اجرای اقتصاد مقاومتی در سنگ‌آهن مرکزی از سال ۹۲

  از سوی مقام معظم رهبری، سال ۹۵ سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری شده است. در تعریف واژه «اقتصاد مقاومتی» می‌توان گفت: اقتصاد مقاومتی به معنی تشخیص حوزه‌های فشار و متعاقباً تلاش برای کنترل و بی‌اثر کردن تأثیرات این حوزه‌ها بر اقتصاد کشور و در حالت آرمانی، تبدیل چنین فشارهایی به فرصت‌های توسعه […]

 

از سوی مقام معظم رهبری، سال ۹۵ سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری شده است. در تعریف واژه «اقتصاد مقاومتی» می‌توان گفت: اقتصاد مقاومتی به معنی تشخیص حوزه‌های فشار و متعاقباً تلاش برای کنترل و بی‌اثر کردن تأثیرات این حوزه‌ها بر اقتصاد کشور و در حالت آرمانی، تبدیل چنین فشارهایی به فرصت‌های توسعه و پیشرفت است. البته از ملزومات آن، کاهش وابستگی خارجی و تکیه بر تولیدات داخلی است.

 به گزارش ماین‌نیوز، در ۳۰ بهمن ماه ۱۳۹۲ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، از سوی مقام معظم رهبری به دولتمردان وقت ابلاغ شد. با محمدجواد عسکری، مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن مرکزی ایران، گفت‌وگویی در این مورد انجام شده و اقدامات این شرکت را در راستای سیاست اقتصاد مقاومتی جویا شدیم.

وی در اولین بخش از سخنان خود، شرایط مالی حاکم بر شرکت را در دو سال گذشته چنین بررسی و تشریح کرد: در شرکت سنگ‌آهن مرکزی ایران، همزمان با ابلاغ این سیاست‌ها از سوی مقام معظم رهبری، بحث اقتصاد مقاومتی در دستور کار قرار گرفت. به دلیل اینکه وضعیت بازارجهانی سنگ‌آهن، دچار بحران و رکود بی‌سابقه شد و از طرفی وضعیت پروژه‌های عمرانی دولت، بخش خصوصی، مسکن و دیگر بخش‌های مرتبط با فولاد، نیز دچار بحران شد، سنگ‌آهن مرکزی نیز همانند بسیاری از واحدهای نظیر خود، وارد مرحله ویژه‌ای از شرایط بحرانی مالی گشت که به همین سبب، بحث اقتصاد مقاومتی برای کاهش هزینه‌ها و به تبع آن، کاهش قیمت تمام شده و افزایش سود، بیش از پیش اهمیت پیدا کرده و مورد اقدام و عمل قرار گرفت.

عسکری اظهار کرد: از کمترین اقدام در این زمینه، نظیر کاستن از هزینه‌های جاری و حداقلی نظیر خرید اقلامی که نیاز به آن‌ها حیاتی نبوده تا اقدامات برجسته تری نظیر اجرای طرح‌های بزرگ‌تر اقتصادی، به عنوان مثال احداث خطوط راه‌آهن فرآوری چغارت و ایستگاه تخلیه سه‌چاهون، طرح کوبینگ خشک (پرعیارسازی) سه‌چاهون، ساخت مخازن ۲۰ هزار متر مکعبی ذخیره آب، طرح اصلاح خطوط فرآوری (کنسانتره) سنگ‌آهن و… در جهت کاهش هزینه‌های تمام شده محصول را می‌توان در زمره اقدامات اقتصاد مقاومتی قرارداد.

عسکری در توضیح هر کدام از این طرح‌ها خاطرنشان کرد: یکی از طرح‌هایی که از اول فروردین سال ۹۲ آغاز شده و اول اسفند سال ۹۴ با سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد تومان و ۱۱۰ نفر اشتغال‌زایی مستقیم و ۲۲۰ نفر غیرمستقیم به اتمام رسیده و در روز ۱۷ اسفند ماه سال گذشته، توسط وزیر رفاه، کار و امور اجتماعی افتتاح شده است، طرح احداث خطوط راه‌آهن فرآوری چغارت و ایستگاه تخلیه سه‌چاهون است. در این طرح که با هدف راه‌اندازی و گسترش سیستم ریلی شرکت به منظور افزایش حمل ریلی و دسترسی به ظرفیت تولید بالاتر راه‌اندازی شده است، حمل سنگ از معدن سه‌چاهون به چغارت (۳۰ کیلومتر) توسط قطار صورت می‌گیرد که می‌توان گفت به دلیل مکان‌یابی ریلی در مصرف سوخت، نسبت به شرایط قبل، بسیار صرفه‌جویی به عمل آمده است. همچنین در بحث ترافیک، به دلیل عدم تردد واگنهای حمل سنگ‌آهن در مسیر ریلی بافق – مشهد نیز تأثیرات بسیار مثبتی گذاشته است. از طرفی، افزایش حمل ریلی در این مسیر، نسبت به شرایط مشابه گذشته، باعث تأثیرات مثبت در ظرفیت تولید کارخانه فرآوری چغارت شده است که خود به افزایش ظرفیت تولید شرکت، انجامیده است. این طرح، در کل، صرفه‌جویی زمانی و مالی خوبی برای شرکت به ارمغان آورده است که در زمره اقدامات اقتصاد مقاومتی، به شمار می‌آید.

مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن مرکزی در ادامه به طرح‌های دیگری نیز اشاره کرد و افزود: یکی از طرح‌های تخصصی ما در معدن سه‌چاهون، طرح کوبینگ خشک یا پرعیارسازی سنگ معدن سه‌چاهون است. با اجرای این طرح که از آبان ماه ۱۳۹۳ آغاز شده و آذر ماه ۱۳۹۴ به پایان رسید و توسط وزیر رفاه، کار و امور اجتماعی در اسفند ماه ۹۴ شروع به‌کار کرد، ۸ میلیارد تومان هزینه شد که ما شاهد افزایش میزان تولید سنگ‌آهن مصرفی کارخانه فرآوری و تبدیل سنگ‌آهن کم عیار به پرعیار در محل معدن سه‌چاهون هستیم که بخش اعظمی از هزینه‌های حمل و نقل باطله‌ها، صرفه‌جویی می‌شود. در این طرح، که با هدف جلوگیری از حمل باطله از سه‌چاهون به چغارت و به تبع آن افزایش طول عمر معدن اجرا شده است، در بخش‌های تیلینگ و هزینه‌های آب و برق نیز، شاهد صرفه‌جویی بسیار قابل توجه (تا ۷ برابر میزان سرمایه‌گذاری شده در این طرح) هستیم.

وی به طرح‌های دیگری اشاره کرد و اظهار کرد: در طرح ساخت مخازن ۲۰ هزار متر کعبی آب که با ۸ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و با هدف ذخیره‌سازی آب جهت طرح‌های جوار معدنی اجرا شده است، نیز شاهد تأثیرات اقتصاد مقاومتی نظیر مدیریت منابع آب، جلوگیری از هدررفت آب، استفاده و ذخیره آب ناشی از طرح فاضلاب شهری بافق (که توسط شرکت در حال اجراست) جهت استفاده در طرح‌های جوار معدنی و فضای سبز در کنار ایجاد اشتغال پایدار هستیم.

 

عسکری به طرح اصلاح خط کنسانتره سنگ‌آهن پرداخت و چنین تشریح کرد: طرح اقتصادی دیگر ما، طرح اصلاح خطوط کنسانتره سنگ‌آهن چغارت است که با ۶۵ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و با هدف تولید ۳٫۲۵ میلیون تن کنسانتره آهن با عیار ۶۷٫۵ درصد برای استفاده در کارخانه گندله‌سازی به بهره‌برداری رسیده است. در این طرح ما به جای آن که کنسانتره معمولی را با عیار پایین بفروشیم با تبدیل به کنسانتره عیار بالاتر، ایجاد ارزش‌افزوده می‌کنیم و در کنار ایجاد سودآوری برای شرکت، در آینده که کارخانه گندله‌سازی سه‌چاهون، به بهره‌برداری رسید، می‌توانیم از این کنسانتره در کارخانه گندله‌سازی خود، استفاده کنیم و سیکل داخل شرکت را تکمیل کنیم. این طرح، علاوه بر ایجاد ارزش‌افزوده قابل توجه و حیاتی در شرایط فعلی، هم برای ‌گذار از شرایط بحرانی مالی حال حاضر، اقتصادی و به صرفه است و هم در آینده می‌تواند خوراک خوبی برای کارخانه گندله ما فراهم کرده و وابستگی ما را به دیگر واحدها، کمتر کند؛ بنابراین یکی از اقتصادی‌‌ترین طرح‌های دردست اقدام ما، که با حضور وزیر در اسفندماه سال گذشته به بهره‌برداری هم رسید، همین طرح اصلاح خطوط فرآوری است.