۴۸ درصد تخلفات فضای مجازی مربوط به تلگرام است!

رییس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال ۴۸ درصد تخلفات فضای مجازی مربوط به تلگرام است! رییس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال ۴۸ درصد تخلفات فضای مجازی مربوط به تلگرام است، گفت: تکنولوژی قابل انسداد نبوده و چاره کار بستن تلگرام نیست، بلکه باید خلأ‌های قانونی در این فضا را پر کنیم. […]

رییس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال

۴۸ درصد تخلفات فضای مجازی مربوط به تلگرام است!

رییس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال ۴۸ درصد تخلفات فضای مجازی مربوط به تلگرام است، گفت: تکنولوژی قابل انسداد نبوده و چاره کار بستن تلگرام نیست، بلکه باید خلأ‌های قانونی در این فضا را پر کنیم.

به گزارش ایسنا، سید مرتضی موسویان در نشست خبری ضمن بیان این مطلب اظهارکرد: سواد رسانه‌ای سوادی است که به ما اجازه می‌دهد تا خط‌های چاپ نشده در کتاب را بخوانیم، مطالب میان خط‌های روزنامه که وجود ندارد را درک کنیم و بتوانیم ذهن خلاق یک کارگردان سازنده فیلم را در مورد فیلمی که ساخته درک کنیم.

رییس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال افزود: اما زمانی که سواد رسانه‌ای را به فضای مجازی تعمیم می‌دهیم باید تعریف دیگری را ارایه کنیم. مبتنی بر این‌که چگونه در فضای دوم و مجازی باید زندگی کرد. در واقع با توجه به ذات متفاوت فضای مجازی نسبت به فضای اول، نمی‌توان از آداب، مقررات و قوانین فضای اول در فضای دوم (مجازی) استفاده کرد.

وی با بیان این‌که در فضای مجازی با عقب ماندگی ناشی از نبود قوانین و مقررات مواجه هستیم، گفت: همه باید دست به دست هم دهیم تا با شناسایی هویت افراد و هویت اشیا (محتوا و سرویس) به مدیریت فضای مجازی کمک کنیم. در غیر این صورت مطلقاً نمی‌توانیم بر این فضا کنترلی داشته باشیم.

 موسویان با اشاره به جرایم فضای مجازی اظهارکرد: براساس اعلام پلیس فتا آمار جرایم در کل فضای مجازی نسبت به جرایم دیگر حدود ۸۵ درصد است که ۴۸ درصد از این تخلفات مربوط به تلگرام و ۲۲ درصد مربوط به اینستاگرام و بقیه مربوط به سایر اپلیکیشن‌ها است.

رییس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال تأکیدکرد: در تمام کشورهای توسعه‌یافته هویت تمام افراد لاگین شده در فضای مجازی مشخص است اگر این مقوله در ایران نیز اتفاق افتاد شاید مسأله شبکه ملی اطلاعات هم حل شود.

موسویان یادآورشد: امروزه برای اخذ مجوز جهت انجام تبلیغات حدود دو سال زمان لازم است اما در تلگرام با این سبک وسیعی از دنبال‌کننده آیا مجوزی برای تبلیغ وجود دارد؟ این مسأله نشان‌دهنده خلأ قانونی در فضای مجازی است.

وی با بیان این‌که برخی چاره کار را در بستن تلگرام می‌دانند، گفت: تکنولوژی به هیچ عنوان قابل انسداد نیست و هر کسی چاره کار را در انسداد شبکه‌های مجازی می‌داند باید این تفکر را فراموش کند.

 

موسویان افزود: باید قوانین فعلی را کاملاً کنار بگذاریم چرا که این قوانین نمی‌توانند چاره کار باشند.