پرداخت دیون گذشته دولت در بخش جوایز صادراتی

نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران خواستار شد پرداخت دیون گذشته دولت در بخش جوایز صادراتی نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران با تأکید بر این‌که دولت دوازدهم باید هم‌‌ت خود را روی به حرکت درآوردن و راه انداختن بخش تولید بگذارد و زیاد نگران تورم نباشد، گفت: نگرانی دولت از بابت افزایش تورم، درنهایت موجب می‌شود که فنر […]

نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران خواستار شد

پرداخت دیون گذشته دولت در بخش جوایز صادراتی

نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران با تأکید بر این‌که دولت دوازدهم باید هم‌‌ت خود را روی به حرکت درآوردن و راه انداختن بخش تولید بگذارد و زیاد نگران تورم نباشد، گفت: نگرانی دولت از بابت افزایش تورم، درنهایت موجب می‌شود که فنر تورم جهش پیدا کند و در این صورت دیگر نمی‌توان آن را کنترل کرد.

محمدرضاانصاری در گفت‌وگو با صما، در خصوص سیاست‌های اقتصادی دولت دوازدهم تصریح ‌کرد: بهتر است دولت اجازه دهد تا افزایش تورم به صورت کنترل شده اتفاق بیفتد. به این دلیل که اگر به دنبال رونق اقتصادی هستیم، ممکن است مهار کردن تورم به صورت انقباضی چندان ممکن نباشد.

وی ادامه‌داد: از همین رو دولت دوازدهم باید بیش‌تر روی بهبود وضعیت و رونق تولید در کشور تأکید و تمرکز کند و همچنین قدرت خرید مردم را بالا ببرد و تقاضا را تحریک کند.

انصاری همچنین یکی دیگر از الزامات دولت را پشتیبانی و حمایت از توسعه صادرات دانست و تأکید‌ کرد: صادرات به معنی استفاده از تقاضای بیرون از مرز‌ها است و باید مورد حمایت دولت دوازدهم قرار گیرد تا درنهایت از طریق برنامه‌های مذکور دولت بتواند به ایجاد رونق اقتصادی دست پیدا کند.

نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به نقش مهم بخش خصوصی در این حوزه ادامه‌ داد: دولت می‌تواند عمده این برنامه‌ها را توسط بخش خصوصی انجام دهد که صاحب ۸۰ درصد ظرفیت انسانی کشور هستند و دولت باید بتواند از این ظرفیت استفاده کند، گرچه ممکن است ظرفیت اقتصادی و مالی را در این درصد نداشته باشد.

انصاری در بخش دیگری از سخنان خود درباره سیاست‌های دولت در بخش مسکن گفت: در حال حاضر مسکن دچار رکود شدیدی است و تقاضا در بازار مسکن کاهش پیدا کرده است؛ به نحوی که بین توانمندی مردم و قیمت‌ها در بازار مسکن، فاصله و شکاف وجود دارد.

وی افزود: در همین راستا لازم است دولت باز هم مثل گذشته و به روش‌های مختلف تقاضا در بازار مسکن را برای رونق مسکن تحریک کند. چرا که نمی‌توان انتظار داشت مسکن در رکود باشد، ولی بخش صنعت کشور رونق پیدا کند.

نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران با بیان این‌که معمولاً در دیگر کشور‌ها روی رونق بخش مسکن و فعالیت‌های ساختمانی تأکید می‌شود، اظهار‌ کرد: چون در این حوزه‌ها اشتغال بسیار سریع ایجاد می‌شود و به سبب این‌که صنعت ساختمان با ۴۰۰ رشته صنعتی ارتباط دارد، به خودی خود موجب تحریک و رونق بخش صنعت و تولید می‌شود.

وی افزود: بنابراین توجه به مسکن و کمک به ایجاد تقاضا در بازار مسکن باید جزو برنامه‌های اساسی دولت باشد. چرا که دامنه رکود موجود در بخش مسکن و ساختمان به جاهای دیگر اقتصاد کشور هم سرایت می‌کند.

رییس انجمن صادرکنندگان خدمات فنی‌ و مهندسی ایران در عین حال با اشاره به لزوم برنامه‌ریزی برای توسعه صادرات، اظهار کرد: لازمه این هدف برطرف کردن معضلات پیش روی صادرات است.

 

انصاری با بیان این‌که در این زمینه دو محور اساسی مطرح است، خاطرنشان ساخت: اول این‌که باید دیون گذشته دولت در بخش جوایز صادراتی پرداخت شود تا اعتماد مجدد به دولت در بین پیمانکاران و مهندسان ایجاد شود. دوم این‌که در صورت امکان مسأله ضمانتنامه در کشورهای هدف حل شود.