خروج ارج و آزمایش از چرخه تولید نشان از پوست انداختن اقتصاد است

رییس کمیسیون صنعت‌ و معدن اتاق بازرگانی تهران خروج ارج و آزمایش از چرخه تولید نشان از پوست انداختن اقتصاد است رییس کمیسیون صنعت ‌و معدن اتاق بازرگانی تهران با تأکید بر تحول‌آفرینی از طریق ایجاد رقابت گفت: اراده مشترک برای حل مسایل اقتصادی نیاز است. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مهدی‌پورقاضی اظهار کرد: […]

رییس کمیسیون صنعت‌ و معدن اتاق بازرگانی تهران

خروج ارج و آزمایش از چرخه تولید نشان از پوست انداختن اقتصاد است

رییس کمیسیون صنعت ‌و معدن اتاق بازرگانی تهران با تأکید بر تحول‌آفرینی از طریق ایجاد رقابت گفت: اراده مشترک برای حل مسایل اقتصادی نیاز است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مهدی‌پورقاضی اظهار کرد: برای مثال در صنعت خودرو اولین مسأله خودروسازهای ایرانی آن است که راهبرد مشخصی برای توسعه فعالیت‌هایشان ندارند و مشتریان هم ناراضی به نظر می‌رسند.

وی افزود‌: خودروساز‌ها به گروه بزرگی از قطعه‌سازان، چندین هزار میلیارد تومان بدهی دارند و البته واحدهای بزرگی که اکنون به تولید خودرو مشغول هستند از بهره‌وری پایین کارکنان خود رنج می‌برند.

پورقاضی گفت: حضور یک خودروساز بنام و سرمایه‌گذاری مشترک او با خودروسازان ایرانی‌، می‌تواند این کاستی‌‌ها را از طریق ایجاد رقابت، بهبود ببخشد.

او در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که اکنون همه منتقد شرایط اقتصادی کشور هستند، ادامه ‌داد: اراده مشترکی برای حل مسایل اقتصادی وجود ندارد و کسانی که مسؤولیتی برعهده دارند، هریک ساز خود را برای پیشبرد توسعه در کشور می‌نوازند.

وی تصریح‌ کرد‌: در این شرایط، حتی نیروهای اقتصادی و اجتماعی در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند و برای مثال، موضوعی مانند تک‌نرخی شدن ارز، در تمام دنیا به رسمیت شناخته شده است اما در ایران به مثابه مسأله‌ای لاینحل می‌ماند و عده‌ای همچنان در برابر اصلاح نرخ ارز مقاومت می‌کنند.

رییس کمیسیون صنعت ‌و معدن اتاق تهران افزود‌: سرمایه‌گذاران خارجی در بدو ورود به ایران با انبوهی از فرایند‌های بوروکراتیک و فساد اداری مواجه می‌شوند و باید فضا را برای دیگر سرمایه‌گذاران مهیا کرد.

 

پورقاضی با بیان این‌که این بسترسازی نیازمند اصلاحات اقتصادی است، افزود: این اصلاحات به مثابه جراحی با دردهایی همراه خواهد بود و باید این درد‌ها را به جان بخریم. برای مثال ممکن است در مسیر اعمال اصلاحات، تعدادی از بنگاه‌ها نظیر ارج‌‌ها یا آزمایش‌ها از رده خارج ‌شوند اما خروج این بنگاه‌ها از فضای کسب‌وکار، به این معنا نیست که اقتصاد رو به افول است، بلکه نشان می‌دهد اقتصاد در حال پوست انداختن است و شرکت‌های جدیدی با توانایی‌های بهتر وارد عرصه می‌شوند.