رأی اعتماد بالای مجلس به وزرای ارشاد، بهداشت، آموزش و پرورش، دادگستری، رفاه و ورزش

رأی اعتماد بالای مجلس به وزرای ارشاد، بهداشت، آموزش و پرورش، دادگستری، رفاه و ورزش سیدحسن‌قاضی‌زاده‌هاشمی با کسب ۲۵۳ رأی از نمایندگان مجلس چهاردهمین وزیر بهداشت جمهوری‌اسلامی‌ایران شد. به گزارش فارس، سیدحسن‌قاضی‌زاده‌هاشمی، متولد فروردین ماه ۱۳۳۸ در شهر فریمان است. پدر او از چهره‌های مورد وثوق شهر بود و به‌کار عطاری اشتغال داشت؛ وزیر بهداشت […]

رأی اعتماد بالای مجلس به وزرای ارشاد، بهداشت، آموزش و پرورش، دادگستری، رفاه و ورزش

سیدحسن‌قاضی‌زاده‌هاشمی با کسب ۲۵۳ رأی از نمایندگان مجلس چهاردهمین وزیر بهداشت جمهوری‌اسلامی‌ایران شد.

به گزارش فارس، سیدحسن‌قاضی‌زاده‌هاشمی، متولد فروردین ماه ۱۳۳۸ در شهر فریمان است. پدر او از چهره‌های مورد وثوق شهر بود و به‌کار عطاری اشتغال داشت؛ وزیر بهداشت دولت یازدهم در کودکی قرآن را نزد مرحوم آقای‌شیخ‌حسین‌مطهری، پدر شهید بزرگوار مرتضی‌مطهری فرا گرفت. در سال ۱۳۵۶ وارد دانشکده پزشکی دانشگاه مشهد شد. ضمن تحصیل و همزمان با گسترش موج انقلاب اسلامی با مشارکتی فعال، در رخدادهای سیاسی‌-اجتماعی شهر مشهد تأثیر‌گذار بود.

وزیر بهداشت دولت یازدهم بعد از پیروزی انقلاب به عنوان یکی از مؤسسان جهاد سازندگی در عرصه‌های گوناگون نقشی مؤثر ایفا کرد و با شروع جنگ تحمیلی، ۳۳ ماه به عنوان یکی از مسؤولان مهندسی رزمی جهاد به صورت داوطلبانه در جبهه‌ها حضور داشت.

سیدحسن‌قاضی‌زاده‌هاشمی متخصص چشم پزشکی و فوق تخصص جراحی قرنیه، رکورددار عمل جراحی لیزیک چشم در کشور است و پیش از این در سمت‌هایی از جمله دبیرکلی انجمن چشم پزشکی ایران، عضو فرهنگستان علوم پزشکی، دبیر شورای سیاست‌گذاری رشته چشم پزشکی، دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی، مشاور وزیر بهداشت در زمان وزارت محمدفرهادی، رییس بخش قرنیه بیمارستان فارابی، کارشناس رشته چشم پزشکی در هیأت انتظامی نظام پزشکی، مدیر گروه چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، مؤسس و عضو هیأت مدیره انجمن پزشکی لیزری ایران و عضو هیأت امنای ارزی وزارت بهداشت بوده است.

سیدحسن‌قاضی‌زاده‌هاشمی عهده‌دار مؤسسه‌ای خیریهای تحت عنوان مؤسسه نورآوران سلامت است که هر چند وقت یک بار با تجهیزات کامل و به همراه تعدادی از چشم پزشکان مجرب، به مناطق محروم و دور افتاده کشور می‌رود و نسبت به درمان بیماری‌های چشم مردم این قبیل مناطق اقدام می‌کنند.

وی در مرداد سال ۱۳۹۲ به عنوان گزینه دولت یازدهم برای تصدی وزارت بهداشت به مجلس‌شورای‌اسلامی معرفی شد و با کسب اکثریت آرا (اخذ شده ۲۸۴/موافق: ۲۶۰ رأی؛ مخالف: ۱۸ رأی؛ ممتنع: ۶ رأی) از مجلس رأی اعتماد گرفت و به عنوان وزیر بهداشت دولت یازدهم به فعالیت مشغول شد.

از جمله سوابق کاری هاشمی در دوره وزارت می‌توان به اجرای طرح تحول نظام سلامت، کنترل بازار و اعمال محدودیت بر واردات دارو اشاره کرد. هرچند اجرای طرح تحول سلامت با انتقادهای فراوانی از جمله مغفول ماندن طب سنتی در این دوره، غافل شدن از راهنمای بالینی، پرونده الکترونیک سلامت و نظام ارجاع همراه بوده است.

افزایش سرانه سلامت روستاییان، تأمین پزشک عمومی جهت مراکز بهداشتی درمانی، تعمیر و تجهیز خانه‌های بهداشت، بازسازی خدمات دندان‌پزشکی و توزیع مکمل برای گروه‌های هدف از برنامه‌های گام دوم طرح تحول سلامت برای مناطق محروم و روستایی را می‌توان ازجمله دستاوردهای مثبت آن برشمرد.

صالحی برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از مجلس رأی اعتماد گرفت

سیدعباس‌صالحی نیز با کسب رأی اعتماد از نمایندگان مجلس‌شورای‌اسلامی، به عنوان سیزدهمین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شد.

با پایان شمارش آراء وزرای پیشنهادی رییس‌جمهوری به مجلس برای تشکیل دولت دوازدهم، سیدعباس‌صالحی توانست با کسب ۲۴۲ رأی موافق، ۲۵ رأی مخالف و ۲۱ رأی ممتنع به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دوره معرفی شود.

سیدعباس‌صالحی که در دولت یازدهم معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است، متولد ١٣٤٣ در مشهد و فرزند مرحوم آیت ا… میرزاحسن‌صالحی(متوفی ١٣٩٦) است. پدر سیدمیرزاحسن (مرحوم سیدعیسی‌صالحی) دروس خارج را خدمت آیات عظام حاج آقا حسین قمی، شیخ مرتضی آشتیانی و میرزامحمدآقازاده خوانده است و علامه محمدرضاحکیمی درباره پدر سیدعباس‌صالحی می‌گوید: یکی از علمای صالح از نظر علم و عمل، ساده‌زیستی و تواضع و خدمت ۵۰ ساله، جناب آقای‌آیت‌ا…حاج‌سید‌حسن‌صالحی‌خراسانی هستند که بنده حدوداً از زمان مصدق با ایشان آشنا هستم، ایشان همیشه در حال درس و تدریس بوده‌اند.

ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شد

همچنین علی ربیعی با ۱۹۱ رأی نمایندگان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت دوازدهم شد.

نمایندگان مجلس در جلسه علنی مجلس با ۱۹۱ رأی موافق، ۷۹ رأی مخالف و ۱۵ رأی ممتنع و ۳ رأی باطله از مجموع ۲۸۸ رأی ماخوذه به علی ربیعی برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعتماد کردند.

علی ربیعی در دولت یازدهم نیز وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود و قرار است ۴ سال آینده نیز در همین وزارتخانه اهداف دولت را پیش ببرد.

بطحایی وزیر آموزش و پرورش شد

همچنین سیدمحمدبطحایی گزینه پیشنهادی رییس‌جمهور جهت تصدی وزارت آموزش و پرورش با۲۳۸ رأی موافق موفق به کسب رأی اعتماد نمایندگان مجلس برای وزارت آموزش و پرورش شد.

سیدمحمدبطحایی با ۲۳۸ رأی موافق، ۳۵رأی مخالف و ۱۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۸۸رأی، توانست اعتماد مجلس را برای تصدی پست آموزش و پرورش کسب کند.

علیرضا آوایی وزیر دادگستری دولت دوازدهم شد

سیدعلیرضاآوایی با کسب ۲۴۴ رأی به عنوان وزیر دادگستری در دولت دوازدهم انتخاب شد.

سرانجام جلسه رأی‌گیری برای مشخص شدن سرنوشت وزرای پیشنهادی به مجلس برگزار شد.

براساس رأی‌گیری صورت گرفته سیدعلیرضاآوایی با کسب ۲۴۴ رأی از مجموع ۲۸۸ رأی به عنوان وزیر دادگستری دولت دوازدهم انتخاب شد.

سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان ماند

مسعودسلطانی‌فر نیز با ۲۲۵ موافق مجدداً از مجلس‌شورای‌اسلامی رأی اعتماد گرفت و به عنوان وزیر ورزش و جوانان انتخاب شد.

 

نمایندگان مجلس دهم برای دومین بار به مسعودسلطانی‌فر اعتماد کردند و در نهایت سلطانی‌فر با ۲۲۵ رأی موافق، ۳۹ رأی مخالف، ۲۰ رأی ممتنع و ۴ رأی باطله همچنان به عنوان وزیر ورزش و جوانان در سئول ماند.