هزار توی مزایده انتخاب اپراتور بندر شهید رجایی چند سالی است مسؤولان وزارت راه و شهرسازی وعده تعیین اپراتور بندر شهید رجایی را در بازههای زمانی دو هفتهای تا دو ماهه میدهند، اما با این حال هنوز سازمان بنادر و دریانوردی بهعنوان متولی این بخش نتوانسته به وعدههای خود در این رابطه عمل کند. به […]
هزار توی مزایده انتخاب اپراتور بندر شهید رجایی
چند سالی است مسؤولان وزارت راه و شهرسازی وعده تعیین اپراتور بندر شهید رجایی را در بازههای زمانی دو هفتهای تا دو ماهه میدهند، اما با این حال هنوز سازمان بنادر و دریانوردی بهعنوان متولی این بخش نتوانسته به وعدههای خود در این رابطه عمل کند.
به گزارش تسنیم آخرین وعده معرفی اپراتور بندر شهید رجایی مربوط به هفته گذشته است که معاون وزیر راهو شهرسازی مهرماه ۹۶ را برای آن اعلام کرد. بهطور کلی طی سالهای سپری شده از عمر دولت یازدهم که حدود دو هفته پیش به پایان رسید، مسؤولان بندری کشور وعدههای متعددی برای تعیین تکلیف اپراتوری بزرگترین بندر تجاری ایران دادهاند.
اوایل خرداد ۹۳ مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از برگزاری مناقصه بینالمللی برای تعیین اپراتور بندر شهید رجایی تا یکسال آینده خبر داده و گفته بود: در این مناقصه اولویت با شرکتهای داخلی است. برای تعیین اپراتور یک مناقصه بینالمللی برگزار و هر شرکتی که توانایی و صلاحیت را داشته باشد بهعنوان برنده اعلام میشود و عملیات خود را در این بندر آغاز میکند.
اوایل دیماه سال ۹۳ معاون وقت امور بندری سازمان بنادر از آغاز فعالیت بندر شهید رجایی در سال ۹۴ با اپراتورهای جدید خبر داد و گفت: قرارداد با این اپراتورهای جدید بندر شهید رجایی بهصورت بلند مدت امضا میشود.
علی جهاندیده با بیان اینکه بندر شهید رجایی فعالیت خود را از سال آینده با اپراتورهای جدید آغاز میکند، اظهار کرد: موضوع انتخاب اپراتورهای جدید بندری از چند ماه گذشته توسط کارشناسان و دستاندرکاران در دست مطالعه و بررسی است که انتظار میرود تا پایان امسال موفق شویم اپراتورهای جدید را انتخاب کنیم.
وی با بیان اینکه مشاور انتخاب شده در حال بررسی و مطالعه اسناد مناقصه است، تصریح کرد: این مشاور قول داده است حداکثر با پایان سال این اتفاق بیفتد و ما بتوانیم اسناد مناقصه را منتشر کنیم. اپراتورهای جدید برای سال ۹۴ از طریق مناقصه شناسایی و انتخاب شده و قرارداد با این اپراتورها بهصورت بلند مدت امضا میشود.
برخلاف وعدههای داده شده در سال ۹۴ اتفاقی برای بندر شهید رجایی به لحاظ انتخاب اپراتور نیفتاد تا اینکه اواخر سال گذشته یعنی در دیماه ۹۵ یکی از مسؤولان سازمان بنادر وعدهای جدید برای انتخاب اپراتورهای بندر شهید رجایی داد.
اوایل دیماه پارسال مدیر اداره بندر و دریانوردی استان هرمزگان از انتخاب اپراتور ترمینال یک و دو بندر شهید رجایی تا ۲ ماه آینده خبر داده و گفته بود: مقدمات تشریفات برگزاری مزایده ترمینال دو بندر شهید رجایی انجام شده و امیدواریم تا پایان سال جاری برنده آن مشخص شود.
عفیفیپور افزود: براساس فراخوان عمومی اولیهای که برای مزایده اپراتوری ترمینال دو بندر شهید رجایی انجام گرفت، شرکتهای متقاضی به سازمان بنادر و دریانوردی رجوع کردند تا سؤالات خود را در این زمینه برای پاسخگویی مطرح کنند.
وی با اشاره به اینکه براساس تصمیمات سازمان بنادر این ترمینال قرار است با مشارکت خارجی راهبری شود، افزود: شریک خارجی باید بحث سرمایهگذاری در بندر را مد نظر قرار دهد؛ چرا که اولویت سازمان بنادر تنها انتخاب اپراتور بندری نیست، چراکه همین حالا هم شرکتهای داخلی توان این کار را دارند به همین دلیل اساساً دلیل حرکت به سمت انتخاب شریک خارجی متناظر بر سرمایهگذاری در بندر بوده است که شاخصهای آن تعیین شده و در مدل ارایه شده وجود دارد و در جلسات توجیهی برای متقاضیان شفافسازی شده است.
بر این اساس، حداکثر باید تا پایان اسفند ماه تکلیف انتخاب اپراتور بندر مذکور مشخص میشد، اما اینگونه نشد تا اینکه اردیبهشت ماه امسال مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با وعده انتخاب اپراتور بندر شهید رجایی گفته بود: یکی از دلایل طولانی شدن این کار سرمایهگذاری توام خارجیها با اپراتور داخلی بوده است تا به یک کار مشترک ایرانی و خارجی تبدیل شود.
محمدسعیدنژاد با بیان اینکه بهرهبرداران ارزیابی شدند و تا دو هفته آینده از آنها درخواست قیمت خواهیم کرد تا براساس آن اپراتور نهایی انتخاب شود، افزود: در فاز دو بندر شهیدرجایی سرمایهگذاری بخش خصوصی نداریم و میزان سرمایهگذاری این فاز حدود ۳۰۰ میلیون دلار است.
اما در «دو هفته» وعده داده شده نیز اتفاقی روی نداد. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در آخرین اظهار نظر درباره اپراتوری بندرشهیدرجایی وعده مهرماه را داده است.
سعیدنژاد اواسط ماه جاری با ابراز بیاطلاعی از مباحث مطرح شده در خصوص تحقیق و تفحص از سازمان بنادر و دریانوردی در کمیسیون عمران مجلس، گفت: اپراتور بندر شهید رجایی تا مهرماه امسال تعیین تکلیف شده و برنده مزایده را اعلام میکنیم.
وی افزود: پس از بررسی تقاضاهای متعددی که داشتیم دو شرکت تأیید صلاحیت شدهاند که از آنها درخواست قیمت کردهایم آنها هم نامهنگاری کردند و زمان بیشتری را برای مطالعات تکمیلی برای اعلام قیمت مناسب خواستند.
وی در رابطه با این که اپراتور فعلی این بندر برنده مزایده بوده و عملاً ابقا خواهد شد، گفت: اینطور نیست، شرکتهای دیگری هم هستند که همگی در قالب کنسرسیومهای ایرانی-خارجی متقاضی شرکت در مزایده هستند تا بتوانند شبکه بنادر ایران را به شبکه بنادر جهانی مرتبط کنند. با این حال تلاش میکنیم که در مهر ماه برنده این مزایده را نهایی و اعلام کنیم.
بر این اساس، به نظر میرسد طی ۴ سال گذشته مسؤولان و مدیران ذیربط در وزارت راه و شهرسازی به دلایلی در تعیین تکلیف اپراتور بندرشهیدرجایی ناتوان بودهاند و نمیتوانند مقدمات حرکت رو به جلو بزرگترین بندر تجاری کشور را فراهم کنند. با توجه به تغییر و تحولات احتمالی مدیران زیرمجموعههای وزارت راه با انتخاب دوباره آخوندی بهعنوان عالیترین مقام ساختمان دادمان، احتمالاً پروسه انتخاب اپراتور بندرشهیدرجایی دستخوش تأخیرات دوبارهای خواهد شد و شاید به عمر دولت دوازدهم هم قد ندهد. مسألهای که قطعاً تمام برنامههای افزایش ظرفیت بندر شهید رجایی را با وقفه مواجه خواهد کرد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.