معرفی شرکت‌های حاضر در بورس کالا،شرکت سیمان فارس

  بورس کالا سال‌هاست که محل مطمئنی برای شرکت‌ها جهت عرضه کالا و شفافیت در فروش محصولاتشان است. این بورس به شرکت‌ها کمک می‌کند تا انواع محصولاتشان را با بهترین قیمت به فروش برسانند. بنا داریم جهت آشنایی هر چه بهتر شما خوانندگان محترم روزنامه مناقصه‌مزایده با شرکت‌های حاضر در بورس کالا اولین روز هر […]

 

بورس کالا سال‌هاست که محل مطمئنی برای شرکت‌ها جهت عرضه کالا و شفافیت در فروش محصولاتشان است. این بورس به شرکت‌ها کمک می‌کند تا انواع محصولاتشان را با بهترین قیمت به فروش برسانند. بنا داریم جهت آشنایی هر چه بهتر شما خوانندگان محترم روزنامه مناقصه‌مزایده با شرکت‌های حاضر در بورس کالا اولین روز هر هفته به معرفی یکی از شرکت‌های حاضر در بورس کالا بپردازیم. با ما همراه باشید.

شرکت سیمان فارس

اندیشه احداث کارخانه سیمان شیراز با تشکیل شرکت سهامی سیمان شیراز به همت خیراندیشانی چون محمد نمازی، علی محمد دهقان، عبدالحسین دهقان، محمود دهقان، محمد حسن بهبهانی و جلال‌الدین آرین در سال ۱۳۲۶ مطرح شد.در ۲۱ خرداد ۱۳۲۷ خط تولید این کارخانه به ظرفیت ۲۰۰ تن در روز به مبلغ دو میلیون و ۲۷۰ هزار دلار از شرکت‌های «وستینگ‌هاوس» و «کندی ونسان» آمریکا خریداری شد. در سال ۱۳۲۸ با سیاست‌گذاری سازمان برنامه و بودجه در زمینه حمایت از احداث کارخانه‌ها سیمان در استان‌های خراسان، آذربایجان، خوزستان و فارس، ۵٫۴۹ درصد سهام «شرکت سیمان شیراز» به این سازمان واگذار شد و به «شرکت سهامی سیمان فارس» تغییر نام داد. همچنین «منوچهر سالور» مدیر وقت کارخانه «سیمان ری» به عنوان مدیرعامل این شرکت آغاز به‌کار کرد. سرانجام نخستین کارخانه سیمان این شرکت در سال ۱۳۳۴ در شیراز افتتاح شد و سیمان تولیدی خود را به بازار عرضه کرد. با افزایش مصرف سیمان، ظرفیت کارخانه شیراز ابتدا در سال ۱۳۴۶ به ۱۰۰۰ تن و در سال ۱۳۵۷ به ۲۵۰۰ تن در روز افزایش یافت. این کارخانه هم‌اکنون پس از حدود ۵۰ سال روزانه نزدیک به ۲۲۰۰ تن سیمان به بازار مصرف عرضه می‌کند و قدیمی‌ترین کارخانه سیمان فعال در سطح کشور به شمار می‌رود. پس از کارخانه سیمان شیراز، کارخانه سیمان دورود در سال ۱۳۳۸ تحت مدیریت سازمان برنامه (آن زمان) مورد بهره‌برداری قرار گرفت. در سال ۱۳۳۹ با موافقت دولت و مجالس «شورا» و «سنا» این کارخانه به منظور استفاده از تجربیات متخصصین کارخانه سیمان شیراز به شرکت سهامی سیمان فارس واگذار شد. همزمان با واگذاری کارخانه سیمان دورود به شرکت سهامی سیمان فارس این شرکت به « شرکت سهامی سیمان فارس و خوزستان » تغییر نام داد. این تغییرات آغاز راهی بزرگ برای شرکت سیمان فارس و خوزستان و فعالیت آن در عرصه صنعت کشور بود. این شرکت هم اکنون با داشتن نزدیک به ۳۰ شرکت، بیش از ۳۵درصد تولید سیمان کشور را به عهده داشته و زمینه اشتغال ده‌ها هزار نفر را فراهم ساخته است.

 

کارخانه سیمان فارس از نظر قدمت دومین کارخانه سیمان کشور می‌باشد که اولین خط تولید آن در سال ۱۳۳۴ مورد بهره‌برداری قرار گرفت و برای نخستین بار در کشور از کوره دوار و روش خشک برای تولید کلینکر استفاده می‌کرد. راه‌اندازی اولین خط تولید (۲۰۰ تنی) سال ۱۳۳۴، راه‌اندازی دومین خط تولید (۳۰۰ تنی) سال ۱۳۴۳، راه‌اندازی سومین خط تولید (۵۰۰ تنی) سال ۱۳۴۵، راه‌اندازی چهارمین خط تولید (۱۰۰۰ تنی I) سال ۱۳۵۳، راه‌اندازی پنجمین خط تولید (۱۰۰۰تنی II) سال ۱۳۵۶، البته در حال حاضر خطوط اول، دوم و سوم به دلیل مقرون به صرفه نبودن و مشکلات زیست‌محیطی متوقف گردیده است. کارخانه در زمینی به مساحت ۶۲۴۸۴۰ مترمربع در ابتدای جاده شیراز – بوشهر (بلوار امیرکبیر) واقع شده است. زیربنای کلی ان ۶۵۰۰۰ مترمربع می‌باشد. درحال حاضر دو خط تولید کارخانه با مجموع ظرفیت تولیدی ۲۵۰۰ تن در روز، انواع سیمان پرتلند، پرتلند پوزولانی و تیپ ۲ را تولید می‌کند که این میزان حدود یک چهارم کل سیمان تولیدی استان در حال حاضر می‌باشد.