جولان نمایندگی‌های غیرمجازخودرو و بلاتکلیفی مشتریان

جولان نمایندگی‌های غیرمجازخودرو و بلاتکلیفی  مشتریان استقبال گسترده مردم از خودروهای بزک شده چینی به علت عقب‌ماندگی خودروهای داخلی از نوآوری‌های جدید صنعت خودرویی است. به گزارش باشگاه‌خبرنگاران از مشکلات خرید خودوری داخلی می‌توان پیش فروش قطره چکانی که سبب ایجاد بازار سیاه و اختلاف چند ۱۰ میلیونی با بازار می‌شود تا سطح پایین خدمات پس […]

جولان نمایندگی‌های غیرمجازخودرو و بلاتکلیفی  مشتریان

استقبال گسترده مردم از خودروهای بزک شده چینی به علت عقب‌ماندگی خودروهای داخلی از نوآوری‌های جدید صنعت خودرویی است.

به گزارش باشگاه‌خبرنگاران از مشکلات خرید خودوری داخلی می‌توان پیش فروش قطره چکانی که سبب ایجاد بازار سیاه و اختلاف چند ۱۰ میلیونی با بازار می‌شود تا سطح پایین خدمات پس از فروش و جولان نمایندگی‌های غیرمجازی که صرفاً به دنبال خالی کردن جیب مشتریان هستند، اشاره کرد.

این روز‌ها به سبب همان انحصار مذکور و کاهش قدرت خرید، مشتریان به ناچار به سمت خودرو‌ها داخلی روی می‌آوردند که همین امر موجب شده تا بعضی از نمایندگی‌های برای مشتریان کیسه بدوزند.

جالب آن‌که برخی از این نمایندگی‌ها اقدام به فروش محصولات سایر شرکت‌های خودروسازی کرده و هنگامی که مشتریان به آنها معترض شده‌اند که پس از ماه‌ها خودرو به آنها تحویل داده نشده با این پاسخ مواجه می‌شوند که«بروید شکایت کنید»!

خلأ نظارتی موجب شد تا این نمایندگی‌ها ساز خود را بزنند و با توجه به مسیر طولانی قضایی برای شکایت، مشتریان برای رسیدن به مطالبات خود ناچارند تا به هر آنچه که نمایندگی می‌گوید تن بدهند.

به نظر می‌رسد یکبار برای همیشه باید تکلیف نمایندگی‌ها و فروش خودروهای بی‌کیفیت داخلی حل شوند و مردم مستأصل را از سردرگمی درآورد و قطعاً برخورد قهری مناسب با اعمال غیرقانونی این نمایندگی‌ها موجب خواهد شد تا اعتماد از دست رفته دوباره به مردم بازگردد.

آنچه که انتظار می‌رود پاسخگویی خودروسازان و وزارت صنعت، معدن و تجارت در قبال اتفاقات ناخوشایند رخ داده است که تاکنون اقدامی در خور صورت نگرفته و نکته حایز اهمیت این است که بهره‌مندی از خدمات بدیهی، حق طبیعی مشتریان است که از آنها سلب شده و هیچ مقام مسؤولی جوابگو نیست.

هیچ دستگاهی بر وضعیت فروش‌ها نظارت ندارد

سعیدمؤتمنی اظهارداشت: با حذف واردکننده‌های متفرقه خودرو، تأمین نیاز بازار خودروهای وارداتی از طریق نمایندگی‌ها امکان‌پذیر نیست و مشکلاتی را در پی دارد.

وی ادامه‌داد: افرادی که مجوز نمایندگی‌های رسمی را دارند، بیش‌تر به فکر پیش‌فروش خودرو و جمع کردن پول مردم هستند تا در جای دیگر سرمایه‌گذاری کنند و در نهایت نیز خودرو را پس از گذشت چند ماه به خریدار تحویل می‌دهند، به این ترتیب این واردکنندگان بیش‌تر به دنبال منافع مالی خود و تأمین نقدینگی هستند.

وی تصریح کرد: این در حالی است که در کشورهای دیگر، خودرو را با اقساط ۵ ساله و بدون سود به مشتریان تحویل می‌دهند و تحویل خودرو نیز در همان زمان مراجعه مشتری به نمایندگی صورت می‌گیرد. در چنین شرایطی در ایران ابتدا پول را از مشتری می‌گیرند و خودرو را ۹ ماه بعد تحویل می‌دهند.

مؤتمنی با تأکید بر لزوم نظارت وزیر جدید صنعت بر روند پیش‌ فروش خودرو در کشور‌، گفت: هم‌اکنون هیچ دستگاهی بر وضعیت فروش‌ها و حاشیه بازار خودرو نظارت ندارد.

به گفته وی، افرادی که نمایندگی رسمی خودروسازان خارجی در ایران هستند، بیش‌تر بنگاه‌داری می‌کنند و اشتغال‌زایی برای کشور نداشته‌اند بلکه به فکر سود و افزایش منابع مالی خود هستند. در حالی که باید از توان مالی شرکت مادر استفاده کنند و همان‌طور که شرکت‌های مادر خودروساز در کشورهای دیگر محصولاتشان را با شرایط مناسب و بدون سود عرضه می‌کنند در ایران نیز به همین صورت عرضه خودرو انجام دهند.

دولتی بودن و انحصار، مانع از رسیدگی به تخلفات

همچنین احمدکیمیایی‌اسدی، عضو اتاق بازرگانی تهران معتقد است که، با توجه به این‌که صنعت خودرو هم از طریق دولت حمایت می‌شود و هم تعرفه واردات خودرو افزایش یافت، مسؤولین هیچ گاه به افزایش خدمات یا بهبود کیفیت آن فکر نمی‌کنند و همیشه خدمات پس از فروش یکی از مشکلات این بخش بوده است. وی افزود: با توجه به این‌که انحصار در این بازار وجود دارد، لذا مدیران آن هیچ‌گاه تلاشی در جهت افزایش خدمات پس از فروش و نظارت به زیرمجموعه‌ها آن نمی‌کنند.

کیمیایی‌اسدی با اشاره به این‌که در صنعت خودرو حجم بالای اشتغال وجود دارد، بیان‌کرد: در این حوزه چیزی بالغ بر یک میلیون نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم شاغل هستند و همین موضوع سبب شده تا دولت بسیار محتاط‌تر با مشکلات خودروسازان داخلی برخورد کند.

 

وی در پایان بیان‌کرد: طبق قانونی قرار بر این بود تا ظرف ۵ سال تعرفه خوردو به رقم صفر برسد، اما با گذشت حداقل ۷ سال هنوز شاهد تحقق این امر نبوده‌ایم و با روند فعلی خدمات رسانی خودروسازان داخلی رویکرد مردم به خرید خودرو وارداتی بیش‌تر شده است.