توسعه صادرات در گرو چانه‌زنی و فعالیت‌های بازرگانی سفارتخانه‌های ایران است

رییس اتحادیه صادرکنندگان توسعه صادرات در گرو چانه‌زنی و فعالیت‌های بازرگانی سفارتخانه‌های ایران است رییس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی با بیان این‌که ساختار صادراتی کشور ما تغییر چندانی در چند سال اخیر نکرده است، گفت: به‌طور قطع در دولت دوازدهم رشد تولید و صادرات محصولات کشاورزی ما نیازمند تغییرات اساسی و فعالیت بازرگانی سفارتخانه‌ها است. […]

رییس اتحادیه صادرکنندگان

توسعه صادرات در گرو چانه‌زنی و فعالیت‌های بازرگانی سفارتخانه‌های ایران است

رییس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی با بیان این‌که ساختار صادراتی کشور ما تغییر چندانی در چند سال اخیر نکرده است، گفت: به‌طور قطع در دولت دوازدهم رشد تولید و صادرات محصولات کشاورزی ما نیازمند تغییرات اساسی و فعالیت بازرگانی سفارتخانه‌ها است.

 به گزارش ایرنا، سیدرضانورانی اظهار کرد: با توجه به این‌که در سال اقتصاد مقاومتی توسعه تولید، صادرات، اشتغال و ارزآوری مورد تأکید مقام‌معظم‌رهبری است بنابراین باید تغییرات اساسی در بخش کشاورزی صورت گیرد.

وی اجرای طرح انتزاع را موفق ندانست و افزود: بخش بازرگانی سالیان طولانی در وزارت بازرگانی فعال بوده و با اجرای طرح انتزاع و واگذاری آن به وزارت جهاد کشاورزی این مهم به خوبی هدایت نشد و دارای نقاط ضعف زیادی است که انتظار می‌رود توسط وزیر جهاد کشاورزی دولت دوازدهم این موضوع به خوبی هدایت شود.

وی تصریح‌کرد: در صورت انتخاب دوباره محمودحجتی، به سمت وزیر جهاد کشاورزی، انتظار می‌رود در ۴ سال دوم با مشارکت بیشتر تشکل‌های بخش خصوصی در پیشبرد اهداف توسعه‌ای تولید و صادرات گام‌ برداریم تا جایگاه اصلی ایران در صادرات محصولات کشاورزی ارتقا یابد.

نورانی اضافه‌کرد: در ۴ سال گذشته پروتکل‌های تجاری ما در جاده اقتصاد دو طرفه به صورت یک طرفه و به ضرر کشور ما بوده به‌طور مثال ایران برای صادرات سیب درختی به پاکستان برای هر کانتینر ۵۷۰هزار روپیه، به هندوستان بابت هرکیلو ۶۰ سنت و به روسیه حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد تعرفه گمرکی پرداخت می‌کند این درحالیست که واردات ما از سه کشور مذکور متأسفانه با تعرفه ۴-۵ و در برخی موارد صفر درصد بوده است که این امر نشان می‌دهد ایران در مبادلات تجاری خود جاده‌ای یک طرفه را طی می‌کند.

وی پیشنهاد داد: برای داشتن طرح توسعه صادرات باید سفارتخانه‌های ما در خارج از کشور‌ها در بخش بازرگانی فعال شوند و در اقصی نقاط دنیا برای کالاهای ایرانی علاوه بر اقدامات بازاریابی، برگزاری همایش‌ها و نمایشگاه‌ها را داشته باشند.

به گفته رییس اتحادیه صادر‌کنندگان ایران، نه این‌که ایران تنها محلی برای تجارت کشورهای دیگر باشد به‌طور مثال با سرمازدگی سال ۸۶ به باغ مرکبات ریس جمهوری ترکیه با ۱۴۶ تاجر صادر کننده پرتقال وارد کشور ما شد و از رییس‌جمهوری وقت واردات پرتقال از ترکیه را خواستار شد.

به گفته وی، همچنین سفارت پاکستان با رایزنی توانست با تبلیغات در ایران مردم را به مصرف نارنگی کینو پاکستان دعوت کند.

وی ادامه‌ داد: آنچه مشخص است اگر روند صادرات ایران به شکل فعلی ادامه پیدا کند ما هرگز به یک کشور صادر کننده تبدیل نمی‌شویم.

 

وی از دولت دوازدهم خواست تا شرایط را برای رشد تولید و صادرات بخش کشاورزی بیش از پیش فراهم کند.