معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد ۹۶، سال طلایی توسعه شبکه ریلی کشور بهرهبرداری از ۹۱۹ کیلومتر خط ریلی جدید در سال جاری معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام جزییات زمان افتتاح ۶ پروژهه ریلی در سال جاری، گفت: در سال جاری ساخت ۹۱۹ کیلومتر مسیر ریلی جدید به پایان میرسد که این […]
معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد
۹۶، سال طلایی توسعه شبکه ریلی کشور
بهرهبرداری از ۹۱۹ کیلومتر خط ریلی جدید در سال جاری
معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام جزییات زمان افتتاح ۶ پروژهه ریلی در سال جاری، گفت: در سال جاری ساخت ۹۱۹ کیلومتر مسیر ریلی جدید به پایان میرسد که این اقدامات معادل عملکرد ۵ ساله در حوزه ریلی است و یک دوره طلایی در بخش راهآهن کشور محسوب میشود.
به گزارش صما، خیرا…خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اشاره به اقدامات وزارت راه وشهرسازی در حوزه توسعه شبکه ریلی در طول ۴ سال گذشته، اظهار داشت: وزارت راهوشهرسازی در سال ۹۲ برای تسریع در تکمیل و ساخت پروژههای وسعت شبکه ریلی کشور، اولویتبندی انجام داد که براساس این اولویتبندیها بتوانیم پروژههای با اهمیت را در دوره زمانی کوتاهتری به بهرهبرداری برسانیم.
وی افزود: با توجه به اینکه حدود ۳هزارو۴۰۰ کیلومتر راهآهن در حال ساخت داشتیم و همچنین ساخت ۴هزارو۵۰۰ کیلومتر راهآهن دیگر در حال مطالعه بود، همچنین با وجود محدودیت منابع مالی، باید اولویت بندی بین پروژهها انجام میشد تا اقدامات تسریعی را در برخی از پروژهها به اجرا برسانیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به معیارهای مورد نظر در بحث تعیین اولویتها اظهار داشت: این اولویت بندیها براساس اهمیت مسیرها و اتصال مراکز استانها به شبکه ریلی و میزان ظرفیت جابهجایی بار و مسافر در این محورها انجام شد. همچنین دومین معیار در اولویت قرار گرفتن پروژهها برای ساخت و تکمیل، میزان پیشرفت فیزیکی آنها بود.
این مقام مسؤول افزود: این اولویتها در ستاد اقتصاد مقاومتی کشور هم به تصویب رسید و براساس این اولویتبندیها قرار شد در مرحله اول، ۵ مرکز استان را در سال ۹۶ به شبکه ریلی متصل سازیم و این پروژههای نیمهتمام را تکمیل کنیم.
خادمی تأکید کرد: البته به غیر از اتصال ۵ مرکز استان به شبکه ریلی، تکمیل چند پروژه ریلی هم در دستور کار قرار گرفت، از جمله پروژه راهآهن خواف-هرات که محدوده مورد تعهد ایران در این پروژه، امسال به بهرهبرداری خواهد رسید. همچنین بخشی از مسیر ریلی یزد-مهریز هم در سال جاری افتتاح میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مجموع خطوط ریلی که ساخت و تکمیل آن تا سال جاری که در دستور کار شرکت ساخت و توسعه زیربناهای ما تعریف شده بود حدود ۹۱۹ کیلومتر ریل جدید بوده که این تعهد امسال اجرایی میشود.
وی ادامه داد: زیرسازی بخشی از این خطوط جدید ریلی در سالهای گذشته پیشرفت فیزیکی داشته، اما عموماً روسازیها در دولتهای گذشته به دلیل کمبود ریل و هزینههای بالاتر انجام نشد. در حال حاضر نزدیک به ۶۰۰ کیلومتر از این رقم ریل گذاری شده است که ۳۳۰ کیلومتر از این رقم تنها در ۵ ماه گذشته انجام شده است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با تأکید بر اینکه راندمان ریلگذاری در ۵ ماه گذشته حدود ۳۳۰ کیلومتر بوده که معادل متوسط ریل گذاری دو سال در کشور است، گفت: این موفقیت و رکورد بیسابقه در حوزه ریلی کشور با حمایت دولت، سازمان برنامه در بخش تأمین منابع و تأکید رییسجمهوری و وزیر راه و شهرسازی و همکاری بین سطوح مختلف شرکت ساخت انجام شده که در طول این مدت شرکتهای متعدد پیمانکاری در این پروژه به صورت شبانه روزی حضور داشتند.
خادمی با اشاره به اتصال ۵ مرکز استان کشور به شبکه ریلی سراسری در سال جاری اظهار داشت: این محورها اهمیت بسیار بالایی در ترانزیت بار و جابهجایی کالا دارند و در اولویت قرار گرفتند.
وی گفت: خوشبختانه راهآهن همدان که یکی از مهمترین محورهای ریلی کشورمان محسوب میشود چندی پیش با حضور رییسجمهوری به افتتاح رسید و همچنین اخیراً ریل به کرمانشاه رسید و در حال حاضر در این مسیر اقدامات مربوطه برای بهرهبرداری از مسیر و تردد قطار در حال انجام است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تا حداکثر دو ماه دیگر قطار در این مسیر تردد خواهد داشت، گفت: تنها در این مسیر در ۵ ماه گذشته چیزی حدود ۱۰۰ کیلومتر ریل گذاری انجام شد که این رقم در مقایسه با عملکردها در سالهای گذشته بسیار قابلتوجه است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اشاره تحویل پروژه راهآهن ارومیه تا حداکثر پایان شهریور ماه اظهار داشت: مسیر بعدی راهآهن ارومیه است که از مراغه به مهاباد و نقده به ارومیه میرسد طول این محور ۹۸ کیلومتر است که در حال حاضر ۲۱ کیلومتر از ساخت این مسیر باقی مانده است و ایستگاه راهآهن آن هم در حال حاضر بالای ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی با اشاره به اتمام یکی از بزرگترین پروژههای ریلی کشورمان تا حداکثر ۳ ماه آینده گفت: یکی دیگر از اولویتها ما در ساخت پروژههای ریلی، مسیر ریلی قزوین-رشت است که باتوجه به تأثیری که در تکمیل کریدور شمال به جنوب کشور دارد یکی از بزرگترین پروژههای ریلی محسوب میشود. کریدور ریلی جنوب به شمال از بندرعباس شروع و تا تهران ادامه دارد و با تکمیل راهآهن قزوین–رشت و با ساخت محور ریلی رشت-آستارا تمام حلقههای ریلی این کریدور تکمیل و به هم وصل میشود.
خادمی افزود: اگر این حلقه از کریدور شمال به جنوب تکمیل شود، ریل از خلیج فارس به دریای خزر وصل میشود و به این ترتیب یک کریدور پیوسته ریلی در این مسیر خواهیم داشت.
وی ادامه داد: در این مسیر در منطقه البرز باید احجام و ابنیههای سنگین ساخته میشد بهطوری که برای تکمیل راهآهن قزوین- رشت، ۲۶ کیلومتر تونل و گالری، ۸٫۵ کیلومتر پل ساخته شده است. در حال حاضر ۳۸ کیلومتر از این مسیر ریلی باقی مانده است که حداکثر تا ۳ ماه آینده به اتمام میرسد و این پروژه را هم تحویل میدهیم.
این مقام مسؤول تأکید کرد: البته یکی از دلایل تأخیر در تحویل این پروژه تأمین ورقههای فولادی مورد استفاده در ساخت یکی از پلهای پروژه است که برای تأمین آن، با یک کارخانه داخلی اکسین اهواز قرارداد داریم که این کارخانه تأخیر در تحویل این ورقهها داشته است.
خادمی با اشاره به اتصال تبریز به شبکه ریلی از یک مسیر جدید اظهار داشت: این پروژه هم در اولویت قرار گرفت و ریل از یک مسیر جدید از بستانآباد به تبریز میرسد و مسیر فعلی میانه تا تبریز را حدود ۱۰۰ کیلومتر کوتاه میکند. از این پروژه حدود ۷۵کیلومتر باقی مانده است که زیرسازی آن در حال اتمام و ریلگذاری به سرعت در حال انجام است. قرار بر این است که این پروژه را هم دهه فجر سال جاری تحویل دهیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در سال جاری ساخت ۹۱۹ کیلومتر مسیر ریلی جدید به پایان میرسد، گفت: سال ۹۶ را سال و دوره طلایی توسعه شبکه ریلی میدانیم. اگر نگاهی به راندمان سالهای گذشته داشته باشیم، میبینیم که با بهرهبرداری از این ۹۱۹ کیلومتر معادل عملکرد ۵ ساله اقدامات در حوزه ریلی کشور انجام شده است که این یک اقدام بیسابقه در این بخش از حمل و نقل کشورمان است.
وی تأکید کرد: تاکنون برای اجرای پروژههای اتصال مرکز استانها به شبکه ریلی حدود ۸۰ میلیون متر مکعب خاکبرداری و خاکریزی انجام شده که این رقم در عملیات عمرانی و مهندسی بسیار قابلتوجه است. همچنین در این پروژهها ۳۷ کیلومتر تونل و گالری و ۱۷ کیلومتر پل خاص بالای ۲۰ متر ارتفاع ساخته شده است که هر کدام از این اقدامات، پروژههای منحصربهفرد هستند و ابر پروژه محسوب میشوند که اجرای آنها در تاریخ راهسازی و راهآهنسازی کشور بیسابقه بوده و یک افتخار محسوب میشود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.