده (Data tower) نامیده شده است.

طرح‌های ارایه شده در سرزمین ایسلند قرار دارند که این کشور به خاطر شرایط آب و هوایی خاص خود به عنوان یک بهشت برای ساخت دیتا سنتر‌‌‌ها محسوب می‌شود. دلیل این امر نیز این است که هزینه استفاده از تجهیزات خنک کننده به واسطه ساختار هوای این منطقه به حداقل کاهش می ابد. تولید نیروی الکتریکی نیز در این کشور به کمک منابع تجدیدپذیر ممکن خواهد بود.

 

شایان ذکر است که طراحی برج‌های داده تا به امروز توانسته است تا در دو رقابت طراحی معماری جهان برنده جوایزی شود. نخست در رقابت‌های سالانه طراحی آسمان خراش‌ها، برج داده موفق به کسب رتبه سوم شده است و پس از آن نیز این طرح در رقابت‌هایی با عنوان «طرح‌های بی‌پروا برای نجات پارک مرکزی از سایه ها» نیز موفق به کسب رتبه دوم شده است.