طرح خروج پراید کلید خورد اگر چه پراید خودرویی است که قادر به تأمین تمامی استاندارهای موجود است، اما با افزایش این استاندارها و تصویب آن سایپا تصمیم گرفت که «خروج پراید از چرخه تولید» را رقم بزند. به گزارش سایپا نیوز، این روزها زمزمههای خروج یکی از پرتیراژترین خودروهای موجود ایران در بازار خودرو […]
طرح خروج پراید کلید خورد
اگر چه پراید خودرویی است که قادر به تأمین تمامی استاندارهای موجود است، اما با افزایش این استاندارها و تصویب آن سایپا تصمیم گرفت که «خروج پراید از چرخه تولید» را رقم بزند.
به گزارش سایپا نیوز، این روزها زمزمههای خروج یکی از پرتیراژترین خودروهای موجود ایران در بازار خودرو پیچیده است، سایپا اعلام کرد که دلیل اصلی خروج پراید از خطوط تولیدی این شرکت تبعیت از قوانین مصوب و همراستا با سیاستهای دولت جمهوری اسلامی و مجلس شورای اسلامی است.
اگرچه پراید خودرویی است که قادر به تأمین تمامی استاندارهای موجود است اما با افزایش این استاندارها و تصویب آن سایپا تصمیم گرفت که «خروج پراید از چرخه تولید» را رقم بزند.
سایپا براساس مسؤولیت اجتماعی خود، طی سالیان گذشته با ایجاد زنجیره تأمین، انواع مختلف این خودرو را تولید و روانه بازار کرد و بسیاری از صنایع پاییندستی کشور را به حرکت درآورد و به منظور جلب رضایت مشتریان و افزایش کیفیت با تلاش بخشهای مهندسی و فنی با تغییر در پلتفرم توانسته است تاکنون استانداردهای اجباری ۵۵ گانه خودرو را در خصوص این محصول پاس نماید و سهم عمدهای از بازار خودرو را کسب کند.
اما دلیل استقبال از این خودرویی که روزهای آخر تولیدش را تجربه میکند چیست؟ قبل از هر چیز باید به شمار این خودرو در خیابانها اشاره کرد براساس آمار موجود تا کنون تعداد ۷ میلیون پراید توسط سایپا روانه خیابانهای ایران شده است.
پراید همواره، همراهی قانع و خودرویی اقتصادی برای خانوادههای ایرانی است، اغلب مردم اولین خودرویشان پراید بوده و هنوز هم بسیاری از خانوادهها از این خودرو به عنوان خودروی دومشان استفاده میکنند. از دیگر مزایای پراید میتوان به هزینههای پایین, سهولت در تعمیرات، خرید و فروش آسان و خدمات پس از فروش وسیع و سراسری آن اشاره کرد.
قیمت نیز یکی دیگر از عوامل رقابت بیشتر مردم به این خودرو است. پراید به دلیل قیمت مناسب، مصرف سوخت پایین، فضای مناسب کابین و صندوق جادار، خودرویی است که با استقبال رو به رو شده است.
این خودرو در سالهای آغازین تولید خود به عنوان یکی از بهترین خودروهای آیرودینامیکی با ترمزی عالی، شیشههای برقی و زیبایی و طراحی دقیق بود که از سوی جوانان و خانوادهها در ان زمان بسیار مورد توجه قرار گرفت و در پیستهای اتومبیل رانی جزو بهترینها بوده است.
همه ما به یاد داریم که بانکها جوایز خود را با این خودرو به مشتریان خوش شانسشان اعطا میکردند. در آن سالها، مشخصات فنی پراید مورد سؤال همگان بوده و باعث رضایت مالکان و سرنشینان بوده است.
موضوع دیگری که باعث شد تا مردم در این دهه اخیر رغبت بیشتری برای خرید پراید از خود نشان دهند افزایش ضریب ایمنی این خودرو بود برای این کار پروژهای توسط مهندسان سایپا تعریف شد. عنوان پروژه مقاومسازی خودروی پراید یا همان ارتقای پلتفرم ایکس ۱۰۰ بود امروزه شاید کمتر کسی از این اتفاق مهم اطلاعات دقیقی داشته باشد اما گروه خودروسازی سایپا در راستای ارتقای کیفیت پراید از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۳ طی دورههای مختلف فرایندهای متعددی را برای افزایش ایمنی و کیفیت این خودرو به اجرا در آورده است. در سال ۱۳۹۰ کیسه هوای راننده و در سال ۱۳۹۲ کیسه هوای سرنشین جلو به این خودرو اضافه شد.
میزان مصرف سوخت پراید و تغییرات صورت گرفته در موتور پراید هم بیتأثیر در افزایش رغبت مردم به خریدش نبود براساس اطلاعات اعلامی از سوی شرکت سایپا، در سال ۱۳۸۴ پراید از کاربراتور به انژکتور تغییر یافت و در سال ۱۳۸۸ ضمن مجهز شدن به ترمز ABS، به منظور افزایش ایمنی تغییرات جدی در پلتفرم این خودرو به وجود آمد. پراید با ارتقای شاخصهای مربوطه از سال ۱۳۹۳ با استاندارد آلایندگی یورو۴ تولید شده و تاکنون این روند ادامه دارد.
با همه فراز و نشیبها، خودروی پراید در سراشیبی چرخه عمر و تولید قرار دارد. این خودرو تأثیر زیادی بر اقتصاد و درآمد خانوادهها داشته و همراه اقتصادی بسیاری از مردم محسوب میشود و تأثیر چرخش چرخهای این خودرو بر معیشت مردم و اقتصاد کشور بر کسی پوشیده نیست.
امیدواریم با توجه به تنوع بخشی در سبد سایپا که در سالهای اخیر ایجاد شده است، محصولات جایگزین پراید بتوانند ضمن حفظ سهم بازار، رضایتمندی مشتریان این گروه را بیش از پیش تأمین نمایند هرچند که خودروی پراید دارای قابلیتهایی است که با این رده قیمتی کمتر محصولی میتواند جایگزین آن شود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.