۲۴ وظیفه از سوی دولت به شهرداری تهران واگذار شد

محسن هاشمی رفسنجانی ۲۴ وظیفه از سوی دولت به شهرداری تهران واگذار شد عضو منتخب شورای پنجم گفت: در حال حاضر ۵۰درصد از مسایل شهر توسط شهرداری انجام می‌شود که تلاش می‌کنیم در دوره جدید وظایف در حیطه شهری از دولت به شهرداری واگذار شود. به گزارش ایلنا، محسن‌هاشمی‌رفسنجانی، عضو منتخب شورای پنجم در همایش […]

محسن هاشمی رفسنجانی

۲۴ وظیفه از سوی دولت به شهرداری تهران واگذار شد

عضو منتخب شورای پنجم گفت: در حال حاضر ۵۰درصد از مسایل شهر توسط شهرداری انجام می‌شود که تلاش می‌کنیم در دوره جدید وظایف در حیطه شهری از دولت به شهرداری واگذار شود.

به گزارش ایلنا، محسن‌هاشمی‌رفسنجانی، عضو منتخب شورای پنجم در همایش فصلی دبیران شورا یاری محلات ۳۵۴گانه شهر تهران که در تالار خلیج‌فارس باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، اظهارکرد: براساس اصول قانون اساسی شورا‌ها جایگاه بسیار مهمی را اشغال کرده‌اند و هدف قانون‌گذار با تصویب قوانین و مقررات شورا‌ها این بوده که کار‌ها را به خود مردم واگذار کند.

وی با اشاره به اهمیت شورا‌ها و شورایاری‌ها بیان‌کرد: در مجموعه قوانین نظام جمهوری‌اسلامی‌ایران به این جایگاه به‌طور مکرر اشاره شده است، اما متأسفانه علی‌رغم گذشت ۴ دهه از عمر انقلاب اسلامی، هنوز نتوانسته‌ایم جایگاه شورا‌ها و شورایاری‌ها را در سراسر کشور تبیین و تثبیت کنیم.

هاشمی‌رفسنجانی تصریح‌کرد: یکی از اهداف مهم شورا‌ها این است که وظایفی که از طریق قانون به شورا‌ها واگذاری شده از دولت دریافت و توسط مدیریت شهری انجام دهند که امیدواریم بستر این مهم در دوره جدید فراهم شود.

عضو منتخب شورای پنجم ادامه‌داد: درباره فعالیت شورایاری‌ها موانع و اختلاف‌نظرهایی وجود دارد که انشاا… این موارد با دولت و سازمان بازرسی رایزنی و مشکلات را برطرف خواهیم کرد و انشاا… در دوره جدید و در انتخابات آتی شورایاری‌ها شاهد مشکلات گذشته نباشیم.

وی اضافه‌کرد: متأسفانه برخی از موضوعات موجب تضعیف شورایاری‌ها شده است که باید این موارد بازنگری و اصلاح شود و شورایاری‌ها در جایگاه اصلی قرار بگیرند.

عضو منتخب شورای پنجم افزود: شهر تهران با جمعیتی بالغ بر ۹ میلیون نفر مشکلات عدیده‌ای را داشته که برخی از این مشکلات توسط شهردار فعلی و تیمش برطرف شده است و در این مسیر زحمات زیادی کشیده‌اند، اما علی‌القاعده مشکلات تنها با یک فرد و یک گروه حل نخواهد شد و در این مسیر باید شاهد تعامل دستگاه‌های مختلف و دولت باشیم.

وی همچنین با تشکر از زحمات صورت گرفته توسط دکتر قالیباف و تیمش در سال‌های گذشته در شهر تهران بیان‌کرد: برخی از مشکلات از جمله آلودگی هوا، بروز آسیب‌های اجتماعی و … مواردی هستند که باید هر چه زودتر رسیدگی شوند و در این مسیر باید از دولت کمک گرفته شود.

هاشمی رفسنجانی افزود: قطعاً اعضای منتخب شورای پنجم توجه ویژه‌ای را به شورایاری‌ها خواهند داشت و در این مسیر با تصویب طرح‌ها و لوایح تلاش خواهند کرد شورایاری‌ها را به جایگاه اصلی خود برگردانند.

وی گفت: از ابتدای ورودم در انتخابات شورای شهر و همچنین نتیجه انتخابات، گزارش‌های مکرری درباره مشکلات شهر تهران به بنده ارایه شده است که با توجه به شناسایی این مشکلات تلاش خواهیم کرد آنها را رفع و برطرف کنیم.

هاشمی‌رفسنجانی اظهار امیدواری کرد: دولت توجه ویژه‌ای را به مدیریت شهری داشته باشد و برخی از وظایف (۲۴ وظیفه) را به مدیریت شهری واگذار کند.

عضو منتخب شورای پنجم در پایان گفت: در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد از مسایل شهری در اختیار شهرداری است که باید این درصد افزایش یابد تا مدیریت شهری بتواند اقدامات گسترده‌ای را در شهر انجام دهد.

تحقق مدیریت یکپارچه شهری

عضو منتخب شورای پنجم نیز اظهار امیدواری‌کرد: دولت دوازدهم بستر لازم برای قانونی کردن انتخابات و فعالیت شورایاری‌ها را با همکاری دولت، مجلس و شورای شهر فراهم کند.

محمدسالاری اظهارکرد: شورایاری‌ها ظرفیت و پتانسیل بزرگی را دارد و می‌توان از این ظرفیت به نحو مطلوب استفاده کرد.

وی تصریح‌کرد: مهم‌ترین سرمایه هر جامعه دانش تجربی آن جامعه محسوب می‌شود که خوشبختانه شورایاری‌ها از این موضوع بی‌بهره نیستند.

سالاری ادامه‌داد: موارد و موضوعات مختلفی در خصوص شورایاری‌ها وجود دارد که یکی از دغدغه‌های جدی جایگاه قانونی نهاد شورایاری هاست که شورایاری‌ها باید به جایگاه واقعی خود برسند.

عضوی شورای شهر تهران تصریح‌کرد: شورایاری‌ها عملکرد قابل توجهی را در ادوار گذشته داشته که این موضوع باعث شده هر یک از کاندیداهای شهردار تهران توجه ویژه‌ای به این نهاد داشته باشند.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران تصریح‌کرد: گزینه نهایی شهردار تهران که یکی از مدیران و نخبگان جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود در برنامه‌های خود که با عنوان «شهر امید، مشارکت و شکوفایی» بوده توجه ویژه‌ای را به انجمن‌های مردمی و به ویژه شورایاری‌ها داشته است.

عضو منتخب شورای پنجم بیان‌کرد: بعد از انتخابات شورای پنجم جلسات منظمی با حضور اعضای منتخب برگزار شده است و طی ۳ ماه گذشته ۲۳ جلسه برگزار و در نهایت اعضای کمیسیون‌ها به صورت موقت انتخاب شده‌اند. ضمن این‌که در هفته گذشته گزینه نهایی شهردار تهران نیز انتخاب شد.

سالاری تصریح‌کرد: خوشبختانه در حال حاضر اعضای منتخب شورای پنجم آگاهی کاملی را نسبت به چالش‌ها و فرصت‌های شهر تهران دارند و قطعاً این موضوع می‌تواند در برنامه‌ریزی شورای پنجم مؤثر باشد.

 

وی با تأکید بر شفاف‌سازی مدیریت شهری و بخش‌های مختلف گفت: ما اعتقاد ویژه‌ای را بر این موضوع داشته و داریم و بر همین اساس جلسات معرفی برنامه‌های کاندیدای شهردار تهران با حضور نمایندگان رسانه‌ها برگزار شد.