خام‌فروشی خرما در استان بوشهر

خام‌فروشی خرما در استان بوشهر اواسط مرداد مسؤولان اعلام کردند که افزایش صادرات خرما در دستور کار ستاد اقتصاد مقاومتی قرار دارد، اما این مهم چگونه محقق می‌شود وقتی جایگاه خرمای ایران در جهان رو به افول است. به گزارش مهر، خرما از محصولات استراتژیک کشاورزی ایران است که در صادرات و ارزآوری می‌تواند جایگاه […]

خام‌فروشی خرما در استان بوشهر

اواسط مرداد مسؤولان اعلام کردند که افزایش صادرات خرما در دستور کار ستاد اقتصاد مقاومتی قرار دارد، اما این مهم چگونه محقق می‌شود وقتی جایگاه خرمای ایران در جهان رو به افول است.

به گزارش مهر، خرما از محصولات استراتژیک کشاورزی ایران است که در صادرات و ارزآوری می‌تواند جایگاه ویژه و قابل‌توجهی داشته باشد.

استان‌های خوزستان، بوشهر، هرمزگان، کرمان، فارس و سیستان و بلوچستان مناطق خرماخیز ایران هستند. البته طی سال‌های اخیر کمبود منابع آبی و افزایش درجه شوری آب به مشکلی بزرگ و زیان‌بار برای نخلستان‌ها تبدیل‌شده و در برخی مناطق به میزان و کیفیت محصول تولیدشده لطمه وارد کرده است.

اما با این ‌وجود، خرما، از جمله محصولات کشاورزی ایران است که در سطح وسیعی تولید و در حجم بالا برداشت می‌شود و چنانچه درباره آن برنامه‌ریزی دقیق و کارشناسی شده وجود داشته باشد، می‌توان صادرات مناسبی از این محصول داشته و به ارزآوری کمک شایانی کرد.

در سال‌های دور، ایران از رتبه‌های اول برای تولید خرما برخوردار بود، اما سال‌هاست که تونس، الجزایر و مصر گوی سبقت را ربوده و ایران را در گردونه رقابت خارج کرده‌اند.

حدود ۹۰ درصد صادرات خرمای ایران به‌صورت فله‌ای و غیراصولی انجام می‌شود و نکته جالب این است که بخشی از همین خرما، با بسته‌بندی و برند کشورهایی از جمله امارات، دوباره به کشور وارد می‌شود.

در حالی‌ که تولید، برداشت و صادرات خرما می‌تواند در اشتغال‌زایی و توسعه مناطق خرماخیز نقش مهمی داشته باشد، اما این مهم چندان مورد توجه مسؤولان نبوده و فرصت‌های موجود در کنار این ثروت ملی، همین‌طور خود ثروت، از بین می‌روند.

تولید ۷ میلیون تن خرما در جهان

سالانه حدود ۷ میلیون تن خرما در جهان تولید می‌شود که کشور ما با تولید بیش از یک‌میلیون و ۴۰ هزار تن خرما جایگاه ویژه‌ای در این‌ بین دارد. ایران ۱۵ درصد تولید و ۲۱ درصد سطح زیر کشت خرمای دنیا را به خود اختصاص داده است.

طبق آخرین اطلاعات مرکز آمار ایران و آمارنامه محصولات کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی که مربوط به سال ۱۳۹۳ است، طی ۲۵ سال گذشته میزان تولید خرما در کشور بیش از ۵ برابر افزایش‌یافته است و از ۱۷۳ هزار تن در سال ۱۳۶۷ به یک‌میلیون و ۴۲ تن در سال ۱۳۹۳ رسیده است.

استان بوشهر به‌عنوان یکی از قطب‌های تولید خرمای کشور، حدود ۱۵ درصد از کل خرمای کشور را تأمین می‌کند.

هرچند آمار دقیقی از تعداد افرادی که در عرصه نخل و خرما مشغول به فعالیت هستند، در دست نیست ولی استان بوشهر دارای ۶ میلیون اصله نخل در مساحت ۳۴ هزار هکتار است که سالانه حدود ۱۵۰ هزار تن خرما از این نخیلات برداشت می‌شود.

بخش عمده خرما در استان به صورت خام و بدون بسته‌بندی مناسب و عدم تبدیل به دیگر محصولات از استان خارج می‌شود و عملاً ارزش افزوده چندانی برای این محصول ایجاد نمی‌شود.

نگاهی به جمعیت ایران و تولید یک میلیارد کیلوگرمی خرما در کشور مبین این نکته است که خرمای تولیدی نسبت به جمعیت و قابلیت مصرف در کشور خیلی بیش‌تر است و باید در راستای تبدیل خرما به دیگر محصولات و همچنین صادرات آن تلاش ویژه‌ای شود.

نبود بسته‌بندی مناسب، عدم دسترسی به صنایع تبدیلی مناسب، نداشتن جایگاه در بازارهای دیگر کشور‌ها و… باعث شده است تا قیمت خرما در جا بزند و اقتصاد نخلداران با چالشی جدی روبه‌رو شود.

بخش عمده خرما در استان به‌صورت خام و بدون بسته‌بندی مناسب و یا تبدیل به دیگر محصولات از استان خارج می‌شود و عملاً ارزش‌افزوده چندانی برای این محصول ایجاد نمی‌شود.

 

«جلوگیری از خام‌فروشی» یکی از مهم‌ترین کلیدواژه‌ها در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است که با توجه به قرار گرفتن صادرات خرمای استان بوشهر در دستور کار فرماندهی اقتصاد مقاومتی، انتظار می‌رود شاهد بهبود وضعیت ارزش‌افزوده خرما باشیم.