خشک شدن جزایر به دنبال بروز تغییرات اقلیمی

  محققان هشدار می‌دهند که در طول چند سال آینده ممکن است پیاده‌روی‌های خاطره‌انگیز در ساحل جزایر استوایی به یک تجربه غیرعملی و دست‌ نیافتنی برای فرزندان یا نوه‌های ما تبدیل شود. به گزارش ایسنا و به نقل از دیسکاوری نیوز، محققان و متخصصان تغییر اقلیم در دانشگاه کلرادو بولدر می‌گویند که جزایر کوچک کارائیب، […]

 

محققان هشدار می‌دهند که در طول چند سال آینده ممکن است پیاده‌روی‌های خاطره‌انگیز در ساحل جزایر استوایی به یک تجربه غیرعملی و دست‌ نیافتنی برای فرزندان یا نوه‌های ما تبدیل شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیسکاوری نیوز، محققان و متخصصان تغییر اقلیم در دانشگاه کلرادو بولدر می‌گویند که جزایر کوچک کارائیب، اقیانوس اطلس و آرام احتمالاً به دنبال افزایش دمای زمین و تغییر الگوی بارش در اواسط یا اواخر همین قرن با خشکی شدید مواجه خواهند شد. به گفته محققان این امر پیش از هر چیز به دلیل کاهش آب در دسترس رخ می‌دهد.

جزایر کوچک حوزه‌های آبریز بسیار بزرگی ندارند، مگر این که بسیار گسترده باشند و لذا این جزایر عمدتا به آب باران متکی هستند.

در سال ۲۰۱۳ در نشستی در هیأت بین‌الدول تغییر اقلیم (IPCC)، محققان از مدل‌های جهانی تغییر اقلیم به منظور پیش‌بینی تغییرات بارش و دما در قاره‌های جهان استفاده کردند، اما توده‌های خشکی مربوط به جزایر اغلب برای این مدل‌‌‌ها بسیار کوچک مقیاس محسوب می‌شوند و نمی‌توان با کمک آن‌‌ها پیش‌بینی درستی از وضعیت آینده جزایر به عمل آورد.

با دانستن نرخ تبخیر و تعرق در زمین و قراردادن این محاسبات در معادله‌های اقلیمی می‌توان به بررسی وضعیت جزایر پرداخت. این جزایر مجموعاً بیش از ۱۸ میلیون نفر را در خود سکنی داده‌اند و لذا تعیین وضعیت آینده این مناطق از اهمیت زیادی برخوردار است.

 

محاسبات نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۹۰ جزیره‌هایی که هم اکنون حدود ۹ میلیون نفر جمعیت دارند، ۲۰ درصد خشک‌تر از امروز خواهند شد، در حالی که ۶ میلیون نفر از افراد ساکن در جزایر دیگر با ۴۰ تا ۶۰ درصد کاهش آب شیرین مواجه می‌شوند.