عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس: شاهد تجزیه صنعت خودروسازی کشور هستیم عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه بعد از گذشت ۱۲ سال ۴۰ تا ۵۰درصد از L90 داخلیسازی شده است، گفت: بهجای آنکه صنعت خودروسازی را تقویت کنیم در حال تجزیه آن هستیم. ولی ملکی در گفتوگو با خانه ملت، در […]
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:
شاهد تجزیه صنعت خودروسازی کشور هستیم
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه بعد از گذشت ۱۲ سال ۴۰ تا ۵۰درصد از L90 داخلیسازی شده است، گفت: بهجای آنکه صنعت خودروسازی را تقویت کنیم در حال تجزیه آن هستیم.
ولی ملکی در گفتوگو با خانه ملت، در خصوص چشمانداز صنعت خودرو در ۴ سال آینده، اظهار داشت: در روز اخذ رأیاعتماد وزیر پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت یکی از مواردی که باعث شد بهعنوان مخالف ثبتنام کنم قرارداد رنو فرانسه و ایدرو بود.
نماینده مردم مشگینشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با این قرارداد خودروسازان ما آسیب خواهند دید، گفت: شرکت رنو در سال ۸۳ قراردادی را با مشارکت سایپا و ایران خودرو منعقد کرد و شرکت رنوپارس را با سهم ۵۱ درصدی رنو تشکیل شد، در آن زمان مجلس شورای اسلامی به این قرارداد ورود کرد و قرار شد ۲۰درصد از محصولات تولیدی را صادر کنند.
وی اضافه کرد: اولین خودرویی که رنو متعهد به تولید آن شد L90 بود، این خودرو در آن زمان یک محصول روز دنیا محسوب میشد، در آن قرارداد رنو متعهد شد که محصولات دیگری مانند داستر و سیمبل را نیز در آینده تولید کند که متأسفانه رنو به تعهدات خود عمل نکرد، ۲۰ درصد صادرات محقق نشد و قرار بر این بود هر مقدار قطعه و دانش فنی وارد ایران میکند هزینه آن را از ۲۰درصد صادرات برداشت کند.
بعد از گذشت ۱۲سال ۵۰درصد از L90 داخلیسازی شده است
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه رنو به آن قرارداد عمل نکرد و ایرانخودرو و سایپا تعدادی از قطعات را که توانایی ساخت آن را داشتند داخلیسازی کردند که این میزان بعد از گذشت ۱۲سال حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد است، ادامه داد: رنو در یک مقطع زمانی از ابزار تحریمها استفاده کرد و قطعات مورد نیاز را به ایران نمیداد و امتیازات مورد نظر خود را نیز میگرفت.
لزوم عدم اعتماد به شریک تجاری بدقول
ملکی با تأکید بر اینکه اکنون بعد از تمام بدقولیهای شرکت رنو در اجرای مفاد قرارداد خود با سایپا و ایرانخودرو، ایدرو همان قرارداد را با شکل و فرم دیگری با همکاری یک شرکت خصوصی که خودروساز نیست با رنو منعقد کرده است، بیان کرد: این یعنی خیانت آشکار، شریک تجاری که یکبار به تعهدات خود عمل نکرد نباید مجدداً با آن قراردادی را منعقد کرد.
وی افزود: شرکت رنوپارس هنوز هم وجود دارد، ایدرو باید رنو را مجبور به ادامه همکاری وعمل به تعدات خود با رنوپارس میکرد و داستر و سیمبل را در ایران تولید میکرد.
نماینده مردم مشگینشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه علت مخالفت بنده به آقای شریعتمداری نیز اعلام کردم یکی از دلایل مخالفتم با ایشان این مورد است، تصریح کرد: که آقای شریعتمداری نیز اعلام کردند که به این مشکل رسیدگی و تلاش میکند از آن جلوگیری کند.
در حال تجزیه صنعت خودروسازی کشور هستیم
ملکی با تأکید بر اینکه ما در تلاش هستیم تا به کشوری خودروساز تبدیل شویم و با دیگر تولیدکنندگان خودرو رقابت کنیم، بیان کرد: خودروسازان دنیا با یکدیگر شریک تجاری و ادغام میشوند تا خودروهایی با کیفیت بهتر و قیمت تمام شده پایینتر تولید کنند، اما در کشور ما بهجای آنکه خودروسازی را تقویت کنیم در حال تجزیه آن هستیم.
با اشاره به اینکه با روشی که در پیش گرفتهایم به اهداف خود نمیرسیم و تبدیل به خودروساز نمیشویم، اضافه کرد: شرکتهای کیا با هیوندایی، پژو با سیتروئن در جهان به منظور تقویت یکدیگر ادغام میشوند ولی ما در کشور خودروسازان بزرگ را تجزیه میکنیم و کنار میگذاریم و کسی را که خودروساز نیست را به این عرصه میآوریم، این مسأله آینده روشنی ندارد.
جهانی شدن در گرو همکاری دو خودروسازی بزرگ
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: آقای شریعتمداری باید در عرصه خودروسازی به سرمایهگذاری اهمیت دهد و با ادغام دو خودروساز بزرگ و یا در کنار هم قراردادن آنها به عرصه خودروسازی جهانی ورود کند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.