چیزی که الان به آن احتیاج داریم نفی فرد گرایی است

سیدحسن‌خمینی چیزی که الان به آن احتیاج داریم نفی فرد گرایی است سیدحسن‌خمینی با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت سلامتی مهدی‌کروبی و آرزوی سلامتی برای او گفت: البته امیدهایی در این زمینه وجود دارد و امید داریم به ثمر برسد تلاش‌ها. به گزارش ایسنا، سیدحسن‌خمینی در نخستین کنگره حزب مجمع ایثارگران با گرامی‌داشت یاد آزادگان […]

سیدحسن‌خمینی

چیزی که الان به آن احتیاج داریم نفی فرد گرایی است

سیدحسن‌خمینی با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت سلامتی مهدی‌کروبی و آرزوی سلامتی برای او گفت: البته امیدهایی در این زمینه وجود دارد و امید داریم به ثمر برسد تلاش‌ها.

به گزارش ایسنا، سیدحسن‌خمینی در نخستین کنگره حزب مجمع ایثارگران با گرامی‌داشت یاد آزادگان و آیت‌ا…هاشمی اظهارکرد: ابراز نگرانی می‌کنم از وضعیت سلامت یکی از تأثیرگذاران انقلاب برادر ما حجت‌الاسلام‌والمسلمین‌کروبی. امیدوارم سلامت ایشان را به ما خبر دهند. البته امیدهایی در این زمینه وجود دارد و امید داریم به ثمر برسد تلاش‌ها.

خمینی گفت: از رهبر انقلاب و نخست‌وزیر دفاع مقدس یاد می‌کنم. یاد همسر امام افتادم که تا آخرین روزهای زندگی‌شان یاد آقا مصطفی می‌افتادند، گریه می‌کردند.

وی با طرح این سؤال که «کدامین امتیاز و وجهه بزرگ و مثبت انسانی در دوران دفاع مقدس وجود دارد که ما می‌توانیم از او در روزگاران خودمان استفاده کنیم» گفت: در توضیح کدامین امتیاز باید گفت، امتیاز دوران جنگ توپ و تفنگ، بمباران و شهادت است؛ اما الزاماً هم نمی‌توان وجهه مثبت آن دوران دانست. مثلاً بگوییم چون در آن دوران بمباران بوده پس همیشه آن را حفظ کنیم. پس لزوماً هر وجهه مثبتی همیشه مثبت نباشد.

وی افزود: سؤال بعدی این است که آیا اصلاً آن وجوه قابل انتقال است؟ رهبری کاریزماتیک امام(ره) شرایطی داشت اما خوب با رفتن ایشان تمام شد. دوران جنگ هم خیلی خوب بود اما آیا امکان انتقالش هست یا آب در هاون می‌کوبیم. بیش از هر چیزی باید به این سؤالات پاسخ دهیم که کدام وجهه مثبت آن روزگاران را مدنظر قرار دادید؟ آیا دلتان برای جوانی خود در آن دوران تنگ شده است؟ آیا امکان انتقالش هست؟ و سوم این‌که باید بدانیم چگونه باید آن را انتقال دهیم.

حسن‌خمینی گفت: ما تنها کشوری نبودیم که جنگیدیم، ایدئولوژیک و برای خدا جنگیدیم. تاریخ جهان پر از تاریخ جنگ برای اعتلای قومیت، فرد، وطن و خدا است. اگر تاریخ جنگ را از تاریخ جهان حذف کنیم، اکثریتش حذف می‌شود. تاریخ را هم فاتحان نوشتند. این مسأله از دوران اسکندر و مغول تا دوران معاصر و جنگ‌های کوچک منطقه‌ای ادامه داشته است. جنگ‌های صلیبی هم به نام خدا و دین بوده است. جنگ ما دفاعی برای خدا و ایدئولوژیک بوده که اتفاقاً بزرگ‌‌ترین جنگ تاریخ نیست.

 

وی گفت: آن‌چیزی که در دوران دفاع مقدس وجود داشت و الان به آن احتیاج داریم، نفی فردگرایی است. آن زمان به افراد می‌گفتند؛ بیا فرمانده باش، می‌گفت؛ من تک تیرانداز هستم، الان تا صندلی وزارتش معلوم نباشد کار نمی‌کند.