موافقت بانک جهانی برای پرداخت تسهیلات برقیسازی راهآهن ۵۰۰ کیلومتری شمال مدیرکل راهآهن شمال برقی کردن خطوط ریلی این شرکت را به عنوان دومین پروژه برقی کردن خطوط ریلی در کشور نام برد و گفت: برای اجرای این پروژه بانک جهانی با پرداخت تسهیلات یک میلیارد یورویی به صورت فاینانس موافقت کرده است. به گزارش […]
موافقت بانک جهانی برای پرداخت تسهیلات برقیسازی راهآهن ۵۰۰ کیلومتری شمال
مدیرکل راهآهن شمال برقی کردن خطوط ریلی این شرکت را به عنوان دومین پروژه برقی کردن خطوط ریلی در کشور نام برد و گفت: برای اجرای این پروژه بانک جهانی با پرداخت تسهیلات یک میلیارد یورویی به صورت فاینانس موافقت کرده است.
به گزارش ایرنا، یوسفگرانپاشا با اشاره به اینکه اجرای این پروژه درقالب امضای تفاهمنامه همکاری بین دو رییسجمهوری ایران و روسیه است، افزود: با موافقت بانک جهانی برای پرداخت این میزان تسهیلات، بهزودی این پروژه در فاز اجرایی قرار میگیرد و در مدت ۳ سال به بهرهبرداری میرسد.
تفاهمنامه برقی کردن مسیر ریلی راهآهن شمال توسط رؤسای جمهوری ایران و روسیه در دولت یازدهم امضا شد تا با مشارکت کارشناسان روسیه این پروژه در این مسیر اجرا شود.
گرانپاشا با اشاره به اینکه تمام مسیر راهآهن شمال کشور و گرگان در این طرح قرار دارند، ادامه داد: مسیر ریلی شرکت راهآهن شمال از گرمسار در استان سمنان آغاز و تا گرگان در استان گلستان ادامه دارد.
مدیر کل راهآهن شمال مسیری که پروژه برقیسازی در آن اجرا میشود را به طول ۵۰۰ کیلومتر اعلام کرد.
وی به انجام بخش بیشتر کارهای مطالعاتی، ارزیابی و اجرای این پروژه از جمله ایجاد پستهای برق و نیز ایجاد مسیرهای ریلی درون برخی مراکز مسیر از جمله بندر امیرآباد به عنوان انجام زیر ساختهای لازم در این خصوص ذکر کرد.
*** فواید چند جانبه اجرای پروژه برقی کردن راهآهن شمال
وی اجرای این پروژه را دارای ابعاد چند بعدی و فواید مختلف از قبیل کاهش آلایندگیهای صوتی و محیطزیست، کاهش مصرف سوخت و خطرتصادف برشمرد .
گرانپاشا ادامهداد: هماکنون که فعالیت دیزلها با سوخت گازوئیلی است در بخشهای سوخت، آلایندگی هوا و تصادفات به ترتیب یک هفتم، یکبیستم و یکپنجاهم به نسبت حمل و نقل جادهای کاهش دارد.
وی تأکیدکرد: برقی کردن خطوط راهآهن شمال که استفاده از واگنهای با سوخت برق را دارند باعث کاهش بیشتر آلایندگی هوا، صوت و تصادف و نیز مصرف سوخت میشود که مقدار ان چند برابر وضعیت فعلی خواهد بود.
مدیر کل راهآهن شمال اضافهکرد: عبور بخش بیشتری از مسیر خطوط ریلی شمال از درون بافت شهرها و روستاها علاوه بر همراه بودن با خطرات جانی و مالی برای ساکنان حوالی مسیر آلودگیهای صوتی نیز به همراه دارد.
۶۰ درصد از مسیر راهآهن شمال کشور از درون بافت شهرها و روستاها مازندران عبور میکند که مردم در آنها ساکن هستند.
براساس آمار اورژانس مازندران پارسال دو نفر بر اثر برخورد با قطار و ۸ نفر نیز مصدوم شدند .
مدیر کل راهآهن شمال همچنین از افزایش ظرفیت حمل بار بر خطوط ریلی این مسیر به عنوان دیگر فواید اجرای این پروژه ذکر کرد و گفت: در حال حاضر ظرفیت حمل بار بر روی این مسیر ۲٫۵ میلیون تن در سال است که با اجرای برقیسازی مسیر به ۷٫۵ میلیون تن افزایش مییابد.
وی با اشاره به فراهم شدن زیر ساختهای لازم برای انتقال بار از بنادر و مراکز اقتصادی و تجاری همچون بندر امیرآباد بهشهر و اینچه برون در استان گرگان به قطارهای مسیر، افزود: برای این منظور خط ریلی به طول یک هزار و ۸۰۰ متر در بندر امیرآباد انجام شد تا بعد از تخلیه محمولههای کشتی و بارگیری در واگنهای قطار به اقصی نقاط کشور ارسال شود .
گرانپاشا از برگزاری نشست امروز، چهارشنبه مدیران شرکت راهآهن روسیه و ایران در تهران پیرامون بازدید و بررسی اجرای پروژه برقی کردن راهآهن شمال خبر داد و گفت که در این نشست در خصوص مراحل نهایی بررسی و اجرای پروژه از جمله مکانیابی برای تجهیز کارگاه بحث و بررسی میشود .
نخستین قرارداد برقی کردن راهآهن در ایران در مسیر تبریز- جلفا در سال ۱۳۵۴ با روسیه منعقد و بهرهبرداری از آن در سال ۱۳۶۱ انجام شد .
راهآهن شمال به عنوان دومین مجری پروژه برقی کردن مسیر ریلی کشور به شمار میرود که با همکاری کشور روسیه انجام میشود .
مسیر راهآهن شمال از گرمسار در استان سمنان آغاز و تا گرگان در استان گلستان ادامه دارد که با احتساب مسیرهای فرعی طول این مسیر حدود ۵۰۰ کیلومتر است .
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.