بازگشت روزگار طلایی طلا

مسعود طاهری- شاید خوشبین‌‌ترین سرمایه‌گذار طلا هم فکر نمی‌کرد که ظرف کم‌تر از دو ماه قیمت هر سکه بهار آزادی بیش از ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ریال افزایش داشته باشد. اما سکه طلا از آغاز اسفند ماه سال گذشته تا کنون چیزی بیش از ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ریال افزایش قیمت را تجربه کرده و این روز‌ها در حال رکورد زدن و رسیدن […]

مسعود طاهری- شاید خوشبین‌‌ترین سرمایه‌گذار طلا هم فکر نمی‌کرد که ظرف کم‌تر از دو ماه قیمت هر سکه بهار آزادی بیش از ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ریال افزایش داشته باشد. اما سکه طلا از آغاز اسفند ماه سال گذشته تا کنون چیزی بیش از ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ریال افزایش قیمت را تجربه کرده و این روز‌ها در حال رکورد زدن و رسیدن به رقم‌های بالاتر است. این رکورد زدن‌های پیاپی برخی‌ها را یاد روزگار طلایی طلا می‌اندازد. روزگاری که طلا تا به رقمی بیش از ۱۵٫۰۰۰٫۰۰۰ریال رسیده بود!

اما در حال حاضر که دلار نتوانسته آن‌چنان خودنمایی کند و در بازار‌ها با افت و یا افزایش ناچیزی همراه شده است، طلایی‌‌ترین فلز روی کره خاکی همچنان هواخواهان خاص خود را دارد و همین موضوع نیز باعث شده تا در ارزشمند‌ترین کالای بورس کالا (سکه آتی) در هفته‌ای که گذشت با رشدی بی‌سابقه مواجه شود به‌طوری که در آخرین روز هفته گذشته خرید و فروش آن برای دی ماه امسال به قیمت ۱٫۱۰۱٫۰۰۰ رسید.

رقمی که خود گویای خوش بینی سرمایه‌گذاران طلا طی ماه‌های آینده است.

در همین حال افزایش بی‌سابقه قیمت سکه باعث ایجاد شبهاتی برای سرمایه‌گذاران شده بود تا مبادا این افزایش قیمت حباب باشد اما رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت که ‌افزایش قیمت طلا و سکه در طی چند روز اخیر ناشی از نواسانات قیمت جهانی بوده و هیچ‌گونه حبابی ندارد. محمد کشتی‌آرای می‌گوید: «‌همیشه پس از نوروز به‌طور سنتی قیمت سکه کاهش پیدا می‌کند و همزمان با کالاهای مصرفی مردم مثل لبنیات با افزایش قیمت روبه‌رو می‌شود. امسال قیمت جهانی طلا با توجه به شرایط اقتصادی روز دنیا افزایش پیدا کرده و همین امر سبب شده که قیمت سکه و طلا در بازارهای داخلی هم افزایش پیدا کند که همزمانی این موضوع با بازار بعد از عید اتفاق نادری بوده که طی چند سال اخیر افتاده است. در چند ماهه گذشته و پس از شروع سال ۲۰۱۶ میلادی بسیاری از کشور‌ها با توجه به شرایط و مسائل سیاسی دنیا بانک مرکزیشان ترجیح داده که ذخایر ارزی خودشان را به طلا تبدیل کنند در نتیجه در بازارهای بین‌المللی افزایش تقاضا برای خرید طلا به وجود آمده و همین امر سبب شده که قیمت جهانی طلا افزایش پیدا کند. این رقم در ۳ سال گذشته بی‌سابقه بوده و قیمت جهانی طلا در چند روز گذشته تا هر اونس ۱۲۷۰ دلار هم افزایش پیدا کرده است و قیمت سکه در بازارهای داخلی تا یک میلیون و ۴۵ هزار تومان هم رسید که در ۳ سال گذشته بی‌سابقه بوده است. روند افزایش قیمت به چند عامل اساسی تحولات بازارهای نفتی و شاخص‌های اقتصادی بستگی دارد اما به نظر می‌رسد در چند روز آینده قیمت جهانی طلا در محور ۱۲۴۰ دلار تا ۱۲۵۰ دلار باقی بماند.

رییس اتحادیه طلا و جواهر همچنین به مردم توصیه کرد که در بخش تولید طلا سرمایه‌گذاری کنند. وی گفته: سرمایه‌گذاری در تولید طلا سودآوری خوبی دارد و به مردم توصیه می‌کنم که در این بخش سرمایه‌گذاری کنند.

اگر کسی فقط بخواهد سکه بخرد و نگه دارد، تجربه ۳ ساله نشان داده که حداکثر نوسان قیمت در سکه ۱۰ درصد بوده و میزان سودی که عاید فرد کرده فقط ۱۰درصد بوده است. اما سرمایه‌گذاری در بخش‌های دیگر طلا مثل بخش تولید دارای سودآوری خوبی است و به مردم توصیه می‌کنم که اگر قصد سرمایه‌گذاری در بخش طلا را دارند در بخش تولید طلا سرمایه‌گذاری کنند.

 

حال باید منتظر ماند و دید که آیا زرین‌‌ترین و ارزشمند‌ترین فلز جهانی می‌تواند مانند چند سال قبل درخشش خاصی داشته باشد یا خریداران خود را از سرمایه‌گذاریشان ناامید می‌کند.