واردکنندگان باید ۸برابر تولیدکنندگان خودروی فرسوده اسقاط کنند

در صورت عرضه خودروهای دارای مصرف سوخت بالای ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر واردکنندگان باید ۸برابر تولیدکنندگان خودروی فرسوده اسقاط کنند اواخر هفته گذشته معاون ‌اول رییس‌جمهوری مصوبه جدید هیأت دولت در زمینه هزینه‌ها و عوارض شماره‌گذاری خودروهای وارداتی و داخلی را ابلاغ کرد. به گزارش اخبار خودرو، تصویبنامه‌ای که به‌گفته واردکنندگان خودرو تیر خلاص […]

در صورت عرضه خودروهای دارای مصرف سوخت بالای ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

واردکنندگان باید ۸برابر تولیدکنندگان خودروی فرسوده اسقاط کنند

اواخر هفته گذشته معاون ‌اول رییس‌جمهوری مصوبه جدید هیأت دولت در زمینه هزینه‌ها و عوارض شماره‌گذاری خودروهای وارداتی و داخلی را ابلاغ کرد.

به گزارش اخبار خودرو، تصویبنامه‌ای که به‌گفته واردکنندگان خودرو تیر خلاص اتفاقات این چند وقت در این حوزه به شمار می‌آید. در ابتدا که سایت ثبت سفارش مسدود و بعد از آن اعلام شد باید جلوی واردات خودرو به دلیل افزایش آن گرفته شود و در نهایت هفته گذشته مصوبه‌ای ابلاغ شد که براساس آن کارشناسان حوزه واردات خودرو معتقدند باید منتظر افزایش قیمت دوباره در این حوزه و همچنین ایجاد بازار سیاه باشیم.

طبق این مصوبه، داخلی‌‌ها از سال ۹۷ باید برای عملی کردن آن اقدام کنند اما واردکنندگان از همین حالا باید قانون را اجرا کنند.

براساس این مصوبه خودروسازان داخلی باید برای شماره‌گذاری خودروهای سواری با مصرف سوخت ۸٫۵ لیتر و بیش‌تر در هر ۱۰۰ کیلومتر، یک خودروی فرسوده را اسقاط کنند.

همچنین خودروسازان از ابتدای سال آینده (۱۳۹۷) موظف به اسقاط یک خودروی فرسوده به ازای شماره‌گذاری هر دستگاه خودروی سواری تولیدی با مصرف سوخت ۸ لیتر و بین ۸ تا ۸٫۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر هستند.

اما طبق این مصوبه در حوزه خودروهای وارداتی خودروهای با مصرف سوخت کم‌تر از ۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر از اسقاط خودرو به‌عنوان عوارض شماره‌گذاری معاف هستند.

همچنین واردکنندگان برای شماره‌گذاری خودروهای وارداتی با مصرف سوخت ۵ لیتر و بین ۵ تا ۶ لیتر دو خودروی فرسوده، خودروهای با مصرف سوخت ۶ لیتر و بین ۶ تا ۷ لیتر ۴ خودروی فرسوده، خودروهای با مصرف سوخت ۷ لیتر و بین ۷ تا ۸ لیتر ۶ خودروی فرسوده و خودروهای با مصرف سوخت ۸ لیتر و بیش‌تر باید ۸ خودروی فرسوده اسقاط کنند.

علاوه‌ بر این واردکنندگان خودرو به ازای شماره‌گذاری هر دستگاه خودروی وارداتی بنزین‌سوز باید ۱۰ درصد ارزش گمرکی خودرو را نیز به‌عنوان عوارض پرداخت کنند. این مصوبه ۲۴ مرداد‌ماه جاری به وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مربوطه برای اجرا ابلاغ شده است.

افزایش احتمالی قیمت خودروهای وارداتی

درباره تأثیرات چنین مصوبه‌ای یک منبع آگاه در حوزه واردات خودرو که نخواست نامش فاش شود: «وقتی مصوبه باشد، یعنی اقدام شود. طبیعتاً با این اقدام اولین قدم بالا رفتن قیمت خودرو خواهد بود. برای خودروهای ساخت داخل از سال ۹۷ اسقاط کردن خودروی فرسوده را ابلاغ کرده‌اند اما برای خودروهای وارداتی از همین حالا قانون را برای اجرا گذاشته‌اند.

احتمالاً قیمت خودروهای وارداتی بالا خواهد رفت. افزایش قیمت در بحث واردات خودرو بر این مبناست که نمایندگی‌های رسمی افزایش قیمت ندادند اما در بازار قیمت بالا رفته است چون وقتی ثبت سفارش بسته ‌شود، عرضه خودرو کم می‌شود در صورتی که تقاضا برای این خودرو‌ها وجود دارد.

به همین منوال بازار سیاه برای قیمت خودرو ایجاد خواهد شد و وقتی عرضه کم شود، هر کس که ماشین دارد با قیمت قبل نمی‌فروشد.

نمایندگی‌های رسمی چون مصوبه دارند، اجازه چنین کاری ندارند یعنی اجازه افزایش قیمت سرخود ندارند اما نمایشگاه‌داران طبیعی است وقتی تعداد ماشین نمایندگی‌های رسمی کم می‌شود و سایت هم باز نیست تا ثبت سفارش کنند، ماشین‌شان را ارزان نمی‌فروشند چون می‌دانند فعلاً واردات وجود ندارد.

در واقع این وقفه دو ماهه به دلیل بسته شدن سایت ثبت‌سفارش خودروهای وارداتی بازار وارداتی‌‌ها را آزار داده است و مصوبه اخیر نیز به هزینه واردات خواهد افزود.»

دلایل اتفاقات اخیر

این منبع آگاه می‌گوید: «دلایل مختلفی برای این مصوبه‌ها و دستورالعمل‌ها و بستن سایت‌ وجود دارد. مثلاً ممکن است در قالب حمایت از تولید داخل باشد ولی واقعاً حمایت از تولید داخل نیست چون سرمایه‌گذار که در قالب خودروساز از خارج می‌خواهد بیاید، زمانی که می‌بیند بر سر خودروی سی‌بی‌یو این بلا می‌آید، چگونه سرمایه‌اش را به کشور بیاورد و طبعاً دچار ترس می‌شود!»

به گفته وی شاید افزایش تعرفه در راه باشد ولی این اقدامات علیه واردکنندگان خودرو را در ۳ مورد بیان می‌کند: «دولت یا می‌خواهد تعرفه را افزایش بدهد یا قصد دارد به اسم افزایش واردات جلوی ورود خودروهای وارداتی را بگیرد یا این که تعهداتی به شرکت‌های رنو و پژو داده‌اند که بازار را در اختیار این دو برند بگذارند. بخش دیگر هم شاید به خاطر کنترل ارز باشد. دولت متولی کنترل ثبات در اقتصاد است اما بدون قانون هیچ کسی نمی‌تواند کاری انجام بدهد حتی اگر دولت باشد.»

 

این منبع آگاه درباره این طرحی که از سوی وزارت صنعت آماده و به دولت ارسال شده است، مبنی ‌بر این که واردات خودرو منوط به استفاده ۵۰ درصدی از ارز صادرکنندگان است نیز می‌گوید: «اصلاً این طرح مصوب نشده در واقع یک پیش‌نویسی نوشته شده است ولی همه در حال اجرایش هستند. چگونه در مورد خودروهای اسقاط مصوبه دادند اما در این مورد مصوبه‌ای دیده نمی‌شود. »