کارشناس بازار سرمایه قیمت سهام نباید تا یکسال زیر قیمت عرضه اولیه بیاید یک کارشناس بازار سرمایه میگوید سازمان بورس باید سازوکاری را فراهم کند تا اگر سهامدار عمده در قیمت معقولی حاضر به عرضه نیست در کل نگذارد که آن سهام در بورس عرضه شود یا این که اگر سهامی با قیمت خاصی عرضه […]
کارشناس بازار سرمایه
قیمت سهام نباید تا یکسال زیر قیمت عرضه اولیه بیاید
یک کارشناس بازار سرمایه میگوید سازمان بورس باید سازوکاری را فراهم کند تا اگر سهامدار عمده در قیمت معقولی حاضر به عرضه نیست در کل نگذارد که آن سهام در بورس عرضه شود یا این که اگر سهامی با قیمت خاصی عرضه شد، سازمان بورس سهامدار عمده را ملزم کند که اجازه ندهد قیمت سهام تا حداقل یک سال پایینتر از قیمت عرضه اولیه بیاید.
امیرصالحی در گفتوگو با ایسنا، در پاسخ به این که از دیدگاه شما عرضه اولیه به روش ثبت سفارش چه مزایا و معایبی داشت، اظهارکرد: در روش جدید سازمان بورس برای عرضههای اولیه یک محدودیت قیمتی گذاشت و این محدوده قیمت باعث شد که در عرضههای اولیه بدون دلیل قیمت بالا نرود، چرا که سابقاً به علت وجود رقابت دیده میشد که سهام بالاتر از آنچه ارزش داشت کشف قیمت میشد.
وی ادامهداد: اما در عین حال، این که در فرایند عرضه و تقاضا بخواهیم محدودیت قیمتی بگذاریم درست به نظر نمیرسد. از طرفی چون همه میخواهند این عرضه اولیه را خریداری کنند در نهایت در بالاترین قیمت ممکن سفارش میگذارند و کشف قیمت در سقف قیمتی صورت میپذیرد.
این کارشناس بازار سرمایه تأکیدکرد: در واقع باید بگویم این روش زیاد مشکل ندارد، مشکل اصلی بر سر سهامداران عمده است. چرا که آنها میخواهند در عرضههای اولیه با قیمت بالا سهام شرکت خود را عرضه کنند. در این مورد سازمان بورس با این مشکل بر میخورد که چطور سهام عمده را قانع کند که در یک محدودیت قیمتی سهام خود را عرضه کند.
صالحی ادامهداد: سازمان بورس میتواند با وضع قوانین و مقرراتی این مشکل را تا حدودی حل کند. مثلاً بگوید اگر در قیمت معقولی حاضر به عرضه نباشد در کل نگذارد که آن سهام در بورس عرضه شود یا این که اگر سهامی با قیمت خاصی عرضه شد، سازمان بورس سهامدار عمده را ملزم کند که اجازه ندهد قیمت سهام تا حداقل یک سال پایینتر از قیمت عرضه اولیه بیاید.
وی در پاسخ به سؤالی درباره افشاگری درست شرکتهای بورسی، گفت: باید سازوکاری به وجود آید تا شرکتها ملزم شوند وقایع مهم خود را در لحظه بر روی کدال افشا کنند و اگر چنین اتفاقی رخ نداد سازمان بورس مجازات سنگینی را برای آنها در نظر بگیرد.
این کارشناس بازار سرمایه، افزود: در این مورد اعضای هیأت مدیره باید آنقدر منافع خود را در خطر ببینند که افشاگری درست را لازمه کار خود بدانند.
این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این که آیا ارزش گذاری شرکتهای تولیدی با ارزش گذاری استارتآپها متفاوت است، بیانکرد: بله. قطعاً این دو نوع ارزشگذاری با هم فرق میکند. در اولی عموماً یک دارایی فیزیکی، خط تولید و عموماً صورتهای مالی وجود دارد ولی در استارتآپها عموماً یک تیم یا یک شخص ایدهای دارند و این ایده را به یک محصول اولیه یا MVP تبدیل میکنند (مثلاً طراحی یک اپلیکیشن) و برای تبدیل آن محصول اولیه یا ایدهشان به دنبال سرمایهگذار میگردند. بنابراین عموماً ارزشگذاری استارتآپها بهدلیل ماهیت ایده بودن به خصوص در مراحل اولیه کار فرایندی سخت و پیچیده است و به کل با شرکتهای تولیدی متفاوت است.
صالحی توضیح داد: زمانهایی است که این دو طرف نمیدانند مبلغی که سرمایهگذار به صاحب ایده میدهد معادل چند درصد از سهام شرکت است. این نوع ارزشگذاری در کارگاههایی معرفی و آموزش داده میشوند و یکی از کارهای ما آموزش این موضوع و نحوه ارزشگذاری استارتآپهاست.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.