برجام تنها گزینه ایران نیست

روحانی در دفاع از برنامه‌های دولت برجام تنها گزینه ایران نیست رییس‌جمهور با بیان این‌که برجام تنها گزینه ایران نیست، گفت: آمریکا به دنیا و حتی متحدین خود نشان داده است که این کشور نه شریک خوبی است و نه طرف مذاکره قابل‌اعتماد. به گزارش مهر، حجت‌الاسلام‌حسن‌روحانی، رییس‌جمهور منتخب دوره دوازدهم در صحن علنی مجلس […]

روحانی در دفاع از برنامه‌های دولت

برجام تنها گزینه ایران نیست

رییس‌جمهور با بیان این‌که برجام تنها گزینه ایران نیست، گفت: آمریکا به دنیا و حتی متحدین خود نشان داده است که این کشور نه شریک خوبی است و نه طرف مذاکره قابل‌اعتماد.

به گزارش مهر، حجت‌الاسلام‌حسن‌روحانی، رییس‌جمهور منتخب دوره دوازدهم در صحن علنی مجلس با شکرگزاری از خدا به خاطر توفیقی که مجدداً به وی برای خدمت به آرمان‌های انقلاب و اسلام داده است، گفت: از مردم ایران سپاسگزارم که در انتخابات اردیبهشت ۹۶ با حضور پای صندوق‌های رأی امنیت ملی را تقویت و بر اعتبار صندوق رأی افزودند.

وی با بیان این‌که ایران، برجام را نه تهدید علیه کشور‌‌ها و نه تسلیم در برابر کشور‌‌ها می‌داند، افزود: برجام توافقی برد-برد و متوازن است که مسیر همکاری با جهان را گشوده است.

روحانی با بیان این‌که علت بهانه‌جویی‌‌‌ها و عهدشکنی‌های دولت جدید آمریکا، توفیق ایران در انجام تعهدات و احقاق حقوق خود و شکست آمریکا در زیاده‌خواهی‌ها است، گفت: ایران به تعهد خود پایبند است و هر تخلفی را از جانب دیگران به جد پیگیری خواهد کرد و به تناسب پاسخ خواهد داد.

رییس‌جمهور افزود: آنها که تلاش می‌کنند مجدداً به زبان تهدید بازگردند، زندانی آنها، خود هستند و با دشمن‌تراشی تنها خود را از مزایای صلح محروم می‌کنند.

وی گفت: کسانی که در ماه‌های اخیر از پاره کردن برجام سخن می‌گفتند، اخیراً به توصیه برخی مشاورین خود که چنین اقدامی را باعث انزوای آمریکا در صحنه جهانی می‌دانند، ایران را به نقض روح برجام متهم می‌کنند؛ این در حالی است که ۷ گزارش سازمان بین‌المللی انرژی اتمی، اجرای کامل برجام توسط ایران را تأیید کرده است.

روحانی تصریح کرد: جهانیان در ماه‌های اخیر به وضوح دیده‌اند که این آمریکا و به ویژه در دوران ریاست جمهوری آقای ترامپ است که توافقات بین‌المللی را نادیده می‌گیرد و علاوه بر بدعهدی‌ مستمر و مکرر در برجام، از توافق پاریس تا توافق با کوبا را زیر پا گذاشته است و به دنیا و حتی متحدین خود نشان داده است که ایالات‌متحده نه شریک خوبی است و نه طرف مذاکره قابل‌اعتماد.

رییس‌جمهور، برجام را الگوی تفوق صلح و دیپلماسی در جنگ و یک‌جانبه‌گرایی دانست و گفت: برجام تنها گزینه کشور نبوده و نخواهد بود.

رییس‌جمهور با اشاره به دیگر اولویت‌ سیاست خارجی دولت دوازدهم ادامه داد: گسترش دیپلماسی اقتصادی در جهت پیشبرد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از دیگر اهداف دولت است.

روحانی در ادامه سخن‌هایش درباره سیاست‌های دولت دوازدهم در حوزه فرهنگ اظهار داشت: در سیاست فرهنگی اولویت ما، اخلاقی زیستن است که تفسیر آن را نمی‌خوانم اما به دنبال زدودن نگاه امنیتی به فرهنگ و دوری کردن از برخوردهای سلیقه‌ای در فرهنگ اجتماعی هستیم که به یک معضل تبدیل شده است. کیفی کردن دانشگاه‌ها و کارآمد کردن دانشجویان برای موفقیت اجتماعی و کسب شغل مناسب در جامعه یکی دیگر از برنامه‌های ما در حوزه فرهنگ است.

وی در خصوص سیاست‌های دولت دوازده در خصوص محیط‌زیست گفت: به دنبال اصلاح مدیریت مصرف آب و پرداختن به مشکلات محیط زیستی و مقابله با آلودگی هوا به خصوص ریزگرد‌‌ها در شهرهای‌های بزرگ است. حفظ جنگل‌ها و مدیریت پسماند‌‌ها و فاضلاب یکی از اولویت‌های اساسی ماست.

 

رییس‌جمهور در خصوص سیاست‌های دولت دوازدهم در حوزه سلامت تصریح کرد: طرح تحول سلامت نشان دهنده اهمیت دولت به بهداشت و درمان است اما نظام سلامت نیازمند اصلاح ساختار است تا بتواند متکی به منابع پایدار و مردم داشته باشد و البته از تصدی گری بکاهد. کاهش هزینه‌های درمان و امنیت‌های اجتماعی از اولویت‌های ما در دولت دوازدهم خواهد بود.