علی عابدزاده گفت: بانکهای اروپایی باید قانع شوند که پول آنها پس از تأمین اعتبار در این قرارداد، بازپرداخت میشود که این امر هم زمانبر است. رییس سازمان هواپیمایی کشوری خبر داد که قرارداد خرید ۱۱۸ فروند هواپیمای ایرباس هنوز نهایی نشده و اعلام داشت که قطعی کردن این قرارداد با روش معمول خود در […]
علی عابدزاده گفت: بانکهای اروپایی باید قانع شوند که پول آنها پس از تأمین اعتبار در این قرارداد، بازپرداخت میشود که این امر هم زمانبر است.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری خبر داد که قرارداد خرید ۱۱۸ فروند هواپیمای ایرباس هنوز نهایی نشده و اعلام داشت که قطعی کردن این قرارداد با روش معمول خود در حال پیگیری است.
«تفاهمنامه اولیه خرید ۱۱۸ فروند هواپیمای ایرباس به ارزش دستکم ۱۰٫۵ میلیارد دلار در سفر اخیر رییسجمهوری به فرانسه به امضا رسیده که از پی این تفاهمنامه، مقرر شد ۴۵ فروند هواپیمای ایرباس ۳۲۰ و ۳۲۱، ۴۵ فروند ایرباس ۳۳۰، ۱۶ فروند ایرباس ۳۵۰ و ۱۲ فروند هواپیمای ایرباس A380 در مدت زمان ۵ سال در اختیار شرکت دولتی هواپیمایی «هما» قرار گیرد.»
«از قرار معلوم، تأمین مالی این هواپیماها هم به صورت فاینانس با سهم ۸۵ درصدی شرکت ایرباس و نقدینگی ۱۵ درصدی ایرانایر انجام خواهد شد، بنابراین بخشی از سهم ۱۵ درصدی هواپیمایی ایرانایر(هما) از محل تسهیلات صندوق توسعه ملی تأمین میشود که دولت ایران هم ضمانت فاینانس را بر عهده میگیرد. چنانچه «ایرانایر» امکان تأمین سهم ۱۵ درصدی خود را نداشت، ایرباس این رقم را از محل فاینانس برای ایرانایر تأمین میکند.»
علی عابدزاده در گفتوگو با نسیمآنلاین افزود: برای خرید این تعداد هواپیما از ایرباس اعتبار خاصی از ناحیه دولت تأمین نخواهد شد چرا که روش خرید از طریق فاینانس و اجاره به شرط تملیک است.
وی، درباره عدم اشتیاق بانکهای اروپایی برای حضور در تأمین مالی خرید ۱۱۸ فروند ایرباس از فرانسه هم گفت که خرید هواپیما در یک فعالیت تجاری صورت گرفته و بانکهای اروپایی هم قرار نیست که فعالیت خاصی را در این راستا انجام دهند.
به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، تطبیق بانکهای اروپایی با شرایط دوره پسا برجام زمانبر بوده و نیازمند مطالعه بیشتر است و ادامه داد که بانکهای اروپایی باید قانع شوند که پول آنها پس از تأمین اعتبار در این قرارداد، بازپرداخت میشود که این امر هم زمانبر است.
عابدزاده درباره قطعی بودن خرید ۱۲ فروند ایرباس A380 از فرانسه گفت: شرکت هواپیمایی هما این اختیار را دارد که در صورت لزوم تایپ هواپیماهای خریداری شده را تغییر دهد و هیچ اجباری در خرید ایرباس A380 برای طرف ایرانی لحاظ نشده است.
به گفته عابدزاده، هواپیماهای ایرباس پهنپیکر در سالهای گذشته هم در سیستم ناوگان حمل و نقل هوایی کشور وجود داشته که دلیل آن هم شرایط جغرافیایی و منطقهای ایران است که امکان تأمین مسافر برای هواپیمای پهن پیکر را برای ایران فراهم میسازد.
وی، با بیان اینکه هواپیمایی امارات، در حال حاضر تعداد زیادی از مدل هواپیمای ایرباس A380 را خریداری کرده بیان داشت که ایران نیز باید سهم خود را از جا به جایی مسافر در عرصه بینالملل به دست آورد.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری گفت که قرار است ایران در سال جاری و سال آینده میلادی، ۱۶ فروند از هواپیماهای خریداری شده را از ایرباس تحویل بگیرد.
وی، در مورد شاخص توانگری شرکتهای هواپیمایی هم گفت که شرکتهای هواپیمایی بعد از آزادسازی نرخ بلیط هواپیما شرایط بهتری یافتند و در عین حال تأیید کرد که عمده شرکتهای موجود در کشور زیانده هستند.
عابدزاده افزود: شرکتهای هواپیمایی که علاقهمند به حضور در این صنعت بوده، چارهای جز حرکت در بستر استانداردسازی ندارند در غیر این صورت زیان خواهند کرد.
به گفته وی در حال حاضر ۸۰ درصد شرکتهای هواپیمایی بعد از آزادسازی نرخ بلیط هواپیما زیرساختهای تجاری خود را تأمین کردهاند و درباره ادغام شرکتهای هواپیمایی در یکدیگر گفت که خود شرکتها باید در این زمینه تصمیم قطعی بگیرند اما این یک واقعیت است که شرکتهای بزرگ توانایی ایستایی در این صنعت را دارا هستند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.