تخفیف ۵۰ درصد کارمزد ضمانت‌نامه شرکت در مناقصه ‌و مزایده

    شهره حقی- معاون وزیر صنعت، معدن ‌و تجارت، با اشاره به این‌که صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری خدمات حمایتی جدیدی را ارایه می‌دهد، گفت: ضمانت‌نامه شرکت در مناقصه ‌و مزایده، ضمانت‌نامه حسن انجام کار، ضمانت‌نامه پیش‌پرداخت، ضمانت‌نامه‌های گمرکی، ضمانت‌ اوراق بدهی در بورس اوراق، ضمانت تسهیلات ابتدایی بانک‌ها، ضمانت‌نامه تأمین مالی از اشخاص حقیقی‌ و […]

 

 

شهره حقی- معاون وزیر صنعت، معدن ‌و تجارت، با اشاره به این‌که صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری خدمات حمایتی جدیدی را ارایه می‌دهد، گفت: ضمانت‌نامه شرکت در مناقصه ‌و مزایده، ضمانت‌نامه حسن انجام کار، ضمانت‌نامه پیش‌پرداخت، ضمانت‌نامه‌های گمرکی، ضمانت‌ اوراق بدهی در بورس اوراق، ضمانت تسهیلات ابتدایی بانک‌ها، ضمانت‌نامه تأمین مالی از اشخاص حقیقی‌ و حقوقی و ضمانت‌نامه اعتبار خرید جهت تأمین مواد اولیه و کالای پیش‌ساخته و ماشین‌آلات از جمله این خدمات هستند.

به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، علی یزدانی پذیرش ضمانت‌نامه‌های صندوق به استناد آیین‌نامه تضمین معاملات دولتی، ارایه خدمات انحصاری، تأمین مالی توسط اشخاص حقیقی‌ و حقوقی به صورت مستقیم، تخفیف حداکثر ۵۰ درصد کارمزد نسبت به سیستم بانکی و سهولت در اخذ وثاق از بانک را مزایای خدمات صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری برشمرد.

وی در نشست بررسی طرح حمایتی وزارت صنعت، معدن ‌و تجارت از واحدهای صنعتی استان چهارمحال بختیاری، افزود: طرح حمایتی از واحدهای صنعتی بر ایجاد رونق و خروج از رکود واحدهای صنعتی نیمه فعال و یا با ظرفیت پایین‌تر نسبت به آن‌چه در پروانه‌شان ثبت شده تأثیر می‌گذارد.

معاون وزیر صنعت، معدن ‌و تجارت هدف از برگزاری این نشست را معرفی طرح رونق در صنایع کوچک ‌و متوسط و تشکیل کارگروه استانی ایجاد رونق در بنگاه‌های کوچک دانست.

یزدانی با اشاره به این‌که توسعه صنایع کوچک و توجه به زیرساخت‌های تولید از اصلی‌‌ترین مأموریت‌های سازمان صنایع است، افزود: ۹۴۸ شهرک صنعتی در سطح کشور با ۱۳۶ هزار هکتار زمین در اختیار و ۷۸ هزار هکتار زمین عملیاتی شده موجود است که این رقم در استان چهارمحال بختیاری ۳۶۳۲ هکتار در اختیار و ۲۰۸۲ هکتار زمین عملیاتی شده است.

وی گفت: در راستای توسعه صنعتی استان آمادگی خرید زمین از افراد حقیقی نیز وجود دارد.

معاون وزیر صنعت، معدن ‌و تجارت شهرک‌‌ها و نواحی صنعتی در حال بهره‌برداری در سطح کشور را ۷۸۱ مورد اعلام و تصریح‌ کرد: ۱۶۷ شهرک و ناحیه صنعتی تقاضا محور که ۲۲ درصد آن‌‌ها در حال بهره‌برداری هستند و ۹۸ شهرک و ناحیه صنعتی منابع محور نیز ۱۳ درصد آن‌‌ها در حال بهره‌برداری هستند.

وی شهرک‌‌ها و نواحی صنعتی استان چهارمحال‌و بختیاری را ۲۱ مورد اعلام کرد و گفت: مساحت زمین‌های این شهرک‌‌ها و نواحی صنعتی در حال بهره‌برداری ۱۴ هکتار و تعداد قراردادهای آن‌‌ها ۶۸ مورد است که از این تعداد ۵ شهرک تقاضا محور در زمین‌هایی به مساحت ۱۰ هکتار و تعداد ۵۰ قرارداد هستند.

یزدانی در ادامه به بیان دو مأموریت مهم سازمان صنایع پرداخت و اظهار‌ کرد: شناسایی مشکلات فرایند تولیدی و فنی صنایع کوچک و متوسط و تلاش در راستای رفع آن‌‌ها و همچنین تهیه دستورالعملی در زمینه‌های فنی تکنولوژی در واحدهای تولیدی استانی، دو مأموریت این سازمان است.

معاون وزیر صنعت، معدن ‌و تجارت افزود: ایجاد کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید ستادهای استانی و افزایش اختیارات استانداران برای ضمانت اجرایی مصوبات ابلاغ شده در استان‌ها و تبدیل شوراهای اداری به ستاد اقتصاد مقاومتی که در ادامه سال در تمامی دستگاه‌ها به انجام می‌رسد از جمله اقداماتی است که در جهت تحقق مأموریت‌ها انجام شده و خواهد شد.

وی همچنین پیشنهاد ممنوعیت در واردات کالاهایی که ظرفیت و امکان تأمین آن در داخل به‌صورت صددرصد وجود دارد، تقویت قدرت خرید خانواده‌ها، خرج و جایگزینی ناوگان فرسوده حمل و نقل، پیشنهاد حمایتی از ۱۰ هزار واحد صنعتی کوچک و متوسط و تکمیل دو هزار طرح نیمه تمام را از جمله اقدامات انجام‌شده دانست.

یزدانی با اشاره به اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی، تصریح‌ کرد: صورت پذیرفتن اعطای تسهیلات این پروژه بدون توجه به بدهی‌های معوق قبلی که منافاتی با تعیین تکلیف بدهی‌های قبلی توسط نظام بانکی ندارد، پرداخت تسهیلات بدون در نظر گرفتن چک‌های برگشتی اعضای هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت و افزایش مدت زمان بازپرداخت تسهیلات برای سرمایه در گردش واحدهای تولیدی را از جمله شرایط پیشنهادی برای اعطای تسهیلات عنوان کرد.

معاون وزیر صنعت، معدن ‌و تجارت گفت: تعداد ۹هزار واحد صنعتی خرد و کوچک با اشتغال ۹۷ هزار نفر و مبلغ مورد نیاز تسهیلات ۹ هزار میلیارد تومان و تعداد هزار واحد صنعتی متوسط با اشتغال ۲۷ هزار و ۵۰۰ نفر و مبلغ مورد نیاز تسهیلات سه هزار میلیارد تومان در سطح کشور و ۳۱۷ واحد با مبلغ مورد نیاز تسهیلات ۴ هزار و ۱۲۰ میلیارد تومان در سطح استان چهارمحال و بختیاری موجود است.

وی واحدهای صنعتی بهره‌برداری شده صنعتی در سطح کشور را ۸۷ هزار و ۶۵۹ واحد اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۳۷ هزار و ۱۲۰ واحد معادل ۴۲ درصد در داخل شهرک‌‌ها و نواحی صنعتی مستقر هستند که ۳۰ هزار و ۳۵ واحد فعال و هفت هزار و ۸۵ واحد غیرفعال هستند.

معاون وزیر صنعت، معدن ‌و تجارت افزود: تعداد این واحد‌ها در استان چهارمحال و بختیاری هزار و ۲۷۰ واحد است که ۸۵۵ واحد فعال و ۴۱۵ واحد غیرفعال هستند که در بخش واحدهای صنعتی کوچک معادل ۶۷ درصد واحد فعال و ۳۳ درصد واحد غیرفعال هستند همچنین از ۷۶۳ واحد مستقر در شهرک‌های استان ۶۶۹ واحد فعال و ۹۴ واحد غیرفعال هستند که معادل ۱۲ درصد واحد بهره‌برداری شده غیرفعال است.

وی با اشاره به این‌که ۹۴ درصد از واحدهای با ظرفیت کم‌تر از ۵۰ درصد کشور را واحدهای کوچک تشکیل می‌دهند، گفت: این درصد در بین واحدهای با ظرفیت ۵۰ تا ۷۰ درصد ۹۴ و در واحدهای با ظرفیت بیش از ۷۰ درصد ۸۹ است.

یزدانی تعداد طرح‌های صنعتی در حال ساخت کشور را ۹۹ هزار و ۸۴۰ طرح اعلام و اظهار‌ کرد: از این تعداد ۲۹ هزار و ۷۹۹ واحد در شهرک‌‌ها مستقر هستند که این رقم در سطح استان چهارمحال و بختیاری در مجموع یک‌هزار و ۶۵۲ طرح است که ۷۰ طرح معادل ۶ درصد از آن‌‌ها در شهرک‌‌ها هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در سال جاری باید تلاش‌ زیاد و رصد روزانه در این زمینه انجام شود که تشکل‌ها می‌توانند کمک زیادی به اجرای این طرح بکنند.