خرید هواپیمای نو ضرورت ملی بود

خرید هواپیمای نو ضرورت ملی بود رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این‌که «آخوندی شجاعت اتخاذ تصمیمات پرریسک را دارد و فشارهای سیاسی و تبلیغات درون‌مرزی داخلی را نیز تحمل می‌کند»، گفت: در برابر خرید هواپیما‌ها که یک ضرورت ملی بود؛ جریان غلطی مبنی بر فراهم کردن شرایط تردد ثروتمندان شکل […]

خرید هواپیمای نو ضرورت ملی بود

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این‌که «آخوندی شجاعت اتخاذ تصمیمات پرریسک را دارد و فشارهای سیاسی و تبلیغات درون‌مرزی داخلی را نیز تحمل می‌کند»، گفت: در برابر خرید هواپیما‌ها که یک ضرورت ملی بود؛ جریان غلطی مبنی بر فراهم کردن شرایط تردد ثروتمندان شکل گرفت، اما مراسم حج نشان می‌دهد که بیش‌تر مسافران سرزمین وحی قشر معمولی یا روی خط فقر جامعه هستند.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علاءالدین‌بروجردی در جلسه‌ای که با حضور وزیر راه و شهرسازی در شرکت راه‌آهن برگزار شد ضمن عرض تبریک برای انتخاب مجدد عباس‌آخوندی به‌عنوان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت حمل‌ونقل ریلی در کشور اظهارداشت: جمله‌ مقام‌معظم‌رهبری در بازدید از شرکت مپنا مبنی بر این‌که «کامیون‌ها را از جاده‌ها جمع کنید» نشان‌دهنده عمق وضعیت تأسف‌بار کشور در خصوص پدیده تلفات ناشی از حوادث رانندگی است که تعداد آن با تعداد کشته‌های ما در زمان جنگ تحمیلی برابری می‌کند و از هیچ منطقی هم برخوردار نیست.

وی افزود: اگرچه با روند کاهشی که تعداد تلفات رانندگی در پیش‌گرفته شاهد وضعیت بهتری هستیم اما همین تعداد ۱۶ هزار کشته در سال نیز رقم بالایی محسوب می‌شود و در اصل حتی تعداد تلفات هزاری (۴ رقمی) در سال نیز غیر قابل‌ قبول است. به همین خاطر ریل نقش اساسی و مهمی به لحاظ ایمنی دارد.

رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس‌شورای‌اسلامی با اشاره به سایر مزیت‌های حمل‌ونقل ریلی بیان‌داشت: کاهش میزان مصرف سوخت به میزان یک‌هفتم حمل‌ونقل جاده‌ای بیانگر این است که با حمایت مجلس‌شورای‌اسلامی باید یک ثروت عظیمی در حمل‌ونقل ریلی سرمایه‌گذاری شود.

بروجردی در ادامه مصوبه مجلس کشور آلمان مبنی بر صدور مصوبه کاهش ۵۰ درصدی تعرفه‌ها به‌منظور افزایش جابه‌جایی کالا از طریق راه‌آهن را دارای منطق واضح و روشنی دانست و افزود: اگر امروز ۳ میلیون نفر در تهران از طریق شبکه مترو تردد نمی‌کردند به‌طور حتم تهران از نظر ترافیکی قفل بود.

وی با اشاره به تأکید مقام‌معظم‌رهبری به حمل‌ونقل ریلی، برنامه ششم توسعه و سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ تأکیدکرد: تمام این موارد به ما حکم می‌کند که علی‌رغم محدودیت منابع مالی باید تحولی با شتاب بیش‌تری صورت گیرد.

عضو مجلس‌شورای‌اسلامی به خاطره‌ای از سفر آیت‌ا…‌رفسنجانی (رحمت‌ا…‌علیه) به کشور چین اشاره کرد و گفت: در این سفر که برای خرید واگن به چین صورت گرفته بود، ایشان بیان‌داشتند؛ که خرید واگن ساخت چین از نظر کیفیت با نمونه اروپایی برابری می‌کند و از طرفی قیمت آن‌ یک دهم تولید نمونه اروپایی است و دستور ساخت خط یک و دو به شرکت‌ چینی را صادر کردند که از طریق فاینانس صورت گرفت.

بروجردی تصریح‌کرد: این‌که چین ساخت مترو شانگهای را به فرانسوی‌‌ها سپرده است به معنی ناتوانی آنها نیست. لذا ما نیز می‌توانیم از این الگو ضمن استفاده از ظرفیت داخلی، سرمایه خارجی نیز جذب کنیم تا بتوانیم به هدف دستیابی به رتبه اول کشورهای منطقه طی ۸ سال آینده نائل شویم. پس باید سریع‌تر کار ساخت راه‌آهن سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان و برقی تهران- مشهد را شروع کنیم، زیرا هم‌اکنون کشور ترکیه و برخی دیگر نیز در حال ساخت این نوع قطار است.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خطاب به حاضران در جلسه ابرازداشت: خوشبختانه دکتر آخوندی شجاعت اتخاذ تصمیمات پرریسک را دارد و فشارهای سیاسی و تبلیغات درون‌مرزی داخلی را نیز تحمل می‌کند. به‌طور مثال خرید هواپیما‌ها که یک ضرورت ملی بود؛ در برابر آن جریان غلطی مبنی بر فراهم کردن شرایط تردد ثروتمندان در برنامه‌های وزیر راه و شهرسازی شکل گرفت اما مراسم حج بیانگر این موضوع است که بیش‌تر مسافران سرزمین وحی قشر معمولی یا روی خط فقر جامعه هستند که بنا بر انجام واجبات دینی ثروت خود را برای سفر صرف می‌کنند.

نماینده شهرستان بروجرد با طرح این سؤال که چقدر تردد آبرومندانه برای ما مهم است؟ تأکیدکرد: عزت و حکمت و مصلحت یک اصل قرآنی است و زیبنده کشور ما نیست که بالقوه ثروتمند‌ترین کشور از لحاظ منابع نفت و گاز دنیاست اما به دلیل مسایل مدیریتی و عدم استفاده بهینه از ثروت ملی و عوامل تحمیلی برون‌مرزی و مواردی دیگر با مشکلاتی مواجه است. بعد از برجام به نظر می‌رسد که باید حد اکثر استفاده با حداکثر شتاب انجام گیرد.

وی مبحث کیفیت در حمل‌ونقل و زیرساخت را دچار ضعف و لنگی دانست و گفت: طبق مشاهدات ما به دلیل عدم سختگیری از جانب مهندسین ناظر، بعضاً جاده‌ها پس از گذشت ۳ سال از ساخت آنها موج پیدا می‌کنند که البته به معنای نبود دانش کافی در کشور نیست، بلکه به دلیل عدم سختگیری است و این برای کشوری که مدعی است زیبنده نیست.

 

بروجردی در پایان به حادثه ریلی در محور هفت‌خوان در محور سمنان اشاره کرد و گفت: در وزارتخانه‌ا‌‌ی که هر سازه‌ آن با جان مردم سر و کار دارد، اگر آن غفلت از سوی چند مأمور راه‌آهن صورت نمی‌گرفت آن حادثه ریلی در تاریخ راه‌آهن ما ثبت نمی‌شد.