همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق اوضاع را وخیم‌تر می‌کند

وزیر امور خارجه ترکیه همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق اوضاع را وخیم‌تر می‌کند وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد که همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق اوضاع را وخیم تر می‌کند. به گزارش مهر به نقل از المیادین، مولودچاوش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه اظهارداشت: همه‌پرسی درباره استقلال اقلیم کردستان عراق احتمالاً اوضاع را وخیم تر می‌کند. وی با بیان […]

وزیر امور خارجه ترکیه

همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق اوضاع را وخیم‌تر می‌کند

وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد که همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق اوضاع را وخیم تر می‌کند.

به گزارش مهر به نقل از المیادین، مولودچاوش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه اظهارداشت: همه‌پرسی درباره استقلال اقلیم کردستان عراق احتمالاً اوضاع را وخیم تر می‌کند.

وی با بیان این مطلب افزود: همه پرسی در این باره چه بسا منجر به جنگ داخلی در عراق شود.

همه پرسی درباره استقلال اقلیم کردستان عراق قرار است ۲۵ سپتامبر (سوم مهر) برگزار شود.

همه‌پرسی استقلال به ضرر کردهاست

رهبر جریان صدر عراق نیز تأکید کرد که همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق به ضرر خود کردهای این منطقه است چراکه بیش‌تر کشورهای منطقه با این همه‌پرسی مخالفند.

مقتدی صدر در مصاحبه با روزنامه اماراتی الاتحاد، دیدار با محمدبن‌زایدآل‌نهیان، ولیعهد ابوظبی را بسیار «برادرانه» دانست و گفت که در این دیدار درباره اوضاع عراق و چگونکی کمک به عراق برای خروج از بحران‌های کنونی گفت‌و‌گو کرده است.

مقتدی‌صدر تأکیدکرد: امارات می‌تواند نقش مهمی در این زمینه داشته باشد به این دلیل که بحران عراق و کثرت جنگ‌‌ها و درگیری‌ها در دوره اخیر بر پایه اختلافات طایفه‌ای است و این بحران به همگان و نه فقط عراقی‌‌ها آسیب رسانده است. امروزه می‌بینیم که در منطقه شاهد انبوهی از بحران‌ها هستیم. امارات جزو کشورهایی است که با روابط خوب خود و روی باز نشان دادن به همگان بیش‌ترین قدرت ارتباط برای حل بحران‌های عراق و منطقه را دارد. مرحله آتی شاهد تحول بزرگی در روابط امارات و عراق در تمامی سطوح و زمینه‌ها خواهد بود.

وی درباره عوامل ثبات عراق گفت: مقدمات برقراری ثبات در عراق همان‌طور که به دست خود مردم است به دست بسیاری از سیاستمداران نیز هست اما نه سیاستمدارانی که براساس تنش طایفه‌ای حضور سیاسی و حزبی خود را ایجاد کرده‌اند. باید تحرک مردمی برای ثبات عراق صورت گیرد و کشورهای منطقه و جهان نیز تحرکاتی را برای گسترش میانه‌روی اتخاذ کنند.

وحدت عراق به نفع همه است

رییس جریان حکمت ملی عراق نیز در دیدار با هیأتی از اقلیم کردستان عراق بر اهمیت تداوم گفت‌و‌گو میان بغداد و اربیل تأکید و اعلام‌کرد: وحدت عراق به نفع همه است.

دفتر عمار حکیم رییس جریان حکمت ملی عراق اعلام‌کرد که هیأتی از اقلیم کردستان عراق با عمار حکیم در بغداد دیدار کرد. در این دیدار روابط میان بغداد و اربیل مورد بحث و گفت‌و‌گو قرار گرفت.

عمار حکیم در این نشست اظهارداشت: وحدت عراق به نفع همه است و منافع همه اقتضا می‌کند که عراق یکپارچه و امن باشد و در چنین شرایطی عراق قادر به عبور از بحران‌های سیاسی و امنیتی است.

 

وی بر اهمیت ادامه گفت‌و‌گو میان بغداد و اربیل تأکید و اعلام‌کرد: قانون اساسی الگویی برای حل مشکلات موجود است و همان‌طور که اشاره کردیم تجربه عراق با تروریسم تجربه تلخی برای همه بود و نیاز ما به یکدیگر را ثابت کرد. ما به خطر تروریسمی که همچنان مترصد فرصت برای بازگشت است، هشدار دادیم و همچنین خواستار اتحاد عراقی‌ها برای مقابله با داعش شدیم.