وزیر نیرو خبر داد:توافق اتصال برقی ایران با ۳ کشور؛ سال ۲۰۱۸

  وزیر نیرو در اجلاس ۴ جانبه انرژی در ارمنستان با اشاره به این‌که کریدور شمال-جنوب تشکیل بازار منطقه‌ای برق را میسر خواهد کرد گفت: توافق اولیه در خصوص اتصال شبکه‌های برق ۴ کشور ارمنستان، گرجستان، روسیه و ایران صورت گرفت. به‌گزارش فارس، حمید چیت‌چیان در اجلاس ۴ جانبه کریدور شمال_ جنوب که با حضور […]

 

وزیر نیرو در اجلاس ۴ جانبه انرژی در ارمنستان با اشاره به این‌که کریدور شمال-جنوب تشکیل بازار منطقه‌ای برق را میسر خواهد کرد گفت: توافق اولیه در خصوص اتصال شبکه‌های برق ۴ کشور ارمنستان، گرجستان، روسیه و ایران صورت گرفت.

به‌گزارش فارس، حمید چیت‌چیان در اجلاس ۴ جانبه کریدور شمال_ جنوب که با حضور وزرای انرژی جمهوری اسلامی ایران، ارمنستان، روسیه و گرجستان در ایروان برگزار شد، در سخنانی با بیان این مطلب اظهار داشت: این کریدور قابلیت اطمینان در بهره‌برداری از شبکه‌های برق کشورهای منطقه را افزایش خواهد داد.

وی در ادامه گفت: در اواخر سال ۲۰۱۶ در دیداری که به ابتکار وزارت انرژی ارمنستان، بین مدیران انرژی ۴ کشور ارمنستان، گرجستان، روسیه و ایران صورت گرفت توافق اولیه در خصوص اتصال شبکه‌های برق ۴ کشور به‌عمل آمد.

چیت‌چیان ضمن ابراز خرسندی از این‌که این توافق در جلسات فنی و در مذاکرات پیگیری شده و امروز شاهد امضای یادداشت تفاهم همکاری در زمینه برق بین ۴ کشور هستیم، اظهار داشت: بر پایه ارتباطات موجود در شبکه‌های برق و نیز بر پایه طرح‌هایی که هم‌اکنون بین ایران و ارمنستان و از دیگر سو بین ارمنستان و گرجستان در حال انجام است، در سال ۲۰۱۸ شاهد تحقق ارتباط کامل شبکه‌های برق چهار کشور خواهیم بود.

وی خاطر نشان کرد: ایجاد این ارتباط تحقق کریدور انرژی شمال _ جنوب است که دارای مزیت‌های قابل توجهی از جهات اقتصادی، فنی و ارتقای همگرایی برای منطقه‌ای خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، با تأکید بر این‌که کریدور شمال – جنوب امکان مدیریت بار و تبادل انرژی در فصول مختلف سال و همچنین ساعات مختلف شبانه‌روز را به دلیل تفاوت در پیک فصلی شبانه‌روزی فراهم خواهد کرد، بیان داشت: کریدور مذکور، ضریب بار کشورهای عضو را افزایش داده و هزینه‌های سنگین سرمایه‌گذاری برای تأمین بار پیک را در کشورهای عضو به میزان قابل توجهی کاهش خواهد داد.

چیت‌چیان تأکید کرد: همکاری بین ۴ کشور نه تنها به ضرر هیچ کشور دیگری در منطقه نیست، بلکه این همکاری می‌تواند امکان اتصال سایر کشور‌ها به این شبکه بزرگ را فراهم سازد.

وی در ادامه اضافه کرد: همکاری‌هایی که بر پایه منافع واقعی ملت‌‌ها و براساس تفاهم و همگرایی در منافع مشترک باشد، زمینه‌های تنش در منطقه را خواهد زدود و دوستی و صلح را پایدار خواهد کرد.

وزیر نیرو با اشاره به این‌که شبکه برق هر یک از ۴ کشور حاضر در این اجلاس احتمالاً به کشورهای دیگر نیز اتصال دارد، بیان داشت: به عنوان نمونه کشور ایران علاوه بر ارمنستان با ۶ همسایه دیگر خود ارتباط شبکه‌های برق را برقرار کرده است و با تحقق کریدور شمال – جنوب، امکان پیوستن تعداد بیش‌تری از همسایگان به این شبکه عظیم الکتریکی ایجاد خواهد شد.

وی با بیان این‌که از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران حمایت عملی خود را از تحقق کریدور شمال – جنوب اعلام می‌کنم، تصریح کرد: وزارت نیرو تلاش مضاعفی را در اجرای این طرح اجرایی خواهد کرد.

در پایان این نشست روسیه، ارمنستان، گرجستان و ایران نقشه راه برای تدارک کار مشترک اتصال شبکه‌های برق ۴ کشور و همچنین یادداشت تفاهم همکاری در زمینه برق را امضا کردند.

 

حمید چیت‌چیان، وزیر نیروی ایران، آلکساندر نوواک، وزیر انرژی روسیه، لوون یولیان، وزیر انرژی و منابع طبیعی ارمنستان، و ایلیا الوشلویلی، معاون وزیر انرژی گرجستان این اسناد را امضا کردند.