ظرف ۵ روز می‌توانیم غنی‌سازی ۲۰ درصد را آغاز کنیم

صالحی ظرف ۵ روز می‌توانیم غنی‌سازی ۲۰ درصد را آغاز کنیم رییس سازمان انرژی اتمی تصریح‌کرد: بزرگ‌ترین اولویت ما حفظ برجام است، البته نه به هر قیمتی و اگر اراده کنیم می‌توانیم حداکثر تا ۵ روز غنی‌سازی ۲۰ درصدی را در فردو آغاز کنیم. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، علی‌اکبر‌صالحی رییس سازمان انرژی اتمی […]

صالحی

ظرف ۵ روز می‌توانیم غنی‌سازی ۲۰ درصد را آغاز کنیم

رییس سازمان انرژی اتمی تصریح‌کرد: بزرگ‌ترین اولویت ما حفظ برجام است، البته نه به هر قیمتی و اگر اراده کنیم می‌توانیم حداکثر تا ۵ روز غنی‌سازی ۲۰ درصدی را در فردو آغاز کنیم.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، علی‌اکبر‌صالحی رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به هشدار اخیر رییس‌جمهور به آمریکا در صحن علنی مجلس درباره نقض برجام و از سرگیری برنامه هسته‌ای تأکیدکرد: این هشداری نیست که در خلأ باشد، هشدار بدون پشتوانه نیست اینها براساس داده‌هایی است که آقای رییس‌جمهور دارد.

وی گفت: رییس‌جمهور و مجموعه نظام از مجموعه فعالیت‌های سازمان انرژی اتمی مطلعند ما وظیفه داریم فعالیت‌های سازمان را به اطلاع مسؤولان بالادست برسانیم و آمادگی‌های لازم را اعلام کنیم تا اگر خواستند تصمیمی بگیرند بدانند که شرایط به چه صورت است.

صالحی‌افزود: سخنان رییس‌جمهور مبتنی بر پشتوانه آمادگی‌هایی است که ایجاد شده است.

رییس سازمان انرژی اتمی، حفظ تأسیسات فردو را از قوت‌های برجام دانست و افزود: این در حالی است که آنان می‌خواستند فردو از اساس نباشد و می‌گفتند باید آن را ببندیم.

وی گفت: قرار است خبرنگاران از جاهای مختلف این مرکز هسته‌ای دیدن کنند. اگر تصویری از گذشته داشته باشید و تصویر کنونی آن را ببینید خواهید دید که چقدر تفاوت کرده است و چقدر فعالیت انجام می‌شود، به خصوص در زمینه ایزوتوپ‌های پایدار و آزمایشگاه‌های مختلف آن.

صالحی‌افزود: فردو را به نحوی در برجام تثبیت کردیم که اگر اراده کنیم تا ۵ روز می‌توانیم غنی‌سازی ۲۰ درصد را آغاز کنیم.

وی گفت: این در حالی است که برخی می‌گویند صنعت هسته‌ای متوقف شده است، بستند و بردند؛ قسم جلاله هم بخورید فایده‌ای ندارد. به این علت تصمیم گرفتیم تصاویر راکتور مدرن اراک منعکس شود.

رییس سازمان انرژی اتمی افزود: کسانی که با ارایه تصاویر فتوشاپی از چاله‌ای که با سیمان پر شده بود مدعی شدند در قلب رآکتور اراک سیمان ریخته‌اند عذرخواهی یا استغفار کنند زیرا افکار عمومی را نابه‌جا مشوش کردند.

صالحی گفت: این در حالی است که در برخی لوله‌های این رآکتور به قطر چند سانت و به طول مثلاً ۲-۳ متر سیمان ریخته شد نه در رآکتور، در لوله‌هایی که بیرون از راکتور است.

وی افزود: فرض کنیم به ما دستور بدهند که برگردیم به رآکتور سابق و همان طراحی سابق را جلو ببرید که اصلاً طراحی مناسبی نبود و مربوط به ۴۰ – ۵۰ سال پیش بود؛ سر و ته لوله‌های کنونی را برمی‌داریم و لوله‌های جدید می‌گذاریم، این چند ماه بیش‌تر طول نمی‌کشد.

صالحی اضافه کرد: این همه سر و صدا کردند، ما هم مظلومانه چیزی نگفتیم یا اگر گفتیم صدای ما به جایی نرسید به این علت تصمیم گرفتیم تصاویر این رآکتور منعکس شود.

وی تأکیدکرد: اگر اراده کنیم در فردو حداکثر تا ۵ روز می‌توانیم غنی‌سازی ۲۰ درصدی را آغاز کنیم و این خیلی معنی دارد. این اقدام از نظر فنی و حرفه‌ای پیام‌های گوناگون دارد و طرف مقابل پیام آن را می‌فهمد.

وی گفت: درباره پیشران هسته‌ای نیز قدم‌های بلندی برداشتیم البته این پروژه بلند مدتی است که ۱۰ تا ۱۵ ساله باید به آن نگاه کرد اما به‌طور جدی روی آن کار می‌کنیم و این‌گونه نیست که بتوانیم آن را به سرعت به نتیجه برسانیم.

صالحی افزود: فقط ۴ – ۵ کشور دنیا از این فناوری برخوردارند و یگانه کشور در حال توسعه که اخیراً توانست پیشران هسته‌ای خود را به نتیجه برساند هند است که آن هم پس از حدود ۲۰ سال با همکاری روسیه آن را به سرانجام رساند.

وی گفت: گزارش اولیه مربوط به پیشران هسته‌ای را ارایه کردیم و به زودی گزارش مبسوط‌تری را به مسؤولان مافوق ارایه می‌کنیم. تمام مقدماتش فراهم شده است و کار به خوبی جلو می‌رود.

 

صالحی افزود: اقدامات مربوط به صنعت هسته‌ای در حوزه‌های کشاورزی، صنعت و سلامت نیز به خوبی جلو می‌رود و در این وادی هم قدم‌های بلندی برداشتیم که گزارش‌های آن از رسانه ملی پخش شده است.