برگزاری مناقصه تأمین فاینانس خرید هواپیما تا یک ماه آینده

سرپرست ایران‌ایر‌ اعلام‌ کرد برگزاری مناقصه تأمین فاینانس خرید هواپیما تا یک ماه آینده سرپرست شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران(ایران‌ایر) درباره برگزاری مناقصه تأمین منابع مالی (‌فاینانس) خرید هواپیماهای جدید، گفت: پیشنهادهای زیادی به ایران‌ایر ارسال شده است و تا یک ماه آینده تصمیم اولیه در این زمینه اتخاذ می‌شود. ‌فرزانه شرفبافی در گفت‌و‌گو با […]

سرپرست ایران‌ایر‌ اعلام‌ کرد

برگزاری مناقصه تأمین فاینانس خرید هواپیما تا یک ماه آینده

سرپرست شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران(ایران‌ایر) درباره برگزاری مناقصه تأمین منابع مالی (‌فاینانس) خرید هواپیماهای جدید، گفت: پیشنهادهای زیادی به ایران‌ایر ارسال شده است و تا یک ماه آینده تصمیم اولیه در این زمینه اتخاذ می‌شود.

‌فرزانه شرفبافی در گفت‌و‌گو با ایرنا اظهار کرد: اکنون در مرحله انتخاب فاینانسورهای (تأمین‌کنندگان) مالی برای خرید هواپیماهای جدید هستیم و شرکت‌های داخلی ‌و خارجی زیادی برای تأمین منابع مالی و تأمین مالی(فاینانس) این هواپیماها، پیشنهادهای خود را به ایران‌ایر ارایه داده‌اند.

وی با بیان این‌که پیشنهادهای تأمین منابع مالی خرید ۲۰۰ فروند هواپیما (‌۸۰ فروند بوئینگ، ۱۰۰ فروند ایرباس و ۲۰ فروند ‌ای‌تی‌آر‌) شرایط متفاوتی دارد، گفت: حتی شرکت سازنده هواپیماهای ‌ای‌تی‌آر برای فاینانس خرید ۲۰ فروند این هواپیما‌‌ها اظهار تمایل کرده است.

سرپرست شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (‌ایران‌ایر) در پایان تأکید ‌کرد: در تأمین منابع مالی این هواپیما‌‌ها مشکلی وجود ندارد و ایران‌ایر تمام ۲۰ فروند هواپیمای ای‌تی‌آر را به صورت ملکی خریداری کرده و هم اکنون پیشنهادهای تأمین مالی این خرید‌‌ها در ایران‌ایر در دست بررسی است.

به گزارش ایرنا، با اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و لغو تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، ایران‌ایر موفق شد سال گذشته با شرکت هواپیماسازی ایرباس برای خرید ۱۰۰ فروند، با بوئینگ برای خرید ۸۰ فروند و با کمپانی ‌ای‌تی‌آر برای خرید ۲۰ فروند هواپیما قرارداد منعقد کند.

‌اصغر فخریه‌کاشان،‌ قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی درباره خرید هواپیما‌‌ها به ایرنا گفته بود: پیش پرداخت ایران‌ایر به شرکت‌های بوئینگ و ایرباس یک میلیارد دلار است که در ۴ سال پرداخت می‌شود.

وی درباره خرید ۲۰۰ فروند هواپیما از شرکت‌های ایرباس، بوئینگ و ای‌تی‌آر یادآور شده بود: با توجه به نوع سفارش ایران‌ایر به شرکت‌های ایرباس‌، بوئینگ و‌ ای‌تی‌آر، مجموع ارزش این ۳ قرارداد برای خرید ۲۰۰ فروند هواپیما، کم‌تر از ۱۸ میلیارد دلار است.

قرار است منابع مالی پیش پرداخت یک میلیارد دلاری خرید هواپیماهای بوئینگ و ایرباس، ۵۰۰ میلیون دلار از منابع شرکت هما، ۳۳۰ میلیون دلار از تسهیلات صندوق توسعه ملی و ۱۲۰ میلیون دلار دیگر از محل انتشار اوراق صکوک تأمین می‌شود و آورده ایران‌ایر در مدت ۴ سال به این دو شرکت پرداخت خواهد شد.

با امضای این قرارداد شرکت سازنده هواپیماهای‌ ای‌تی‌آر در ۲۷ اردیبهشت ماه سال جاری ۴ فروند از این هواپیما‌‌ها را تحویل ایران داد که هم اکنون هر ۴ فروند در مسیرهای کوتاه برد شبکه پروازی ایران‌ایر در حال جابه‌جایی مسافر هستند.

ای‌تی‌آر (ATR) یکی از بزرگ‌‌‌ترین شرکت‌های سازنده هواپیماهای مسافربری میان برد تحت‌پوشش شرکت ایرباس است (با سرمایه‌گذاری مشترک میان ایرباس و شرکت هواپیمایی «لئوناردو» ایتالیا تولید می‌شوند) و نخستین فروند از هواپیماهای ATR72-600 این شرکت در سال ۲۰۱۰ تحویل شرکت‌های هوایی شد.

این هواپیما‌‌ها با آخرین تکنولوژی و جدید‌‌ترین سیستم‌های رفاهی و ایمنی تولید می‌شود و مدل سفارشی ایران‌ایر می‌تواند ۷۰ نفر را در مسیرهای مختلف هوایی تا مسافت ۱۵۲۸ کیلومتر جابه‌جا کند.

استفاده از موتورهای ملخی بسیار کم‌مصرف، ایمن و پیشرفته هزینه‌های عملیاتی هواپیما‌ها ‌ایتی‌آر را به شدت پایین و مقرون به صرفه کرده به‌طوری که این هواپیما قادر است در تمام شرایط جوی پرواز کند.

 

به دلیل مجهز بودن کابین خلبان به نمایشگرهای بسیار پیشرفته امکان فرود در سخت‌‌‌ترین شرایط جوی برای این هواپیما‌‌ها فراهم است و این مدل هم اکنون در کشورهای مختلف دنیا از جمله آمریکا، اروپا و خاور دور در بسیاری از شرکت‌های هوایی جهان استفاده می‌شود.