نگاهی به سوابق اجرایی وزیرای اقتصادی پیشنهادی کابینه

نگاهی به سوابق اجرایی  وزیرای اقتصادی پیشنهادی کابینه رییس‌جمهوری سه‌شنبه گذشته کابینه پیشنهادی (به جز وزیر علوم) دولت دوازدهم را برای تصدی وزارتخانه‌های مختلف با ارسال نامه‌ای به مجلس‌شورای‌اسلامی معرفی کرد که از میان ۱۷ وزیر پیشنهادی، ۴ وزیر از مهره‌های اصلی اقتصاد کشور به حساب می‌آیند . به گزارش ایرنا، حال با گذشت یک […]

نگاهی به سوابق اجرایی  وزیرای اقتصادی پیشنهادی کابینه

رییس‌جمهوری سه‌شنبه گذشته کابینه پیشنهادی (به جز وزیر علوم) دولت دوازدهم را برای تصدی وزارتخانه‌های مختلف با ارسال نامه‌ای به مجلس‌شورای‌اسلامی معرفی کرد که از میان ۱۷ وزیر پیشنهادی، ۴ وزیر از مهره‌های اصلی اقتصاد کشور به حساب می‌آیند .

به گزارش ایرنا، حال با گذشت یک هفته از معرفی هیأت دولت آینده به بهارستان‌نشینان، از امروز سه‌شنبه ۲۴ مرداد ماه مراحل رأی اعتماد وزرا با شنیدن نطق‌های موافقان و مخالفان و همچنین سخنرانی وزرای پیشنهادی در چند جلسه صبح و عصر صحن علنی برگزار می‌شود.

**۴وزیر پیشنهادی

بنا به پیشنهاد حسن‌روحانی، رییس‌جمهوری، مسعودکرباسیان  برای وزارت امور اقتصادی و دارایی، «عباس‌آخوندی» برای تصدی وزارت راه و شهرسازی، «علی‌ربیعی » برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و «محمودحجتی» برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی معرفی شده‌اند.

در این گزارش نگاهی اجمالی به سوابق و مهم‌ترین عملکرد دولتمردان احتمالی دولت دوازدهم داریم این‌که مهم‌ترین عملکرد این افراد در دوران مدیریت آنها خود چه بوده است.

**مسعودکرباسیان از صنایع سنگین تا وزارت اقتصاد

می‌توان گفت وزیر امور اقتصادی و دارایی در رأس وزرای حوزه اقتصاد کشورمان قرار دارد. با توجه به مسایل و مشکلات موجود در ساختار اقتصادی کشور، شاید وزیر اقتصاد در دولت دوازدهم وظایف سنگین‌تری را بر دوش داشته باشد.

انتخاب روحانی برای مدیریت وزارت اقتصاد در دولت دوازدهم مسعود کرباسیان است و اگر مجلس به وی رأی اعتماد دهد جایگزین علی‌طیب‌نیا می‌شود. کرباسیان فعالیت اجرایی خود را با معاونت در وزارت صنایع سنگین آغاز کرد و پس از آن در وزارت بازرگانی به عنوان معاونت بازرگانی خارجی مشغول به‌کار شد. در مدت کوتاهی معاون زنگنه در وزارت نفت بود اما باز هم به وزارت بازرگانی بازگشت .

در دولت دوم اصلاحات به گمرک رفت و اداره این سازمان را برعهده گرفت. کرباسیان بعد از روی کارآمدن دولت‌های نهم و دهم معاون شهردار تهران شد و در دولت یازدهم هم سمت ریاست گمرک ایران را پذیرفت.

هر چند که کرباسیان همواره در پست‌های مختلفی مشغول به‌کار بوده و اقدامات گسترده‌ای داشته اما خودِ او مهم‌ترین دستاورد دوران مدیریتش را اجرای طرح پنجره واحد تجاری در گمرک ایران عنوان می‌کند و این طرح را مهم‌ترین تحول دو سال گذشته نظام اداری کشور می‌داند.

** عملکردی قابل دفاع در حوزه راه و شهرسازی

«عباس‌آخوندی» هم پیشنهاد رییس دولت دوازدهم برای وزارت راه و شهرسازی است. وی در دولت یازدهم با همین سمت در تیم اقتصادی هیأت وزرا حضور داشت. اولین پست اجرایی آخوندی در سن ٢٢سالگی بود به عضویت شورای مرکزی جهاد سازندگی درآمد.٣۶سال داشت که قبای وزارت راه و شهرسازی را بر تن کرد. در سمت‌های مختلف و متعددی از جمله قائم مقامی سازمان صدا و سیما، معاونت وزارت کشور، ریاست بنیاد مسکن و… مدیریت کرده است. در سال ١٣٩٢ توانست با ١۵٩ رأی موافق در مجلس، وزیر راه و شهرسازی شود.

وی در حوزه حمل و نقل و ترابری عملکردهای قابل قبولی داشته که شاه‌بیت اقدامات آخوندی در این حوزه، انعقاد قرارداد ٢٠٠ فروند هواپیمای جدید بدون ضمانت‌های دولتی و از طریق فاینانس بوده که تاکنون ٧ فروند از این هواپیما‌ها وارد ناوگان هوایی کشور شده است. همچنین در بخش مسکن هم مهم‌ترین اقدام وی، ٨ برابر کردن سقف تسهیلات خرید مسکن بوده است. آخوندی در ۴سال گذشته دوبار در مجلس برای استیضاح حاضر شد اما هر دوبار رأی موافقان وی افزایش یافت.

**شریعتمداری از دولت شهید رجایی تا روحانی

محمد شریعتمداری، پیشنهاد رییس‌جمهوری برای تصدی‌گری وزارت گسترده صنعت، معدن و تجارت است. وی سوابق قابل توجهی در حوزه بازرگانی دارد وی در دولت شهید رجایی به عنوان معاونت امور انقلاب شروع به‌کار کرد و سپس در دولت اول آیت‌ا…هاشمی به عنوان قائم مقام وزیر بازرگانی به فعالیت خود ادامه داد.

شریعتمداری سپس به دفتر رهبری رفت و مأمور تأسیس معاونت نظارت و حسابرسی شد و تا سال ۷۶ در این نهاد فعالیت کرد، این نکته نیز یادآور می‌شود که در سال ۷۳ با حفظ عنوان مسؤول ستاد اجرایی فرمان امام شد و پس از آن در سال ۱۳۷۶ برای بار با کسب رأی اعتماد مجدداً سکاندار وزارت بازرگانی کشور شد.

** ربیعی؛ آرام و پرکار

علی‌ربیعی، وزیر پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. وی در دولت اول روحانی هم در همین پست مشغول به‌کار بود. در سابقه فعالیتی وی مشاور مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضو شورای سیاست‌گذاری مرکز بررسی‌های راهبردی ریاست جمهوری با حکم رییس‌جمهوری، رییس مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی و عضو کمیته‌های فنی پروژه‌های تحقیقاتی در مرکز تحقیقات استراتژیک نیز دیده می‌شود.

ربیعی در دوره‌ای با عنوان دبیر ستاد مبارزه با فساد و معاونت پارلمانی و حقوقی وزارت اطلاعات مشغول به‌کار بوده است. شاید مرتبط‌‌ترین سمت وی در حوزه کار، به عضویتش در شورای مرکزی خانه کارگر باز می‌گردد.

به گواه آمارهای رسمی، در دوره وزارت ربیعی؛ سهم تعاونی‌ها در دولت یازدهم به ۶ درصد افزایش یافته است. همچنین دستمزد کارگران نیز که همواره پایین‌تر از نرخ تورم تعیین می‌شد در ۴ سال گذشته با رشد ۹۵ درصدی روبه‌رو شد.

از سویی دیگر شاهد تصویب لایحه مساعدت‌های اجتماعی از جمله طرح تحول سلامت که براساس آن۱۱ میلیون نفر از ضعیف‌‌ترین اقشار جامعه تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند هم بودیم. هر چند در ۴ سال گذشته نرخ بیکاری کاهش پیدا نکرد اما باید توجه داشت که در این سال‌ها با نیروهای کار انباشت شده مواجه بودیم و به صورت مدیریت شده وارد بازار کار شدند.

** حجتی و بهبود وضعیت معیشت کشاورزان

روحانی باز هم برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی، محمود حجتی را به نمایندگان مجلس پیشنهاد داده است. حجتی هم سابقه طولانی خدمت به مردم و نظام را دارد. وی با پیروزی انقلاب اسلامی وارد نهاد جهاد سازندگی کشور شد و پس از آن به عنوان استاندار سیستان و بلوچستان انجام خدمت کرد.

با آغاز عملیات اجرایی عظیم سد کرخه به عنوان مدیر اجرایی این پروژه تا زمان بهره‌برداری به خدمت پرداخت و در دوره اول دولت اصلاحات از سال ۷۶ تا ۷۹ پس از اکبرترکان به عنوان وزیر راه و ترابری معرفی شد، پس از او نیز رحمان دادمان، وزارت را برعهده گرفت. دوره دوم از سال ۷۹ تا ۸۴ به عنوان وزیر جهاد کشاورزی از مجلس رأی اعتماد گرفت و تا پایان دولت در این سمت باقی‌ ماند.

*ضرورت اتحاد و یکپارچگی در مجلس و دولت

در دوره‌های گذشته در مقاطعی شاهد اختلافات بین دو نهاد تصمیم گیر مجلس و دولت بوده‌ایم که هر بار این اختلافات افزایش یافت، بر مشکلات کشور هم اضافه شد. حال قرار است از روز آینده نمایندگان مجلس، پیشنهادات رییس دولت را برای آرایش کابینه مورد بررسی قرار دهد و موافقت یا مخالفت خود را با پیشنهادهای رییس‌جمهوری اعلام کند.

 

روزهای پیش روی رأی اعتماد می‌تواند فرصتی برای نشان دادن وحدت نظر بین دولت و مجلس باشد. کاهش تنش‌ها و اختلاف‌ها همواره توصیه بزرگان نظام جمهوری‌اسلامی‌ایران بوده و بنابراین روزهای رأی اعتماد مجلس به دولت می‌تواند تبلور توصیه‌پذیری مقامات باشد. فارغ از این‌که کابینه پیشنهادی دولت دوازدهم از مجلس رأی اعتماد بگیرد و چه با برخی از افراد مخالفت شود، نباید فراموش کنیم که تمام این اقدامات در راستای اعتلای جایگاه کشورمان در حوزه‌های مختلف و رفع مشکلات موجود است و همواره اصل، تأکید بر حفظ ارزش‌های نظام بوده است.