آخوندی سکاندار وزارت راه و شهرسازی شد نمایندگان مجلسشورایاسلامی با ۱۸۸ رأی موافق، سکان وزارت راه و شهرسازی را بار دیگر به عباسآخوندی واگذار کردند. به گزارش ایرنا، نمایندگان مجلسشورایاسلامی در جلسه علنی مجلس با ۱۸۸ رأی موافق، ۷۵رأی مخالف، ۱۴ رأی ممتنع و یک رأی باطله از ۲۸۸ نماینده حاضر، عباسآخوندی را به عنوان […]
آخوندی سکاندار وزارت راه و شهرسازی شد
نمایندگان مجلسشورایاسلامی با ۱۸۸ رأی موافق، سکان وزارت راه و شهرسازی را بار دیگر به عباسآخوندی واگذار کردند.
به گزارش ایرنا، نمایندگان مجلسشورایاسلامی در جلسه علنی مجلس با ۱۸۸ رأی موافق، ۷۵رأی مخالف، ۱۴ رأی ممتنع و یک رأی باطله از ۲۸۸ نماینده حاضر، عباسآخوندی را به عنوان وزیر راه و شهرسازی انتخاب کردند.
نمایندگان مجلسشورایاسلامی بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت دوازدهم را از سهشنبه گذشته در مجلس شورای اسلامی آغاز کردند و بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی در ۵روز و ۸ جلسه کاری به اتمام رسید.
عباسآخوندی متولد سال ۱۳۳۶ دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد مهندسی راه و ساختمان از دانشگاه تهران و مدرک تحصیلی دکترای اقتصاد سیاسی از کالج رویال هالووی لندن است.
آخوندی که عضو هیأت علمی دانشگاه تهران است، در سالهای ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۵ معاون سیاسی وزارت کشور بود و از ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۶ در کابینه دولت سازندگی وزیر مسکن و شهرسازی شد. عضویت در شورای مرکزی جهاد سازندگی، مسؤولیت پشتیبانی از جبهههای جنگ حق علیه باطل، دبیر شورای امنیت، ریاست ستاد مرزها، ریاست ستاد مبارزه با موادمخدر و رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از دیگر سوابق اجرایی عباسآخوندی در دولتهای گذشته است.
**دولت یازدهم
وی در مردادماه ۱۳۹۲ با کسب ۱۵۹ رأی از ۲۸۴ رأی ماخوذه، تصدی وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم را برعهده گرفت.
استفاده از رژیم پسانداز برای خانهدار شدن، افزایش سقف تسهیلات مسکن از ۲۰ میلیون تا ۱۶۰ میلیون تومان، توسعه شبکه ریلی، خرید ناوگان هوایی جدید پس از ۳۸ سال تحریم صنعت هوایی ایران، تشکیل صندوق توسعه حمل ونقل با ۱۰ هزار میلیارد ریال سرمایه و اجرای موافقتنامه ایجاد کریدور حمل و نقلی «آسیای مرکزی – خلیجفارس» بین کشورهای ازبکستان، ترکمنستان، جمهوریاسلامیایران و عمان بخشی از اقدامات وزارت راه و شهرسازی در زمان مسؤولیت آخوندی بوده است.
تشکیل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)، افزایش جذب سرمایهگذاری خارجی در حوزه حمل ونقل برای راهاندازی قطارهای سریعالسیر و برقی کردن برخی از خطوط ریلی از جمله تهران – مشهد، استفاده از پیمانکاران ایرانی در پروژههای عمرانی بزرگ، دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات حوزه حمل ونقل و مسکن، نصب بیش از ۱۲۰۰ دوربین کنترل سرعت در راههای شریانی کشور و توزین در حال حرکت، تکمیل بیش از دو میلیون مسکن مهر و طرح مسکن اجتماعی و حمایتی از برگهای درخشان کارنامه کاری آخوندی در دولت یازدهم است.
آخوندی در طول ۴ تصدی وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم دو بار در مجلسشورایاسلامی استیضاح شد.
وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم یک بار در سال ۱۳۹۴ استیضاح شد اما با ۷۲ رأی موافق، ۱۷۵ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۲ رأی مأخوذه رأی نیاورد و آخوندی به عنوان وزیر راه و شهرسازی در سمت خود ابقا شد.
آخوندی در اسفندماه سال ۱۳۹۵ و یک سال بعد از روی کار آمدن مجلس دهم بار دیگر استیضاح شد و دفاعیهای که در صحن علنی مجلس مطرح کرد با ۷۴ رأی موافق، ۱۷۶ رأی مخالف و ۵ ممتنع استیضاح از مجموع ۲۵۷ نماینده حاضر در مجلس رأی نیاورد و آخوندی همچنان تا پایان دولت یازدهم به خدمات خود در وزارت راه و شهرسازی ادامه داد.
** برنامههای وزیر راه و شهرسازی در دولت دوازدهم
افزایش طول خطوط ریلی کشور به بیش از ۱۳ هزار کیلومتر و آزاد راه به ۷۵۰۰ کیلومتر و افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر به ۲۶۳ میلیون تن در سال تا پایان برنامه پنجساله ششم توسعه از مهمترین برنامههای «عباسآخوندی» وزیر راه و شهرسازی در دولت دوازدهم است.
کاهش شدت مصرف سوخت از طریق اجرای سیاست توسعه حمل و نقل ریلی و نوسازی انواع ناوگان عمومی حمل و نقل جادهای، ریلی و هوایی، کاهش میانگین طول عمر ناوگان باری از ۱۷٫۳ سال به ۱۵ سال، اتوبوس از ۱۲٫۷ سال به ۱۲٫۵ سال، مینیبوس از ۲۴٫۶ سال به ۱۸ سال و سواری کرایه بینشهری از ۸٫۲ سال به ۸ سال از مهمترین برنامههای وزارت راه و شهرسازی در دولت دوازدهم است.
افزایش تعداد مسافران هوایی کشور به بیش از ۳۶ میلیون مسافر در سال و افزایش تعداد ناوگان هوایی کشور از ۱۸۰ فروند به ۲۲۸ فروند هواپیما از دیگر برنامههای مهم وزیر راه و شهرسازی دوازدهم در صنعت حمل و نقل هوایی کشور تا پایان برنامه ششم توسعه است.
وجود دانش فنی و ظرفیتهای مهندسی و تخصصی در زمینه ساخت و سازها، وجود اسناد بالا دستی و ظرفیتهای قانونی مناسب، انجام مطالعات طرح جامع حمل و نقل کشور و اولویت قرار گرفتن توسعه ریل و تصویب آن در دولت و مجلسشورایاسلامی در اجرای سیاستهای ابلاغی مقاممعظمرهبری از دیگر نقاط قوت فعالیت این وزارتخانه است.
در برنامههای عباسآخوندی که به مجلس ارایه شده تصویب سند شهرسازی ریل پایه و توسعه شهری مبتنی بر حمل و نقل عمومی در شورای عالی ترابری و همچنین شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، تصویب سند ملی و تشکیل ستاد ملی بازآفرینی شهری در مقیاس ملی، استانی و شهری، بازنگری ساختار وزارتخانه و اجرای ساختار جدید بر اساس قانون ادغام وزارتخانههای را ه و ترابری و مسکن و شهرسازی از دیگر نقاط قوت وزارت راه و شهرسازی اعلام شده است.
آخوندی در برنامههای پیشنهادی خود وجود تعداد زیاد طرحهای نیمه تمام در دست اجرا و طولانی شدن زمان اجرای طرحها و پروژهها با برآورد تقریبی ۱۶۳ هزارمیلیارد تومان،کمبود نیروی متخصص شرکتهای بزرگ در صنعت حمل و نقل به ویژه در سطح بینالمللی، ضعف در یکپارچگی بین شیوههای مختلف حمل و نقل و پایین بودن نرخ بازگشت سرمایه برای جلب مشارکت بخش غیردولتی در سرمایهگذاری در زیرساختهای راه از مهمترین نقاط ضعف وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است.
نوسازی و تکمیل سامانههای ارتباطی، کمک ناوبری و راداری و بهینهسازی ساختار فضای کشور با هدف تبدیل آسمان ایران به پل ترافیک بینالمللی بین اروپا – آسیا اقیانوسیه و اروپا – خاورمیانه و تبدیل فضای هوایی ایران به نقطه تعادل منطقهای در افق ١٤٠٤، تجهیز و توسعه امکانات بنادر، شکلدهی شبکه بنادر به منظور فعالسازی بنادر کوچک از مهمترین برنامه وزیر راه و شهرسازی در حوزه حمل ونقل است.
توسعه خطوط ریلی در درون بنادر بزرگ، توسعه پسکرانهها و همچنین توسعه و تجهیز پایانههای مرزی زمینی، ریلی و هوایی، اجرای طرح جامع پارکهای لجستیکی و ایجاد سایر امکانات برای حمل و نقل داخلی و بینالمللی از دیگر برنامههای آخوندی در این وزارتخانه خواهد بود.
اجرای سیاست احداث و بهرهبرداری از مراکز لجستیکی چندوجهی در مراکز عمده تولید و جذب بار در کشور با هدف گسترش حمل و نقل ریلی در مسافتهای طولانی و تجمیع و توزیع بار در فاصلههای کوتاهتر از طریق حمل و نقل جادهای و ارتقای رویکرد بازرگانی در مدیریت و گسترش ظرفیت استفاده از توانمندی بخش خصوصی از طریق واگذاری مدیریت بنادر کشور و به صورت مشارکت عمومی- خصوصی از جمله انعقاد قرارداد واگذاری عملیات نگهداری و بهرهبرداری فازهای ۱ و ۲ بندر شهید رجایی از برنامههای آخوندی در ۴ سال آینده در این بخش عنوان شده است.
تجاریسازی و تقویت رقابتپذیری و نقشآفرینی منطقهای و افزایش بهرهوری فرودگاههای کشور با راهبرد ورود وزارت راه و شهرسازی به ۱۷ فرودگاههای بزرگ در زنجیره ارزش شبکه بینالمللی فرودگاهی و جلب سرمایه گسترده ملی و بینالمللی در توسعه فرودگاه امام خمینی و ۷ فرودگاه بینالمللی دیگر، فعا لسازی فرودگاههای کوچکتر از طریق شکلدهی شبکه فرودگاهی و توسعه و نوسازی ناوگان هوایی به ویژه هواپیماهای بُرد کوتاه به منظور رسیدن به اهداف برنامه ششم مبنی بر رسیدن به تعداد مسافر هوایی داخلی به ۳۶ میلیون مسافر و تعداد ناوگان ۲۲۸ فروند از دیگر برنامههای مهم وزیر راه و شهرسازی در این حوزه است.
اقدام جهت تأمین ناوگان ریلی و همچنین اقدام در جهت تشکیل لیزینگ ریلی،افزایش سهم حمل ونقل عمومی مبتنی بر استفاده بهینه از شیوه ریلی در حمل و نقل حومهای از طریق راهاندازی، قطارهای حومهای در کلانشهرها و دستیابی به سهم ۱۸ درصد مسافر حومهای، طراحی ۳۳ ایستگاه را هآهن برای اجرای سیاست شهرسازی ریل پایه و توسعه شهری مبتنی بر حمل و نقل عمومی، هماهنگی و پیگیری اجرای یافتههای طرح ساماندهی منطقه شهری تهران- کرج، احداث، آسفالت و بهسازی روکش سالانه حدود ۱۵۰۰کیلومتر راه روستایی با تأمین اعتبار یکهزار میلیارد تومان در بودجه سالیانه از برنامه آخوندی در وزارت راه و شهرسازی است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.