اولویت اول ما سرعت برای تشکیل دولت است

رییس‌جمهور اولویت اول ما سرعت برای تشکیل دولت است رییس‌جمهور بررسی وزرا در مجلس را در این دوره یک کار حرفه‌ای دانست. به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین‌حسن‌روحانی در مجلس‌شورای‌اسلامی در آخرین دفاع از وزرای پیشنهادی با تشکر از نمایندگان، هیأت رییسه و رییس مجلس که در طول این ۵ روز صبح و بعدازظهر مشغول کار بودند، […]

رییس‌جمهور

اولویت اول ما سرعت برای تشکیل دولت است

رییس‌جمهور بررسی وزرا در مجلس را در این دوره یک کار حرفه‌ای دانست.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین‌حسن‌روحانی در مجلس‌شورای‌اسلامی در آخرین دفاع از وزرای پیشنهادی با تشکر از نمایندگان، هیأت رییسه و رییس مجلس که در طول این ۵ روز صبح و بعدازظهر مشغول کار بودند، اظهارکرد: خوشبختانه مردم ما هم توجه ویژه‌ای به مذاکرات مجلس داشتند و ما شاهد یک کار حرفه‌ای توسط مجلس در این دوره بودیم.

وی ادامه‌داد: همیشه مجلس اصول قانونی و اخلاقی را رعایت می‌کرد و این بار بیش‌تر. همه نمایندگان محترمی که به عنوان موافق و مخالف صحبت کردند کاری کارشناسانه و طبق اعتقاد و عقیده و با مستندات اطلاعات انجام دادند و جز این از مجلس توقع دیگری نیست.

روحانی در ادامه یادآورشد: هر دو ما یعنی دولت و مجلس بار سنگین انجام مطالبات ملی این ملت رشید و بزرگ را بر دوش گرفتیم و همه ما می‌دانیم شرایط ما آسان نیست. هم شما نمایندگان و هم ما در دولت کاملاً اطلاع داریم که راه صاف و ساده‌ای پیش روی ما نیست. در شرایط امروز دنیا در قاره اروپا، آمریکا و آسیا و دیگر قاره‌ها هم مسیر حکمرانی ساده و هموار نیست، چه رسد به ما در این منطقه پرآشوب و مشکلاتی که از گذشته برای همه ما باقی مانده است.

وی با اشاره به رقم بودجه تصویب شده خاطرنشان‌کرد: بودجه ما حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است. البته رقم بالاتری تصویب شده، اما درآمد حاصله ما حدود همین قدر است و براساس محاسبات هم به سازمان برنامه گفته‌ام شرایط جدید را به وزرا ابلاغ کنند. ما در سال گذشته ۴۰ هزار میلیارد تومان برای صندوق‌های بازنشستگی دادیم در حالی که این صندوق‌‌ها مربوط به دولت و بودجه نیست و خودش باید متکفل باشد. من می‌گفتم خزانه را خالی تحویل گرفتیم ولی دیدیم صندوق‌‌ها هم خالی بود.

رییس دولت دوازدهم افزود: هیچ صندوقی امروز قادر نیست به تعهداتش عمل کند. وقتی ۴۰ هزار میلیارد تومان ناچار برای صندوق‌‌ها برود بالای ۴۰ هزار میلیارد تومان برای یارانه داده شود و نمایندگان تصویب کردند ۶۰ هزار میلیارد هم به صندوق توسعه بریزیم. این خودش ۱۴۰ هزار میلیارد تومان می‌شود، یعنی نصف بودجه رفت. اگر بخواهیم بدهکاری دولت به بخش خصوصی، پیمانکاران و بانک مرکزی را هم حساب کنیم دیگر چیزی ته آن باقی نمی‌ماند.

روحانی خاطرنشان‌کرد: خداوند توفیق و فرصتی به ما داده تا به مردم خدمت کنیم. گاهی خداوند فرصتی را به بشر می‌دهد و بار مسؤولیتی بر دوشش می‌گذارد که به یک ملت و منطقه و گاهی به یک جهان کمک کند. این توفیق بزرگ نیز به دوش وزرا، معاونین، دولت و مجلس گذاشته شده است.

وی با بیان این‌که دولت دوازدهم دولتی فراتر از جریانات سیاسی اصلاح‌طلبی و اصولگرایی است، گفت: اصل دولت دوازدهم رعایت اصول، اصلاح و اعتدال با هم است و حتماً اصول، ‌اصلاح و اعتدال را در نظر می‌گیرد. ما بهتر از این افرادی که معرفی کرده‌ایم در نظر نداشته‌ایم.‌ ای کاش می‌شد مثل بسیاری از کشور‌ها رییس‌جمهور یک هیأتی را معرفی می‌کرد و نمایندگان یا به آن هیأت رأی داده یا به کل آن رأی نمی‌دادند. البته شرایط فعلی هم نکات مثبت خودش را دارد.

روحانی با اشاره به ضرورت تشکیل هر چه سریعتر دولت گفت: ما امیدواریم هر چه سریعتر دولت دوازدهم کار خود را شروع کند. باید همه مصالح کشور را کنار هم ببینیم و بسنجیم. اگر وزیر وزارتخانه‌ای رأی نیاورد، رییس‌جمهور مجبور است چند ماهی را سرپرست بگذارد تا بتواند مجدد فردی را معرفی کند. خود به خود چند ماه کار عقب می‌افتد. مصالح کشور را در نظر بگیریم. اولویت اول ما سرعت برای تشکیل دولت است.

وی اضافه‌کرد: تأکید رهبری برای چیست؟ برای این‌که ما وظایف بسیار سنگینی پیش رو داریم، ما باید کشور را مشغول کنیم. در اشتغال گرچه دولت یازدهم توفیق نسبی داشت، اما گام‌های بلندی مانده که باید ‌برداریم. چه کنیم که در طول قبل از دولت یازدهم اشتغال خالص صفر بود و از فرصت استفاده نشد. این‌که در یک سال بیش از ۶۰۰ هزار اشتغال خالص و بالای ۸۰ هزار غیرخالص ایجاد شود، کار کمی نیست. ولی با توجه به نیاز کشور و برنامه‌ ششم عقب هستیم.

رییس‌جمهور با اشاره به سند خودروسازی در کشور خاطرنشان‌کرد: ما ۵۰ سال است که خودروسازیم و خودرو یکی از صنعت‌هایی است که قبل و بعد از انقلاب روی آن خیلی کار کردیم. آیا شما توانسته‌اید با خودرو بازار صادرات و آسیا و اروپا را به دست بیاورید. ما یک خودرو با فناوری امروز می‌آوریم و بعد از ۱۰ سال عوض می‌شود و دیگر با آن فناوری و مصرف زیاد کسی نمی‌خرد چرا که فناوری، بدنه و سرعت عوض شده و خودرو دوگانه سوز و برقی شده است.

وی در ادامه اظهارکرد: از یک میدان نفتی روزانه ۵ هزار بشکه استخراج می‌شود و تا ۲۰ – ۳۰ دیگر تمام می‌شود اما با تکنولوژی پیشرفته ممکن است این زمان به ۴۰ – ۵۰ سال برسد و جای ۵۰ هزار بشکه در روز صد هزار بشکه استخراج شود. ما نمونه داشتیم که در یک حوزه نفتی شرکت خارجی آمده و گفته با تکنولوژی‌اش ۸۰ هزار بشکه استخراج می‌کند و یکی دیگر گفته با تکنولوژی برتر به بالای صد هزار می‌رسد. ما برای نفت و گاز حدود ۲۰۰ میلیارد سرمایه می‌خواهیم که بیش از ۱۰۰ میلیارد پروژه‌های آن آماده است.

 

روحانی همچنین درباره‌ فضای مجازی گفت: ما در فضای مجازی هم فناوری می‌کنیم چرا یک شبکه ایرانی وقتی کاربرانش به یک میلیون نفر می‌رسد اما یک خارجی ۴۰میلیون و ۱۰۰ میلیون را هم تحمل می‌کند ما که شوخی نداریم. اشتغال به فناوری و سرمایه نیاز دارد و داخلی و خارجی آن هم فرقی نمی‌کند، هیچ کشوری با انزوا پیشرفت نکرده است.