ورود ۵۱ خودرو لوکس با ترک تشریفات و بدون ثبت سفارش

ورود ۵۱ خودرو لوکس با ترک تشریفات و بدون ثبت سفارش در حالی که در پایان تیرماه به‌طور کامل امکان واردات خودرو مسدود شد اما براساس اسناد موجود ۳۸ خودروی لوکس با ترک تشریفات به کشور رسیده‌اند و ۱۳ خودروی لوکس هم بدون ثبت سفارش وارد شد. به گزارش تسنیم؛ درست در بحبوحه ممنوعیت ثبت […]

ورود ۵۱ خودرو لوکس با ترک تشریفات و بدون ثبت سفارش

در حالی که در پایان تیرماه به‌طور کامل امکان واردات خودرو مسدود شد اما براساس اسناد موجود ۳۸ خودروی لوکس با ترک تشریفات به کشور رسیده‌اند و ۱۳ خودروی لوکس هم بدون ثبت سفارش وارد شد.

به گزارش تسنیم؛ درست در بحبوحه ممنوعیت ثبت سفارش خودروهای خارجی برای تمامی شرکت‌های واردکننده شاهدیم که با تخلف برخی سازمان‌های مرتبط با این حوزه، برخی افراد حقیقی و چند شرکت گمنام اقدام به واردات ۳۸ دستگاه خودروی خارجی در مرداد ماه به کشور کرده‌اند.

سرنوشت نامعلوم بسته شدن سایت ثبت سفارش

بعد از ابلاغیه معاون اول رییس‌جمهور در دهم دی ماه سال ۹۵ عملاً واردات خودرو توسط واردات کننده غیرنمایندگی ممنوع شد و واردکنندگان تنها از یک فرصت ۶ماهه برای استفاده از ثبت سفارش‌های قبلی و ترخیص خودرو از گمرکات برخوردار بودند. بر همین اساس، واردات خودرو در ۴ ماهه سال جاری رشد چشمگیری داشت و نزدیک به ۲۵ هزار خودرو وارد کشور شد. اما جدای از این محدودیت بیش از یک ماه پیش، بخش ثبت سفارش برای واردات خودرو در سایت وزارت صنعت بسته شد و اولین دلیلی که وزارت خانه اعلام کرد، توقف ثبت سفارش به دلیل آمارگیری بود.

البته در ادامه این‌طور عنوان کردند که سایت به‌زودی باز می‌شود. اما در هفته‌های بعدی دوباره اعلام شد که فعالیت سایت به دلیل به‌روزرسانی متوقف‌شده و مشکل در حال برطرف شدن است. به‌تازگی این‌طور مطرح شد که سایت به صلاحدید وزارت صنعت، بسته‌شده است. این آخرین موضع رسمی نسبت عدم ثبت سفارش برای واردات خودروست و هنوز از جزییات واقعیت واردات خودرو منتشر نشده است.

۳۸ خودرو لوکس دیگر با ترک تشریفات به کشور رسید

اما براساس سند موجود ۳۸ خودرو لوکس در ۳هفته قبل از دبی بارگیری و در بندر بوشهر تخلیه شده‌اند که در شرح جزییات کالایی‌شان خودروهای بی‌ام‌دبلیوX4، رنجرور، تویوتا کمری، لکسوسNX200T، تویوتا RAV4 و رنو تلیسمان دیده می‌شود.

میثم رضایی رییس انجمن صنفی واردکنندگان با بیان این‌که متأسفانه در مقطع زمانی فعلی شرکت‌های دارای مجوز در عرصه واردات خودرو با ممنوعیت غیرقانونی از سمت وزارت صنعت و سازمان توسعه و تجارت روبه‌رو شده‌اند، گفت: طبق اسناد موجود، ۶ شرکت بازرگانی و ۶ فرد حقیقی اقدام به واردات ۳۸ دستگاه خودرو در تاریخ دهم مرداد ماه سال جاری کرده‌اند.

آشفتگی و افزایش قیمت در بازار خودرو وارداتی

وی افزود: این در حالی است که بسیاری از نمایندگی‌های رسمی که از جانب وزارت صنعت صلاحیتشان تأیید شده و همچنین شرکت‌های غیرنماینده به بهانه‌های واهی از جانب معاون وزیر صنعت و رییس سازمان توسعه و تجارت از واردات خودروهای خارجی منع شده‌اند. در حقیقت این موضوع همان قانون شکنی است که پیش از این نیز در خصوص سیاست‌های وزارت صنعت در بازار خودرو هشدار داده بودیم.

به گفته رضایی، در ماه‌های اخیر جلسات متعدد و نقدهای جدی مطرح شده در خصوص عملکرد مسؤولان وزارت صنعت و خاصه سازمان توسعه و تجارت ایران به جایی نرسید و در همین شرایط شاهدیم برخی از افراد که به نظر نورچشمی‌ هستند با ترک تشریفات قانونی و فراتر از موانعی که دولت ایجاد کرده، اقدام به واردات کرده‌اند.

رییس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو با اشاره به دلایل ایجاد محدودیت‌ها از سوی دولت در موضوع واردات خودرو، گفت: این محدودیت‌ها بدون دلیل منطقی و قانونی اعمال و موجب آشفتگی بازار شده است. رویکرد فعلی، شرایط را برای انجام تعهدات شرکت‌های واردکننده در قبال مشتریان به شدت سخت کرده و قیمت‌ها را نیز در بازار بالا برده است.

ورود ۱۳ خودرو لوکس بدون ثبت سفارش

از سوی دیگر، ۱۳ خودروی لوکس اساساً بدون مجوز ثبت سفارش ترخیص شده است. این‌که چگونه امکان ترخیص خودروهای لوکس بدون رویت ثبت سفارش به وجود آمده و آیا به غیر از این مورد خاص نمونه‌های دیگری نیز برای این نوع واردات وجود داشته بحث چالش بر انگیزی است که باید از سوی مسؤولان زیر ربط پاسخ داده شود. بر این مبنا در یک جمع‌بندی می‌توان گفت، موضوع ابلاغیه معاون اول دولت درباره محدودیت واردات خودرو، بسته شدن سایت ثبت سفارش با دلایل نامشخص، واردات خودرو بدون ثبت سفارش و فعالیت غیرمجاز بعضی برند‌ها در سایت ثبت سفارش از جمله چالش‌های بی‌پاسخی است که هنوز مقامات دولتی نسبت به آن پاسخی نداده‌اند.

فعالیت عجیب یک واردکننده رسمی با دو شرکت؟

 

همانطور که شاهدیم در دوران ممنوعیت واردات، عده‌ای خاص می‌توانند بدون طی تشریفات اداری خودروهای پر طرفدار را وارد کشور کنند. از سوی دیگر موضوع مشکلات و تخلفات فقط به واردات توسط غیرنمایندگی‌ها محدود نمی‌شود و مراجعه به سایت سفارش نشان می‌دهد، درحال حاضر واردات رسمی خودروی معروف ژاپنی توسط دو واردکننده که در واقع یک شرکت هستند انجام می‌شود. یکی از این شرکت‌ها که یک برند شناخته شده است دارای مجوز اصناف می‌باشد و به صورت قانونی نامش در سایت ثبت سفارش قرار گرفته اما شرکت دیگر بدون گواهی اصناف در لیست واردکنندگان مجاز سایت ثبت سفارش جای گرفته که لازم است مسؤولان نسبت به این موضوع نیز توضیح دهند.