سخنان تندوتیز مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک علیه دونالد ترامپ نامزد جنجالی جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باعث برخی گمانهزنیها در مورد دخالت فیسبوک در روند انتخابات شده است. به گزارش فارس به نقل از بیزینس اینسایدر و گیزمودو، این گمانهزنیها با طرح سؤالی توسط یکی از کارکنان فیسبوک از مارک زاکربرگ تشدید […]
سخنان تندوتیز مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک علیه دونالد ترامپ نامزد جنجالی جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باعث برخی گمانهزنیها در مورد دخالت فیسبوک در روند انتخابات شده است.
به گزارش فارس به نقل از بیزینس اینسایدر و گیزمودو، این گمانهزنیها با طرح سؤالی توسط یکی از کارکنان فیسبوک از مارک زاکربرگ تشدید شده است. فیسبوک هر هفته یک جلسه پرسش و پاسخ داخلی با کارکنان خود برگزار میکند و موضوعات مورد بحث پس از برگزاری یک بررسی داخلی مشخص میشود. از جمله سؤالاتی که برای بحث در نشست داخلی هفته گذشته فیسبوک مطرح و تأیید شده این است: فیسبوک برای کمک به جلوگیری از انتخاب ترامپ به سمت رییسجمهور آمریکا در سال ۲۰۱۷ چه مسؤولیتی دارد؟
اگرچه مشخص نیست زاکربرگ در پاسخ به این سؤال چه گفته است، اما با افشای طرح چنین پرسشی از سوی کارکنان فیسبوک، پاسخ زیر از سوی این شرکت به رسانهها ارسال شده است: رأی دادن ارزشی کلیدی در عرصه دموکراسی است و ما معتقدیم حمایت از مشارکت مدنی وظیفه مهم ما در جامعه است. ما از مشارکت همه کاندیداها، گروهها و رأی دهندگان برای استفاده از پلتفورم خود برای به اشتراکگذاری دیدگاههایشان در مورد انتخابات و بحث در مورد موضوعات مختلف استقبال میکنیم. ما به عنوان یک شرکت بیطرف هستیم و از محصولاتمان به منظور تلاش برای تأثیرگذاری بر چگونگی رأی دادن مردم استفاده نکرده و نخواهیم کرد.
البته این ادعای فیسبوک با توجه به سابقه رفتارها و اقدامات این شرکت در قبال کاربرانش با تردیدهایی مواجه شده است. فیسبوک در جریان یک بررسی آزمایشی در سال ۲۰۱۲ تمامی اظهارنظرهای مثبت و منفی در فیدخبری بیش از ۶۰۰ هزار کاربر خود را بدون اجازه آنها پاک کرده بود تا تأثیر این کار بر حس و حال کاربرانش را بررسی کند. افشای این مسأله فیسبوک را مجبور به عذرخواهی کرد.
Eugene Volokh استاد رشته حقوق در دانشگاه یوسیالای معتقد است: فیسبوک میتواند هر مطلبی را که بخواهد ترویج کند یا بلوکه کند. آنها اگر بخواهند میتوانند ترامپ را بهطور کامل بلوکه کنند.
کارشناسان فنآوری اطلاعات هم میگویند اگرچه فیسبوک در اصل یک رسانه نیست، اما میتواند با دستکاری الگوریتمهای خود کاری کند که محتوای نمایش داده شده برای کاربران این شبکه اجتماعی بر ضد ترامپ تغییر کند. این کار مشابه با اقدام سردبیران روزنامهها در انتخاب تیترها و عکسهای خاص برای صفحه اول روزنامه به منظور القای دیدگاههای خود به خوانندگان است.
فیسبوک سابقه تلاش برای تأثیرگذاری بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را نیز داراست. این شبکه اجتماعی در سال ۲۰۱۲ هم بیسروصدا فیدخبری ۱و۹ میلیون کاربر خود را دستکاری کرد. این کار در سال ۲۰۱۰ هم با دستکاری فیدخبری ۶۱ میلیون نفر انجام شد. هدف از این آزمایش بررسی تأثیر محتوای دریافتی هر کاربر بر رفتار رأی دهی وی بود. بعدها ادعا شد این اقدامات فیسبوک باعث شده ۳۴۰ هزار نفر که قصد رأی دادن نداشتند به شرکت در انتخابات ترغیب شوند.
فیسبوک در سال ۲۰۱۲ آزمایش عمدی دیگری برای بررسی احساسات کاربران خود انجام داد و بهطور مخفیانه فید خبری ۷۰۰ هزار کاربر خود را دستکاری کرد و به این نتیجه رسید که با افزایش فیدهای خبری احساسی مثبت و منفی میتواند بر احساسات مثبت و منفی کاربرانش تأثیر بگذارد.
با توجه به چنین سوابقی کارشناسان معتقدند امکان دارد فیسبوک به تدریج برای حذف اخبار و مطالب حمایتآمیز از ترامپ اقدام کند و شهرت و اعتبار وی را هر چه بیشتر زیر سؤال ببرد. بنابراین نمیتوان از این شبکه اجتماعی انتظار داشت اخبار و اطلاعات مربوط به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را بهطور دقیق، شفاف، بیطرفانه و عادلانه منتشر کند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.