تأملی بر مراسم روز خبرنگار در شهرداری رشت

روز خبرنگار، ارج نهادن یا تبلیغ تأملی بر مراسم روز خبرنگار در شهرداری رشت ارج نهادن به مقام خبرنگار و ستودن نقش خبرنگار امری مبارک است و هرساله از سوی مراکز رسمی و دولتی مراسمی به همین مناسبت برگزار می‌شود. نفس احترام به نقش و جایگاه اجتماعی خبرنگاران در تمام این مراسم مورد تأکید است […]

روز خبرنگار، ارج نهادن یا تبلیغ

تأملی بر مراسم روز خبرنگار در شهرداری رشت

ارج نهادن به مقام خبرنگار و ستودن نقش خبرنگار امری مبارک است و هرساله از سوی مراکز رسمی و دولتی مراسمی به همین مناسبت برگزار می‌شود. نفس احترام به نقش و جایگاه اجتماعی خبرنگاران در تمام این مراسم مورد تأکید است و همگان بر خبررسانی دقیق و شفاف با هدف تنویر افکار و امر اطلاع‌رسانی تأکید دارند. بدیهی است حلقه اتصال بین تحقق اهداف سازمان‌ها و ارگان‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی خبرنگاران هستند و آنها جامعه را از فرایندهای اجرایی و درصد تحقق آنها و مسیری که می‌پیمایند؛ مطلع می‌کنند، بنابراین نقش خبرنگاران در هدایت و همکاری در اجرای صحیح برنامه‌های ملی و منطقه‌ای و جلوگیری از کژروی‌های احتمالی در این فرایند‌ها نقشی بی‌بدیل و شایسته ارج نهادن است.

به گزارش مناقصه‌مزایده، در شهر رشت نیز مراسمی که برگزار شد با همین رویکرد و با هدف ارتقای سطح اجتماعی خبرنگاران به عنوان حافظان منافع اجتماعی و چشم‌های بینای جامعه مدنی بوده است، لیکن برخی از سازمان‌ها علاقمندند در تعامل با امر خبررسانی و خبرنگاران از این رویکرد به نحوی بهره گیرند که با اهداف، مأموریت و رویکرد خبرنگاری در تباین است.

خبرنگار واسطه بین سازمان‌ها و جامعه مدنی و شهروندان است و به صلاح نیست که هدیه تقدیمی به آنها از نقش این حلقه اجتماعی به نفع سازمان‌ها و به ضرر شهروندان و جامعه مدنی بهره‌گیری شود. سازمان‌ها موظف به رعایت این اصل بنیادی هستند تا خدشه‌ای در عملکرد و نقش سازنده خبرنگار وارد نشود.

 

رعایت اصل بی‌طرفی از سوی خبرنگار و تن دادن سازمان‌های مسؤول در پذیرش نقش بی‌طرفی از سوی جامعه خبرنگاری و عدم استفاده ابزاری از آنها ضروریست، در غیر این صورت از منظر وظیفه‌گرایی، نقش و وظیفه و جایگاه خبرنگار چنان تغییر می‌کند که هم سازمان‌ها و هم شهروندان از آن متضرر می شوند.