تفکیک تخلف صاحب سرویس و کاربر در پیام‌رسان‌‌ها قانونی شد

معاون مرکز ملی فضای مجازی تفکیک تخلف صاحب سرویس و کاربر در پیام‌رسان‌‌ها قانونی شد ۹۶ مانع سر راه استارت‌آپ‌ها معاون مرکز ملی فضای مجازی گفت: تفکیک مسؤولیت صاحب سرویس و کاربر در مقررات پیام‌رسان‌‌ها تصویب شد و در صورت وقوع جرم توسط کاربر یک پیام‌رسان از همان ابتدا مدیر سرویس مجرم شناخته نمی‌شود که […]

معاون مرکز ملی فضای مجازی

تفکیک تخلف صاحب سرویس و کاربر در پیام‌رسان‌‌ها قانونی شد

۹۶ مانع سر راه استارت‌آپ‌ها

معاون مرکز ملی فضای مجازی گفت: تفکیک مسؤولیت صاحب سرویس و کاربر در مقررات پیام‌رسان‌‌ها تصویب شد و در صورت وقوع جرم توسط کاربر یک پیام‌رسان از همان ابتدا مدیر سرویس مجرم شناخته نمی‌شود که به تعطیلی کسب و کار منجر شود.

به گزارش فارس، امیرخوراکیان معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی در یک نشست خبری پس از بازدید از یک کسب و کار اینترنتی درباره مشکل کسب‌وکارهای کاربرمحور که در صورت بروز تخلف توسط کاربر صاحب کسب‌وکار متخلف شناخته شده و کسب‌وکار تعطیل می‌شود، گفت: تلاش برای حل این مشکل تا حدود زیادی پیشرفت داشته و در برخی مصادیق به نتایج نهایی رسیده است که برای مثال در مصوبه اخیر شورای عالی فضای مجازی درباره پیام‌رسان‌‌ها در پیوست مربوط به قوه قضاییه تفاوت مسؤولیت سرویس‌دهنده و کاربر در تخلف دیده شده است.

وی ادامه‌داد: در این پیوست دیده شده که در وقوع هر تخلف در نخستین اقدام سرویس‌دهنده به عنوان متخلف دیده نشود البته سرویس‌دهنده باید برای شناسایی و برخورد با شخص متخلف همکاری کند.

معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی تأکیدکرد: این موضوع به نحو خوبی در حال پیشرفت است و این بحث‌‌ها با نهادهای قضایی مطرح شده است. آمادگی‌هایی در حال ایجاد است که در چنین مواردی در مرحله اول فوراً سرویس‌دهنده تعطیل نشود.

خوراکیان ادامه‌داد: این موضوع دارای چندین بعد است که باید همه اجزای این پازل موازی پیش بروند که یکی از اجزا نظام هویت است تا اقدام هر شخص در فضای مجازی روشن باشد.

*۴ مقوله مهم در مقررات‌گذاری برای کسب‌وکارهای نوین

معاون مرکز ملی فضای مجازی گفت: در حال حاضر ایران در دوره‌گذار از مشاغل سنتی به نوین است و از این رو نیازمند ۴ مقوله مهم آموزش و فرهنگ‌سازی برای مدیریت چالش‌‌ها و آسیب‌‌ها و آینده‌نگری و رشد و توسعه کشور هستیم.

خوراکیان با اشاره به بازدید امروز از سایت دیوار ادامه‌داد: بخش ارتباط با بخش خصوصی مرکز ملی فضای مجازی به‌طور مرتب بازدیدهایی را از کسب و کارهای فضای مجازی انجام می‌دهد تا با نظرات و مشکلات فعالان این بخش بیش‌تر آشنا شوند، در این بازدید‌‌ها گاهی به نمونه‌های مشترکی در مشکلات می‌رسیم که برخی از این مشکلات با فرهنگ‌سازی و آموزش حل می‌شود.

معاون مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به مقوله مهم آموزش و فرهنگ‌سازی، اضافه‌کرد: سرویس‌دهنده باید متولی آموزش نیز باشد و سرویس‌‌ها به همراه خود بسته آموزش و فرهنگ‌سازی داشته باشند تا از طریق این پیوست استفاده بهینه به حداکثر و استفاده منفی به حداقل برسد.

خوراکیان گفت: به همه ارایه‌دهندگان سرویس محتوایی در کشور توصیه می‌کنم و از آنها می‌خواهم که به پیوست فرهنگی و آموزش توجه کنند.

وی افزود: در حوزه پیوست فرهنگی دو سند قانونی وجود دارد که یکی پیوست فرهنگی اپراتور‌ها و دیگری نظام پیوست‌نگاری است و در نظام پیوست‌نگاری دیده شده که هر فرایندی از جمله سرویس‌های بزرگ نیازمند پیوست فرهنگی است و در این نظام چارچوب پیوست دیده شده است.

مشکلات کسب‌وکارهای نوپا

وی با اشاره به لزوم توجه به مقوله رشد و توسعه آینده کشور در مقررات‌گذاری برای کسب‌وکارهای نوپا، گفت: در برنامه ششم توسعه حدود ۴ درصد تولید ناخالص کشور باید در حوزه ICT باشد که این رقم هم‌اکنون دو تا ۲٫۵ درصد در کشور است درحالی که در برخی از کشورهای رقیب به رقم ۴ درصد رسیده‌اند.

معاون مرکز ملی فضای مجازی گفت: از این رو باید موانع کسب و کار شناسایی شود که در معاونت محتوای مرکز ملی فضای مجازی تاکنون ۹۶ عنوان مشکل و موانع کسب‌وکارهای نوپا در ۱۵ محور اولویت‌دار شناسایی شده که در جلسه اخیر کمیسیون محتوا ارایه و اصلاحاتی روی آن انجام شد.

خوراکیان گفت: در نهایت با مشورت بخش خصوصی ۹۶ عنوان مشکل همراه با ارایه راهکار نهایی می‌شود.

وی از فعالیت ۵۸۸ هزار شغل ایرانی در فضای مجازی خبر داد و گفت: این تعداد در سال ۹۹ باید به ۸۷۲ هزار شغل برسد که البته معتقدیم ظرفیت موجود در کشور بسیار بیش‌تر از رقم پیش‌بینی‌شده است.

معاون مرکز ملی فضای مجازی درباره مهم‌ترین مشکلات کسب‌وکارهای محتوایی گفت: یکی از مشکلات عمده عدم آگاهی کاربران به دلیل جدید بودن فضا است که مشکلاتی را در مراجع قضایی و انتظامی ایجاد می‌کند و با آموزش و فرهنگ‌سازی این مشکلات کاهش پیدا خواهد کرد.

خوراکیان افزود: مشکل دیگر ارتباط موازی دستگاه‌های مختلف با کسب‌وکارهای نوپا است که از این رو صاحبان این کسب‌وکار‌ها خواهان ایجاد پنجره واحدی برای ابلاغ ضوابط و مقررات هستند تا ابلاغ قوانین به صورت هماهنگ‌تر انجام شود.

وی ادامه‌داد: اعمال سلایق از دیگر مشکلات فعالان این بخش است. این فعالان در برخی موارد ابلاغیه‌هایی دریافت می‌کنند که نمی‌دانند قانونی است یا خیر و در برخی از این ابلاغیه‌ها نشانه رفتارهای سلیقه‌ای و نبود پشتوانه قانونی دیده می‌شود.

معاون مرکز ملی فضای مجازی آگاهی متولیان را از دیگر مشکلات بیان‌کرد و گفت: در این رابطه جلساتی را با نهاد‌ها تشکیل داده‌ایم که آشنایی بیش‌تری برای متولیان امر نسبت به فعالان این حوزه و ویژگی‌های محیط فعالیت آنها ایجاد شود.

خوراکیان همچنین درباره این‌که قرار بود مقررات ساماندهی کسب‌وکار‌ها در فضای مجازی و راه‌حل تداخل کسب‌وکار سنتی و نوین تهیه شود، گفت: سند جامعی برای ایجاد مشاغل در فضای مجازی در حال آماده‌سازی است که در این سند به ملاحظات مشاغل سنتی نیز توجه لازم خواهد شد.

 

وی همچنین تأکیدکرد: مرکز ملی فضای مجازی تصمیم قطعی دارد که قبل از فراگیر شدن اینترنت اشیا درباره آن تصمیم‌گیری کنند.