پذیرش اجرای تحقیقات یک محقق ایرانی در «سرن»

افتخاری دیگر برای ایران پذیرش اجرای تحقیقات یک محقق ایرانی در «سرن» یک محقق ایرانی موفق شد تحقیقاتی در خصوص ابررسانا انجام دهد و جایزه پژوهشگر جوان را از سوی انجمن بین‌المللی ابررسانای اروپا دریافت کند. به گزارش مهر، اخیراً تحقیقاتی توسط یک محقق ایرانی انجام شده که توسط مرکز سرن و انجمن ابررسانه جهان […]

افتخاری دیگر برای ایران

پذیرش اجرای تحقیقات یک محقق ایرانی در «سرن»

یک محقق ایرانی موفق شد تحقیقاتی در خصوص ابررسانا انجام دهد و جایزه پژوهشگر جوان را از سوی انجمن بین‌المللی ابررسانای اروپا دریافت کند.

به گزارش مهر، اخیراً تحقیقاتی توسط یک محقق ایرانی انجام شده که توسط مرکز سرن و انجمن ابررسانه جهان به تأیید رسیده است. صادق‌کاظمی‌فرد به عنوان پژوهشگر جوان سال ۲۰۱۷ در این انجمن زیر نظر مرکز سرن (بزرگ‌‌ترین آزمایشگاه فیزیک ذره‌ای جهان) که این تحقیقات را انجام داده شناخته شده است.

کنفرانس دو سالانه ابررسانه اروپا ۲۰۱۷ از ۱۷ تا ۲۱ سپتامبر سال جاری میلادی(شهریورماه) در مرکز کنفرانس‌های بین‌المللی ژنو(CICG) با میزبانی CERN و دانشگاه ژنو و EPFL-SPC برگزار می‌شود و در این کنفرانس به این پژوهشگر جایزه‌ای اعطا خواهد شد.

صادق‌کاظمی‌فرد در خصوص تحقیقات خود اظهارداشت: ابررسانا یک محصول استراتژیک برای کشورهاست که در کشور ما چند سالی می‌شود این موضوع مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان این‌که متأسفانه طی این چند سال تحقیقاتی در زمینه ابررسانا نداشته‌ایم، خاطرنشان‌کرد: همین امر باعث شد تحقیقات خود را در زمینه ابررسانا‌ها آغاز کنیم زیرا در حال حاضر زیرساختی برای استفاده از این محصول در کشور نداریم.

کاظمی‌فرد اظهارداشت: ابررسانایی که مورد بررسی قراردادیم بنا داریم به محصول تبدیل کنیم. این محصول در شرایط خاص محیطی خاصیت مغناطیسی خود را حفظ می‌کند و کارایی بالایی دارد.

وی با بیان این‌که در ایران مرجعی نداریم که در این حوزه مستندات را در زمینه ابررسانا‌ها تأییدکنند، خاطرنشان‌کرد: انجمن ابررسانای جهان که متشکل از دانشمندان سرن و سراسر دنیا است، این مقاله را مورد تأیید قراردادند.

کاظمی‌فرد با بیان این‌که در مجمع دو سالانه همه دستاوردهای این حوزه ارایه می‌شوند، افزود: قرار است در شهریورماه نیز این مقاله را در حضور دانشمندان این حوزه ارایه کنیم.

وی با بیان این‌که ابررسانا‌ها طیف وسیعی از کاربرد‌ها را پوشش می‌دهد، عنوان‌کرد: ابررسانا‌ها در چیپ‌ست‌های نیمه‌هادی، پزشکی، صنایع هسته‌ای، ماهواره‌ها، پتروشیمی، نظامی، موشک، صنایع هسته‌ای و…. کاربرد زیادی دارند.

این محقق افزود: همچنین نتایج مقاله‌ای که در آن مجمع ارایه می‌شود، می‌تواند به انجام آزمایش‌هایی که در مرکز سرن صورت می‌پذیرد کمک شایانی کند.

کاظمی‌فرد خاطرنشان‌کرد: این موضوع می‌تواند باب گشایش فناوری در حوزه ابررسانا در کشور و تعامل با کشور‌های دیگر باشد.

 

اَبَررسانایی حالتی است که در دماهای بسیار پایین برای برخی از مواد رخ می‌دهد. در حالت ابررسانایی مقاومت الکتریکی ماده دقیقاً صفر می‌شود و ماده خاصیت دیامغناطیس کامل پیدا می‌کند؛ یعنی میدان مغناطیسی را از درون خود طرد می‌کند. طرد میدان مغناطیسی تنها تفاوت اصلی ابررسانا با رسانای کامل است، زیرا در رسانای کامل انتظار می‌رود میدان مغناطیسی ثابت بماند، در حالی که در ابررسانا میدان مغناطیسی همواره صفر است.