در پی بازدید معاون اول رییسجمهور برای سومین بار از پروژه آزادراه تهران- شمال مطرح شد علل تأخیر افتتاح آزاد راه تهران–شمال از زبان پیمانکار اصلی تاریخیترین پروژه راهسازی ایران که میتواند با افتتاح خود بخش قابل توجهی از دغدغههای مطرح در سفر استانهای مرکزی به سمت شمال کشور را برطرف کند، هنوز در […]
در پی بازدید معاون اول رییسجمهور برای سومین بار از پروژه آزادراه تهران- شمال مطرح شد
علل تأخیر افتتاح آزاد راه تهران–شمال از زبان پیمانکار اصلی
تاریخیترین پروژه راهسازی ایران که میتواند با افتتاح خود بخش قابل توجهی از دغدغههای مطرح در سفر استانهای مرکزی به سمت شمال کشور را برطرف کند، هنوز در مراحل پایانی افتتاح قطعه نخست قرار دارد و طبق اعلام رییس بنیاد مستضعفان عواملی چندگانه دلیل تاخیر در این افتتاح بودند.
به گزارش ایسنا، پروژه آزاد راه تهران – شمال که از سال ۱۳۷۵ کار ساخت و پیگیری آن آغاز شد، با وجود گذشت بیش از ۲۰ سال هنوز نتوانسته به ردیف پروژههای افتتاح شده وارد شود و از این رو مشکلاتی جدی در نحوه ارزیابی از آینده این طرح مهم وجود دارد.
هرچند قطعه ۴ این پروژه از سوی دولت قبل افتتاح شد و در این دولت به بهرهبرداری کامل رسید، اما قطعات اول تا سوم این طرح تا آغاز بهکار دولت یازدهم هیچ سرنوشت مشخصی نداشتند تا این که با هماهنگیهای صورت گرفته میان وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان به عنوان پیمانکار اصلی این آزاد راه بار دیگر روحی جدید در این طرح مهم دمیده شود.
پس از آغاز این همکاری دوباره که حدود ۳ سال از آن میگذرد، اتفاقات مهمی افتاد که میتواند سرنوشت آزاد راه تهران – شمال را برای همیشه تغییر دهد. یکی از این طرحها از سرگیری جدی عملیات اجرایی در قطعه نخست این آزاد راه بود. پس از آنکه دو طرف تصمیم گرفتند کار پیمانکار چینی در این طرح به بخشهای باقی مانده محدود شود و پیمانکاران ایرانی فعالیت خود را از سر بگیرند، قطعه نخست توانست در طول ۳ سال به پیشرفت بیش از ۸۰ درصدی برسد و در صف پروژههای نزدیک به افتتاح قرار گیرد.
قطعه نخست آزاد راه در ابتدای برنامهریزیها بنا بود در نوروز ۱۳۹۶ زیر بار ترافیک رود، اما پس از آن وعدهها به سمت بهار همین سال حرکت کرد و با عبور از تابستان به نظر میرسد باید این طرح مهم در پاییز یا حتی زمستان سال جاری به بهرهبرداری برسد.
در کنار پیچیدگیهای ذاتی این پروژه که قرار گرفتن در ارتفاع بالا، مناطق سردسیر و نیاز ساخت تونل و پلهای فراوان اصلیترین ویژگی آن هستند، یکی از مسایلی که در زمستان سال قبل افتتاح را به تأخیر انداخت، بارندگیها و برودت جدی هوا بود که باعث عقب ماندن بخشهایی از پروژه از زمانبندی ابتدایی شان شد.
پس از گذشت چند ماه حالا محمدسعیدیکیا، رییس بنیاد مستضعفان از مسایل فنی موجود این پروژه نیز به عنوان یکی دیگر از علتهای اصلی این تاخیر یاد میکند.
وی که در هجدهمین نشست اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل، در دانشگاه علامه طباطبایی، به سؤالات دانشجویان پاسخ داد تصریح کرد که تونلهای منطقه یک آزاد راه تهران – شمال نیاز به اقدامات فنی مانند ساخت سقف کاذب و نصب تجهیزات مکش داشته است که همین مسایل باعث به تأخیر افتادن بهرهبرداری آن شده است.
هرچند سعیدیکیا از جزییات نصب این تجهیزات سخنی نگفته اما به نظر میرسد با توجه به پیگیری دو طرف برای بهرهبرداری نهایی از این پروژه این اقدامات نیز ظرف هفتههای آینده نهایی خواهد شد تا سرانجام قطعه نخست این آزاد راه پس از سالها انتظار در سال ۱۳۹۶ به بهرهبرداری برسد.
با افتتاح این بخش بنیاد مستضعفان با همکاری وزارت راه و شهرسازی به سراغ قطعات دوم و سوم آزاد راه خواهد رفت تا طبق ارزیابیهای صورت گرفته تکمیل نهایی این پروژه در سالهای ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ ممکن شود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.