فرهنگ، ضلع جدی اقتصاد مقاومتی است

وزیر پیشنهادی ارشاد فرهنگ ،ضلع جدی اقتصاد مقاومتی است وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر ضرورت حفظ تنوع قومی و زبانی در کشور، گفت که این امر موجب افزایش اقتدار کشور خواهد شد. به گزارش ایلنا، سیدعباس‌صالحی در جلسه علنی مجلس در دفاع از برنامه خود برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد […]

وزیر پیشنهادی ارشاد

فرهنگ ،ضلع جدی اقتصاد مقاومتی است

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر ضرورت حفظ تنوع قومی و زبانی در کشور، گفت که این امر موجب افزایش اقتدار کشور خواهد شد.

به گزارش ایلنا، سیدعباس‌صالحی در جلسه علنی مجلس در دفاع از برنامه خود برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از سکان‌داران پیشین وزارت ارشاد در دولت یازدهم، علی جنتی و صالحی قدردانی کرد و گفت: جامعه ایرانی به اعتبار استعداد ذاتی خود و این‌که در چهارراه شرق و غرب عالم بوده مفاخر و آثار فرهنگی و هنری زیادی را به جهان عرضه کرده و سهم مهمی در تبادل فرهنگی جهان در طول تاریخ داشته است. همچنین ایران پایگاه جهانی شدن فرهنگ در جهان بوده و سهم به‌سزایی در تلطیف شاعرانه بودن جهان بشری داشته است.

وی فرهنگ و هنر ایرانی را ذات و هویت ایران توصیف کرد و گفت: همچنین جامعه ایرانی با دین‌مداری، توحیدگرایی، معنویت و اخلاق‌گرایی هزاران سال زیسته و حب اهل بیت (ع) بر جان و خاک این سرزمین نقش بسته است. برنامه فرهنگی دولت دوازدهم هم از این نگاه برخوردار است که اضلاع مختلف فرهنگ کشور با یکدیگر ارتباط پیوسته و محکمی داشته باشند.

صالحی در ادامه با تأکید بر ضرورت گسترش اعتمادسازی میان اصحاب هنر و دولت، بهبود اقتصاد هنر و تقویت نقش نهادهای صنفی، خاطرنشان‌کرد: اعتماد عمیق به اصول اساسی دین، نظام اسلامی، انقلاب، رهبری، قانون و اخلاق از مهم‌ترین رویکردهای وزارت ارشاد در دولت دوازدهم خواهد بود. این وزارتخانه به دنبال شفافیت در همه مراحل تصمیم‌گیری و اجرا است و ما معتقدیم دوره مدیریت پشت درهای بسته در غیاب مردم گذشته است.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با تأکید بر ضرورت مشارکت جمعی و گفت‌وگو محور با اصحاب فرهنگ و هنر، یادآورشد: من معتقد به واگذاری امور به بخش خصوصی و فعالیت نهادهای صنفی هستم و تمرکززدایی جغرافیایی را اصل مهمی در وزارتخانه می‌دانم چرا که خلاقیت‌های ایرانی در همه ایرانیان است. من در دوره معاونت فرهنگی این مسیر را پیموده‌ام و ۶۵ درصد منابع فرهنگی در این دوره مستقیماً در شهرستان‌ها مصروف شد.

صالحی با اشاره به این‌که برنامه ارایه شده از سوی وی متکی بر اسناد بالادستی، برنامه فرهنگی دولت و برنامه ششم توسعه بوده، گفت: صیانت و تعالی هویت فرهنگی، حمایت از محصولات فرهنگی و هنری و دیپلماسی فرهنگ و هنر از مهم‌ترین محورهای این برنامه است. من با اهالی هنر مانوس بوده و دغدغه و نگرانی آنها را می‌شناسم و تلاش خواهم کرد اهالی هنر هم همچون اهالی فرهنگ بر صدر بنشینند.

وی فرهنگ را ضلع جدی اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: برنامه من در ارتباط با بهبود کسب و کار در حوزه فرهنگ و هنر پیشنهادهای روشنی دارد. ما به دنبال مانع‌زدایی و تمرکززدایی دولتی در حوزه فرهنگ و هنر، تسهیل قانونی و ساختاری تولید و خلاقیت‌های فرهنگی و هنری، افزایش سرانه فضاهای فرهنگی و توسعه زیرساخت‌های تولید و فروش محصولات فرهنگی هستیم و معتقدیم بهبود کسب و کار در حوزه فرهنگ و هنر با جدی گرفتن اقتصاد مقاومتی امید دور از دسترسی نیست.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه یادآورشد: ایران رنگین‌کمان زیبایی است و یک جا زیباست، نباید تکه‌تکه شود بلکه همه باید نقش و سهم خود را در این تنوع حفظ کنند زیرا تنوع قومی و زبانی بر اقتدار ایران می‌افزاید. ما همچنین به دنبال تحکیم حقوق فرهنگی هستیم. اهالی فرهنگ در ذیل حقوق شهروندی حق امنیت، هویت قومی و صنفی و حقوق دیگری دارند. بسته تحکیم حقوق فرهنگی ما یک بسته جدی و نه زودگذر است.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی ارتقای نقش حاکمیتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را از دیگر برنامه‌های خود در وزارت ارشاد عنوان و خاطرنشان‌کرد: این وزارتخانه دستگاه منحصر حاکمیتی در حوزه اجرا در فعالیت‌های فرهنگ عمومی است. ما همچنین نیازمند گفت‌و‌گوی اهالی فرهنگ با خود، گفت‌و‌گوی اهالی فرهنگ و هنر، گفت‌و‌گوی اهالی فرهنگ و هنر با کنش‌گران دیگر اجتماعی، اصحاب دین و سیاست هستیم تا در این تعامل امکان پیدا کردن راه‌حل‌‌ها وجود داشته باشد.

صالحی بر ضرورت مشارکت اصحاب فرهنگ و هنر به عنوان کانون تحرکات فرهنگی و هنری و همچنین مشارکت دستگاه‌های فرهنگی در این موضوع تأکیدکرد و گفت: من سیدعباس‌صالحی فرزند حوزه و دانشگاه تمامی اعتبار خانوادگی و سرمایه وجودی‌ام را در کف گذاردم تا شاید سهمی در اعتلای دین و اخلاق و ارتقای فرهنگ و هنر ایران زمین داشته باشم. از خدا می‌خواهم مرا یاری کند تا نگرانی‌های فرهنگی مقام‌معظم‌رهبری را به قوت فرهنگی بدل کنم، پیمان رییس‌جمهور منتخب ملت را با اهالی فرهنگ و هنر در تحکیم حقوق فرهنگی پاس بدارم و برای دغدغه‌های مراجع عظام و علمای اسلام چاره بیندیشم.